• nihka

Varför gillar så många Trump?

Tow2Mater skrev 2024-12-13 00:56:24 följande:

Tidskriften Time utser USA:s näste president Donald Trump till ?Årets person?. Igen.

www.expressen.se/nyheter/varlden/trump-arets-person-igen/

Josef Stalin fick samma utmärkelse två gånger; 1939 och 1942. Adolf Hitler 1938 och Ayatullah Khomeni utsågs till årets person av Time 1978.

Trump passar in i galleriet finfint.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-13 01:24:20 följande:
    Gissar du inte gnällt om Kamala fått det.
    Det är inget gnäll. Bara fakta. Donald tar sin plats bland Stalin och Hitler.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-13 01:26:49 följande:
    ' For 97 years, the editors of TIME have been picking the Person of the Year: the individual who, for better or for worse, did the most to shape the world and the headlines over the past 12 months. In many years, that choice is a difficult one.

In 2024, it was not.Since he began running for President in 2015, perhaps no single individual has played a larger role in changing the course of politics and history than Trump.'

time.com/7201547/person-of-the-year-2024-donald-trump-choice/
    En större roll än både Hitler och Stalin. Man får gratulera!
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-13 02:01:36 följande:
    Vet inte hur du läser....
    Vill du att jag ska översätta åt dig?
  • nihka
    Sedan han började kandidera till presidentvalet 2015 har kanske ingen enskild person spelat en större roll i att förändra politikens och historiens riktning än Donald.

Tänk att Donald har potential att bli en ännu större katastrof än Stalin och Hitler.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-13 02:11:25 följande:
    Stalin och Hitler var varken stora eller levande sedan 2015....
    Fick du lära dig det i skolan? Fantastiskt!

Synd att ni inte också gick igenom hur syftningar fungerar.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-13 01:26:49 följande:
    ' For 97 years, the editors of TIME have been picking the Person of the Year: the individual who, for better or for worse, did the most to shape the world and the headlines over the past 12 months. In many years, that choice is a difficult one.

In 2024, it was not.Since he began running for President in 2015, perhaps no single individual has played a larger role in changing the course of politics and history than Trump.'

time.com/7201547/person-of-the-year-2024-donald-trump-choice/
    Tror du också att det gått 12 månader sedan 2015? 

In many years that choice is a difficult one.

Har du skrivit ihop det här själv?
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-13 02:51:18 följande:
    Igen, vet inte vad du läser. De pratar om att varje år (baserat på senaste 12 månaderna) väljer de en person. Vissa år är det svårt att välja en person.
    I år var det iaf inte svårt. Donald har gjort ett lika starkt intryck som Putin gjorde 2007.
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-12-13 19:03:54 följande:
    Att du orkar
    *spegel*
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-14 07:35:17 följande:
    Det är väl snarare Putin som har potential att komma i närheten av Stalin och Hitler?
    Vad har Trump gjort för illa mot världen?
    Han har väl mig veterligen inte startat några krig eller skickat tusentals till fångläger ?
    Nej, Trumps kriminella gärning har mer handlat om att tillfredsställa sina sexuella lustar och penningbegär.
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-12-14 09:40:12 följande:
    Även Greta Thunberg har utsetts till person of the year. Ska vi även jämföra henne med Hitler?
    Ja, de har också fått samma utmärkelse. Tror du att det beror på någon gemensam hjärtefråga såsom klimatet?
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-12-14 09:35:32 följande:
    Ditt svar visar din nivå.
    Mitt svar var bara ditt svar i retur. Vilken nivå menar du att dina svar visar?
  • nihka
    Anonym (Hej!) skrev 2024-12-14 13:13:29 följande:

Visst att han säkert har sagt grab them och knullat när goldiggers genom åren.

Men det är inte problem för demokrater att Bill Clinton lät en 18 åring suga kuk i visthuset.
    Det är mycket mer sunkigt i min bok 

Klart det är, eller rättare sagt var. Men nu är det inte Clinton som ska ta över presidentposten utan grab-em -Trump så det är ett problem i realtid.
  • nihka
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-14 10:12:24 följande:
    Ja, men det kan knappast jämföras med Hitler och Stalin. som båda orsakade miljoners människors död och lidande. 
    De har fått samma utmärkelse. Det framgår ju inte om valet baseras på positiva eller  negativa faktorer och det sker heller ingen inbördes rangordning. 
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-21 13:35:38 följande:
    Jag satt påflygplatsen igår och diskuterade sveriges sprängningar och barnbrottslighet, och islams intåg i Europa med ett gäng äldre amerikanska herrar. De hade mycket bra kännedom om båda sakerna. De var pensionärer, och de hade inget intresse att diskutera den sk "gratis" sjukvård som finns i sverige/eu. 
    Strålande! Många amerikaner vet inte ens var Sverige ligger utan blandar ihop det med Schweiz eller tror vi ingår i landet Skandinavien där Oslo är huvudstad.

Hade de vapen med sig i sitt incheckade bagage och hade de också mycket bra kännedom om alla skolskjutningar som skett och sker med regelbundenhet i USA? Och kanske något om vem som bekostar vården av de barn som skjuts men inte dör direkt?
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 13:24:03 följande:
    Varfor skulle de checka vapen?
    Vi pratade inte om skolskjutningar; Finland var inte del av diskussionen, bara Sverige.
    Vård  bekostas genom forsäkringar i USA - privata, medicaid, medicare etc. Det trodde jag du hade kännedom om.

Jag har bott många år i USA och jag vet faktist inte var alla 50 stater ligger, kunde det inte som boende i Sverige, men inte heller nu. Så jag kan forstå att alla inte vet exakt var Sverige ligger. Men de jag diskuterade med hade ganska god kännedom om Sverige.
    Visste du inte att USA har den överlägset högsta andelen privatägda vapen per invånare i världen och att man kan checka in sitt vapen på flyget? Tror du alla som som bär vapen till vardags lämnar sittt vapen hemma när de reser bort med flyg?

Och vad händer med de barn som skjuts men inte dödas i skolskjutningar som saknar sjukvårdsförsälkring? Diskuterade ni inte det?

Finland är inte en del av Skandinavien. Det trodde jag du hade kännedom om.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 13:53:42 följande:
    Hur är det här relevant till de jag pratade med?

Du vill bara tjafsa. Hur många medelamerikaner pratar du med på daglig basis?
    Det är väl jävligt relevant när man pratar om skjutningar att prata om hur många i sällskapet som bär vapen. Utan vapen kan man nämligen inte skjuta. Det är alltså gruppen som bär vapen som är ansvariga för att det skjuts. De utan vapen är det inte.

Tror du att dessa "herrar" du pratade med på flygplatsen är "medelamerikaner" - nåt slags statistiskt säkerställt kunskaps- och åsikitsunderlag? 
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2024-12-26 15:55:10 följande:
    Medelamerikanen varierar. Att som pensionär resa inom landet anser jag vara ganska medelamerikanskt. Att träffa en medelamerikan på Arlandas flygplats, eller i Sweiziska Alperna anser jag vara mindre sannolikt.

Vi diskuterade inte skjutningar. Vi diskuterade sprängningar. Men vi diskuterade inte exakt vad som används vid sprängningar eller om och hur man transporterar detta på flyg.

Jag berättade en anekdot för en annan skribent och du bara måste hacka sönder det.
    Det här är ett öppet diskussionsforum. Om du vill föra privata samtal med utvalda individer rekommenderar jag inboxen.
  • nihka
    Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-12-26 20:13:23 följande:
    Bra att vi har prussiluskan här så vi vet hur vi ska gå tillväga i fortsättningen, tack!
    Bra att det finns forumregler för de som inte själva har nog med vett att uppföra sig.
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?