Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill
    Anonym (JK) skrev 2025-01-11 10:18:47 följande:
    Trump vill ingenting men USA vill.

USA har i över 150 år med jämna mellanrum försökt köpa Grönland men nu är det Trump som säger det så då är det "diktatorsfasoner" och "galenskap"

USA vill ha kontroll över Grönland för att:

1) Kunna stoppa anfall norrifrån mot USA.
    2) Hindra fientliga nationer att etablera sig där.
    3) Hindra dessa fientliga nationer från att ta kontroll över Grönlands tillgångar.

Amerikanska försök genom historien att köpa Grönland
    en.wikipedia.org/wiki/Proposals_for_the_United_States_to_purchase_Greenland

Kinas försök att etablera sig på Grönland via gruvindustri
    arcticyearbook.com/arctic-yearbook/2018/china-the-arctic/2018-sp-scholarly-papers/265-chinese-mining-in-greenland-arctic-access-or-access-to-minerals

Att länder under under historiens gång har ägnat sig åt kolonialism och exploatering av andra länder är inget nytt och tack och lov har de flesta kolonialländer blivit avkoloniserade.  Att Trump visar intresse för att köpa/ta över länder som Grönland och Kanada visar på vidrigheten med Donald Trump och hans styre. Donald Trump är verkligen inte långt efter Vladimir Putin i vidrighet. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

Ett tydligt nej från Grönland till Trumps planer.. 

• KillBill
    Anonym (JK) skrev 2025-01-12 15:50:44 följande:
    Det är ju precis det scenariot som USA (och Danmark) vill förhindra att ryssar, eller snarare kineser, får kontroll över hela eller delar av ön. Men Danmark saknar resurser att förhindra något sådant så då återstår USA.

Det är win-win för danskar och amerikaner att USA får mer inflytande över / mer verksamhet på Grönland.

Därför har exempelvis gruvbolag kopplade till Kina nu (vad det verkar) fått nej till att starta brytning på Grönland.

Dels för att de inte ska kunna kontrollera fyndigheterna av exempelvis REE och dels för att inte Kina ska kunna bygga infrastruktur som de kan utnyttja i icke-civila syften och för att de inte ska ha en orsak att flytta in personal på ön.

Situation är i princip analog med den kring Ryssland, Slite hamn och Gotland för en tio år sedan.
    .

Skitsnack. Danmark är en del av Nato. Skulle främmande makt angripa Grönland kommer samtliga Natoländer inkl USA försvara Grönland.
  • KillBill

Vilket svin han är Trump. Nu benådar har mördare..

• KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-01-23 17:34:19 följande:
    Precis som om du slår ner någon och han senare dör av en hjärtattack dagen efter, är det inte mord.

Capitol Police Officer Brian Sicknick died of natural causes a day after defending the Capitol

www.cbsnews.com/news/brian-sicknick-capitol-riot-died-natural-causes/
    Rättsläkaren har senare sagt att "all that transpired played a role in his condition" och flera expertneurologer hävdar att stress till följd av upproret vid Capitolium kan ha orsakat stroken. 

Julian Khater dömdes till 7 års fängelse för misshandel av en polis. 

Hur fan kan du försvara benådningen av en person som misshandlat en polis? 
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-01-23 18:20:33 följande:
    Hur kan du få det jag skriver till försvara benådningen? Jag vände mig mot din deformation och lögn att det var mord.

the determination of a natural cause of death means the medical examiner found that a medical condition alone caused his death ? it was not brought on by an injury.

www.snopes.com/fact-check/brian-sicknick-fire-extinguisher/
    Nej jag jag skrev fel. Det som emellertid inte tydligt framkommer av dina länkar är att Julian Khater dömdes till 7 års fängelse för misshandel av en polis. Misshandeln bestod i att han sprayat pepparspray mot en polis. Medicinska experter menar att detta kan ha framkallat den hjärnblödning som polismannen sedermera dog av. 

Håller du inte med om att det är vidrigt av Trump att släppa en fånge som gjort sig skyldig till grovt brott mot en polis?
  • KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-01-23 21:10:14 följande:
    Så hur länge har han suttit i fänglese? Nästan 3 år som jag förstår det. Hur långt är straffet för ett liknande pepparspraybrott i Sverige som jämförelse? Vilka straff fick de i BLM riotarna för liknande brott?

Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna säga om det var vidrigt att släppa honom redan, eller ej.
    Du är dåligt påläst. Julian Khater dömdes den 27 januari 2023 till 7 års fängelse. Han har inte ens avtjänat 2 år av sitt 7 åriga straff.

Håller du inte med om att det är svinigt av Trump att benåda kriminella som begått ett grovt brott mot en polis?
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?