-
Ja. Att frivilligt kunna jobba 35 timmar ena veckan och 45 timmar andra veckan och inkassera overtid är fel. Det ska kallas och betals som flextid.Anonym (Kille) skrev 2024-11-05 15:22:04 följande:Vad vet du om vad jag tycker egentligen? Tycker du det är bra att övertidsersättning slopas t ex?
-
Du har ju svalt demokraternas propaganda med både hull och hår.Anonym (Halv amerikan) skrev 2024-11-05 23:05:01 följande:Nej, men jag har gjort. Och är halv. Min farsa bor fortfarande där. Det finns såklart något bra han gjort. Men att tro att han själv, stod för att det var färre krig. Beror nog på att det var lugnare överlag. Jag tror knappast andra länder placerar sina krig kring vilken president som sitter.
Jag tvivlar dessutom starkt på att han själv, skulle sluta fred och få både Israel och Gaza, samt Ukraina och Ryssland till fred. Det sista innebär dessutom ingen fred. Utan att han vill ge Ukraina till Ryssland. Detta är ytterst ironiskt. Med tanke på hur patriotiska jänkarna är. Dom skulle gå i taket. Om vi skulle ge upp USA, till något annat land. Eller om Sverige skulle ges bort till exempelvis Ryssland. Detta kommer bli det absolut största fiaskot om han vinner, för dom som röstar. Detta kommer påverka oss i Europa med
Hans väljarkår består till största del av män. Oftast äldre konservativa. Som drömmer om ett USA från svunna tider. Eller väldigt yngre killar, som är rätt "gröna" Och rätt dåligt insatta i politik överlag. Och det som Trump vill införa. Det finns hemlösa som vill rösta på honom. För han verkar vara en "good guy". Men är helt ovetandes om att han vill förbjuda hemlöshet. Så mycket för den godheten.
Han är snarare populär för sin person, än vad han åstadkommit som president. Många, många av hans gamla republikaner har tröttnat på han helt. Och många röstar demokratiskt I detta val. Eftersom dom tycker att han inte direkt förmedlar ett seriöst intryck. Han spenderar mycket av sin tid med att prata om totalt irrelevanta grejor.
Han går dessutom inte hem i en stor majoritet hos sin kvinnliga väljare. Det lr aldrig populärt att tala om för en kvinna att hon inte får bestämma över sin egen kropp. Det är nämnligen ytterst få kvinnor som är sugna på att slungas tillbaka i tiden. Dom få kvinnor som är ok med detta, är oftast djupt religiösa.
Det absolut värsta och farliga med Trump, är dock att han hotar demokratin på ett sådant sätt som ingen tidigare president gjort. Han kan t ex benåda sig själv, och slippa fängelse eller straff helt. Om han blir president igen. Han har sett till så att oskyldiga människor dog, vid stormningen av Kapitolium.
Det är inte speciellt lämpligt med en president som piskar upp stämningen och uppmanar till uppvigling. Sådana saker kan späda på ett inbördeskrig. Han vägrar acceptera valresultat annat än om han vinner själv. Annars är det riggat. Hur ska man någonsin kunna ha val. Om han bara utgår ifrån att han är segraren oavsett. Det är allt annat än demokratiskt.
Räcker det, tror du? Som svar på din fråga. -
Svensk media fungerade precis likadant t ex under valet Bush mot Gore, råkade vara i Sverige under den tiden och det var helt absurt hur det vinklades minns jag; Bush framställdes som satan själv under den lilla mediatid han ens fick, och Gore framställdes som mänsklighetens räddare. Så inget nytt där.Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-06 13:16:41 följande:
Fråga amerikaner eller människor som vet något om USA så får du en helt annan bild än den bild du får av Svensk medierapportering.
Den stora majoriteten som röstar på Trump röstar egentligen i första hand på partiet, alltså på Republican Party.
Och egentligen röstar man så för att man tydligt saknar förtroende för den politik som Democratic Party står för.
Och folk i allmänhet har mindre förtroende för de politiker som representerar Democratic Party, och detta verkar vara ännu tydligare på lokal nivå, alltså ännu mindre förtroende än för de politiker som på lokal nivå representerar Republican Party.
När det gäller personerna så är det många som är minst sagt tveksamma till Trump, men nu var det bara han som var den politiker som gick att rösta på för att undvika den politik som Democratic Party står för.
Och det borde vara lätt att inse att i fråga om att känna tveksamhet så är det uppenbart att väldig många känner ännu större tveksamhet till Harris, av förklarliga skäl.
Den där fruktansvärda fokuseringen på Trump, att hela tiden söka negativa vinklingar, är väldigt mycket ett fokus som Svenska media har skapat.
Därifrån har du och majoriteten av Svenskar självfallet fått sin bild.
I USA ser man det på ett helt annat sätt och medierapporteringen ser ut på ett helt annat sätt.
I USA förmedlas minst lika mycket konstigheter och märkliga saker gällande Harris.
I Amerikanska medier, och i många internationella medier, är negativ/positiv rapportering någonstans omkring 50/50 gällande Trump och Harris.
Medan det i Svenska medier är mera 80/20, med alltså minst 80% negativ rapportering om Trump medan Harris alla märkliga konstigheter knappt ens omnämns i Svenska medier.
Om du hade bildat dig en uppfattning utifrån Amerikanska och internationella media, i stället för Svenska, om du visste mer om Harris, och om politiken och många andra politiker hos Democratic Party, så skulle din frågeställning lika gärna vara "-Varför gillar så många Harris?"
-
Vad betalar du 5600 kr för?Baam777 skrev 2024-11-06 16:36:26 följande:jag upplever att trump är en affärsman som vet hur företag och landsekonomier fungerar. Han är en patriot som älskar sitt land och jag tycker att folket i USA förtjänar mer pengar på sitt egna land än att ha massa militärbaser över hela världen och ska leka världspolis. Ett läkarbesök i usa kostar 5600 kr.
-
Men media evolverar snabbt grodorna till eldsprutande drakar.nihka skrev 2024-11-06 20:21:12 följande:Hur vet du det? Känner du honom?
Nu är det Trump själv som säger alla de grodor vi hör honom säga och som ligger ute på nätet. Om han ska framställas som en bättre gubbe får han börja tänka sig för innan han öppnar käften. -
Media gillar att klippa och klistra och ta saker ur sin kontext.Anonym (Därför) skrev 2024-11-06 21:40:21 följande:Nu talar hans grodor alldeles utmärkt för sig själva och behöver inte ens förstärkas, det räcker med att media skärmdumpar vad han skriver för att visa på den totala småaktighet.
Han må vara vald president, men han är inte presidentlik för fem öre. Han har inte förmågan att nå dit heller eftersom hans bild av en mäktig tycks vara helt utan ödmjukhet, helt utan sans och helt utan lugn. Därför har jag absolut ingen respekt för honom. Han är bara en liten människa som råkar ha fått mycket pengar. -
Jag bryr mig inte speciellt. Men jag bryr mig hur falskt media ofta rapporterar.nihka skrev 2024-11-07 02:10:32 följande:Håller du honom ansvarig för någonting öht som han kläcker ut sig?
-
2021 American Rescue Plan Act.Xenia skrev 2024-11-07 18:30:03 följande:Om vi jämför Kamala Harris och Donald Trump så är Harris minst lika välutbildad som Trump, hon har juridisk utbildning.
Jag tror det är snarare tvärtom, de "vanliga människor" som dyrkar Trump, saknar förtroende för högutbildade, de ses som "eliten" man vill bli av med.
Jag har aldrig fattat vad Biden gjort som är så hemskt. Priserna har höjts. Är det politikernas sak att bestämma priserna på mat, bilar m m? Det var så man gjorde i Sovjet.
Both liberal and conservative economists say the faster pace of U.S. inflation relative to Europe shows the impact of the 2021 American Rescue Plan Act.
Med Covid paketen fanns ingen hejd. Att lågavlonade fick dubbelt betalt medan de fick sitta lediga på sofflocket (och alldeles for länge), mot vad de tjänade innan i sina jobb (!) - du tror väl inte det uppmuntrar folk att soka och ta nya jobb.
Och Ukrainas svarta hål.
Bara som exempel.
Folk vill att det tar slut. -
Hon verkar ha spenderat mycket mer än hon hade, hon verkar ha en massa skulder hon nu försöker få sponsorer att betala för henne. Och de får inte ens grisen i säcken för det,Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-08 15:31:52 följande:Japp, jag poängterade bara att Harris pengapåse var störst.
-
Ska vi skicka ' invandrarna' till Sverige kanske?Xenia skrev 2024-11-14 18:26:13 följande:
Och är det presidenten som själv avgör om det blir inflation eller inte?
Den har ju redan gått nedåt. USAs ekonomi är stark, och invandrare är bra för ekonomin i motsats till vad Trump och hans anhängare fått för sig. Jag fattar inte vad amerikanerna gnäller för.
Enligt ekonomen som intervjuas i Svenska Yle 13.09.2024:
"Ännu för något år sedan varnade ekonomer för att USA och euroområdet riskerar hamna i en djup recession på grund av att man tvingades höja räntorna för att bekämpa inflationen.
Nu har centralbankerna FED i USA och ECB inom euroområdet slutat höja räntorna, men recessionen har i stora drag uteblivit.
Speciellt USA:s starka ekonomi är unik, säger ekonomen Roger Wessman.
? Att FED lyckats bekämpa en inflation som var så hög som den nyss var utan att försätta ekonomin i recession ? det kommer jag inte ihåg att skulle ha lyckats någonsin förut.
---
Enligt Wessman berodde en stor del av inflationen på yttre faktorer, störningar i världsekonomin och stigande råvarupriser.
? De faktorerna försvann, oberoende av vad centralbanken själv gjorde. Dessutom har invandringen till USA varit överraskande stor vilket har betytt mer arbetskraft. Det i sin tur har hjälpt till att dämpa inflationen, samtidigt som mer arbetskraft också betyder mer produktion och mer tillväxt i ekonomin."
svenska.yle.fi/a/7-10063761
-
Undrar om Sverige vill ha de 'invandrare' du anser så bra för usa.Xenia skrev 2024-11-14 18:49:17 följande:Vad menar du?
Invandrare med rätt utbildning är till fördel även för Sverige. Kanske även lågutbildade men arbetsvilliga i USA. I Sverige har vi ett annat slags samhälle, lågutbildade har svårt att få arbete. -
De behövs inte och bör kastas ut. Du vill att folk ska leva i usa som underbetalda slavar, men inte i Sverige. Jordbruk har egna visum om behov finns för utländsk legal arbetskraft.Xenia skrev 2024-11-14 19:15:43 följande:Nej, inte om de inte får jobb i Sverige.
Men varför drar du in Sverige, det handlar om vad USA behöver. Anledningen till att man inte kastat ut de "olagliga" tidigare är ju att de behövts i t ex jordbruken. -
Visst är det galet.Anonym (Nyheternas fel) skrev 2024-11-15 01:39:24 följande:Många av dessa barn har autism, psykisk ohälsa och över hälften ångrar sitt ingrepp statistiskt. Dom behöver inte heller föräldrars samtycke gällande just detta. Det är en av de mest galna ideer samhället drivit fram.
Efter utredning ska det vara möjligt från 18år och framåt, inte en dag tidigare.
I Sverige får man väl inte ens sterilisera sig innan man är 25 år. Som jämförelse. -
Inte bara det, utan det normaliserar också att män går in i kvinnliga utrymmen vilket okar risken for att våldtäkter och sexuella trakasserier får fritt utrymme innan någon ens reagerar. Ar det inte normalt kan folk reagera redan när de ser något innan kanske det värsta hinner hända.nattuw skrev 2024-11-18 22:32:10 följande:Den ursprungliga tanken med att uppmärksamma hur vissa grupper blev diskriminerad spårade ur och förvandlades till något som närmast kan beskrivas som galenskap.
Hudfärg och kön blir viktigare än meriter vid anställningar.
Människor fryses ut och förlorar sina jobb för att de använt fel pronomen.
Könsbyte för ungdomar där det inte är utrett om de verkligen är transsexuella vilket kan få ödesdigra konsekvenser senare i livet.
Män som kallar sig kvinnor och får delta i kvinnoidrotter vilket gör att konkurrensen snedvrids eftersom biologiska män har en muskulär fördel.
Män som kallar sig kvinnor och som har dömts till fängelse har blivit placerad på kvinnofängelser där de våldtagit kvinnliga interner.
Män som kallar sig kvinnor får tillträde till kvinnornas omklädningsrum och många föräldrar vill inte att deras minderåriga döttrar skall behöva riskera att mötas av erigerade penisar när de byter om.
Att klämma in karaktärer med olika kön, hudfärg och sexuell läggning i filmer och tv-serier har blivit viktigare än att berätta en bra historia. Fast det håller nog på att ändras eftersom publiken uteblir och underhållningsindustrin inte kan ta hur stora förluster som helst.