Inlägg från: Anonym (Därför) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Därför)

Varför gillar så många Trump?

Anonym (Paula) skrev 2024-11-05 11:06:21 följande:
    Varför gillar så många Trump?

I mitt umgänge så vet jag inte en enda person som skulle rösta på Donald Trump om vi skulle fått rösta. Det skulle nog mer som högst märkligt att ens utgå från att någon skulle tycka något annat. 

Nu har jag även många kristna vänner och bekanta också?. präster. Ingen av dessa skulle ens föreslå att man skulle göra det svårare att få göra abort t ex. 

Men min känsla är att han kommer att vinna valet igen. Frågan är vad dessa människor ser som jag och mina vänner missar helt? 

Rädsla, dålig ekonomisk sits i Usa och Trump ger lösningar som ska sätta amerikanerna först tex och ge mer pengar säger han. Folk ser om sitt eget hus och vill inte lägga pengar på tex krigande. Man vill ha pengar till mat här och nu.

Kristen fundamentalism av en sort vi inte har så mkt här, där man mer faktiskt är bokstavstrogen och följer Ordet på ett annat vis än kyrkan tolkar här. Mer straff och syndafall, mindre empati i detta liv. Här spelar Trump in på det utan att vara så vidare kristen själv egentligen vad det verkar.

Men mycket rädsla, mycket att man känner att allt är väldigt dåligt och vill att det ska bli som förr.
  • Anonym (Därför)
    Poison82 skrev 2024-11-06 06:48:24 följande:
    Oj, jag måste ju ha citerat fel person helt enkelt för jag frågade ju TS.
    Sen är det ju fakta att Trump inte starta något krig under sin tid vid makten, han drog dessutom tillbaka trupper. Han stärkte ekonomin rejält i USA vilket påverkar oss alla positivt. 
    Han drog sig också ur klimatsamarbeten och vill väl dra Usa ur NATO, vilket kommer påverka oss här väldigt negativt nu framöver i en osäker värld nära kriget i Europa dock. 
  • Anonym (Därför)
    Poison82 skrev 2024-11-06 07:03:12 följande:
    Vill också dra mig ur Nato. Jävla idiot Sverige som går med utan en folkomröstning. Snacka om att köra över folket
    Vi har en representativ demokrati i Sverige där våra folkvalda är valda för att ta beslut åt oss. Det är så det funkar. Hur väl insatt är du i alla för och nackdelar med militära samarbeten mer än vad man känner av att läsa på internet?
  • Anonym (Därför)
    Poison82 skrev 2024-11-06 07:03:12 följande:
    Vill också dra mig ur Nato. Jävla idiot Sverige som går med utan en folkomröstning. Snacka om att köra över folket
    För övrigt var typ 68% positiva till Nato i någon undersökning jag såg så en folkomröstning hade sannolikt givit ett ja oavsett.

Och oavsett är vi med nu, så en president i USA som drar sig ur kommer de facto att göra livet betydligt mer otryggt. Därför känns Trump i vita huset faktiskt riskabelt. Putin ville ju tex gärna se honom som segrare, det finns nog goda skäl till det.
  • Anonym (Därför)
    nihka skrev 2024-11-06 07:47:03 följande:

Trump är populär hos olika människor av olika anledningar och han är precis lika impopulär hos olika människor av olika anledningar. USA är ju djupt splittrat inte så mycket kring parti som person. Trump är en mycket kontroveriell person på många sätt och reaktionerna blir väldigt polariserade.

Han kommer att bli USAs första dömda brottsling och äldsta president någonsin om han lever sin mandatperiod ut.

Det här är något jag har emot Trump som person. Hans oförmåga att bete sig civiliserat. Att konsekvent ge motståndare öknamn och hålla på är extremt barnsligt beteende och något mobbare gör. Det är något man som förälder försöker pränta in i barnen att man inte gör. Att då en president håller på med precis de fasonerna är otroligt barnsligt och visar på en omogenhet hos honom som människa. Tyvärr verkar han också vilja omge sig med andra som har samma småbarnsbeteende. 

Det både devalverar makten, vikten av sans och visar på att man faktiskt ska bete sig så illa, för då får man framgång. Det är något jag faktiskt föraktar honom för, oavsett, som en vuxen man, det han sänder ut.

Han har aldrig vuxit upp och tar inte arbetet på det allvar det faktiskt egentligen kräver.
  • Anonym (Därför)
    Anonym (Trind) skrev 2024-11-06 08:25:47 följande:
    Fast det stod att han vill göra America great again och som att det är dåligt idag. Det ÄR dåligt idag.
    Ja, men det är det ju ingen som direkt motsäger heller. Däremot spelar han ju an vibbar om att USA ska gå tillbaka till att bli världens lysande stjärna, the city upon a hill. Men det kommer landet inte bli med de förslag och satsningar som hans supportrar ofta tänker sig eftersom världen idag är en väldigt annorlunda plats än den var typ på 50/60-talet när USA var det land många såg upp till som något avundsvärt.
  • Anonym (Därför)
    Poison82 skrev 2024-11-06 08:32:15 följande:
    Men dom gick inte på val med att dom skulle ta med oss i Nato. Då hade dom inte fått min röst iaf. Och att dom gör undersök ingår på 10 tusen pers representerar inte ett tillförlitligt resultat.
    Jo, det är faktiskt precis det som det gör, ett tillförlitligt resultat. Läs på om hur statistik fungerar.
  • Anonym (Därför)
    Poison82 skrev 2024-11-06 09:06:51 följande:
    Jag gör så. Så kan du ju läsa på lite om vad Trump faktiskt gjorde under sin tid som president. Använd dig dock av lite mer tillförlitligt än aftonbladet och expressen
    Jadå, och det gör jag, om än inte rena konspirationssidor.

Jag tvivlar inte på att många gillar Trump för att de fått mer pengar i plånboken just där och då tex. Och att man är trött på att usa ska rädda världen.

Däremot ser man då ofta till sin egen plånbok och inte till det större samhället som också påverkas av den typ av republikansk politik Trumpismen kommer med. Som den religiösa synen på abort och saker som går emot Bibelns ord. 
  • Anonym (Därför)
    beli skrev 2024-11-06 12:40:21 följande:
    Exakt så. Jag tänker också på honom som en barnslig mobbare i en vuxens kropp. Totalt narcissistisk och opportunistisk. Misogyn och fascistisk dessutom. Skrämmande hur många andra som också tycks vara det.
    Ja verkligen så. Det påverkar faktiskt mer negativt än man kan tro rent förtroendemässigt.

Att det verkar ha blivit närmast en personkult kring Trump med, där inget han gör någonsin kan bli fel oavsett om han bara ger taskiga öknamn, skattemicklar eller begår sexuella övergrepp - det blir ju närmst en idoldyrkan a la en sektledare. Det i sig är inte en bra sak, politiker måste kunna granskas och man måste kunna erkänna att de faktiskt är dåliga eller gör fel. Annars skulle ju alla länder bli Nordkorea.
  • Anonym (Därför)

Ett problem är ju också den extrema tvåpartisitsen de har i USA, där man kanske inte alls gillar sin sidas representant men det är vad man får. Det skapar ju såna här förutsättningar, ett land lär ju ha fler än två olika typer av människor.

• Anonym (Därför)
    Anonym (svensk) skrev 2024-11-06 14:46:46 följande:

Är ju svårt att veta hur amerikanerna tänker och känner! MEN detta val var rätt övertygande så de ser ngt i Trump som INGEN svensk msm ser! Om ngn amerikan skulle brytt sig så kanske de skulle tyckt det var konstigt när vi hade en statsminister med endast svetsarutbildning?! Trump har ju varit president en period så det lär nog gå bra den här gången också! Kamala hade ju varit ett helt oskrivet kort! 

Nu är ju läget något annorlunda mot senast Trump var president, och många anser ju att det var fyra år att ta igen sedan, internationellt sett.
  • Anonym (Därför)
    Anonym (Trind) skrev 2024-11-06 14:50:37 följande:
    Om deras söner har Andrew Tate som idol så...
    Det jag inte riktigt får ihop är att många (på pappret i alla fall) är så sjukt konservativa. Det ska inte vara kvinnor vid makten, abort är fel och bla bla bla. Samtidigt representerar Trump en machokultur och beter sig på ett sätt som knappast vore ok för en "true christian"...?
    Eller?
    Ja men det är ju en annan slags konservatism. Inte en där man är mer för lägre skatter och mindre stat, utan en som mer går in på det personliga planet och i sängkammaren på ett rätt påfluget via egentligen för en kategori människor som också vill värna prydheten.
  • Anonym (Därför)
    Anonym (Trind) skrev 2024-11-06 14:48:20 följande:
    Deras system är nästan inte värt att kalla demokratiskt. 
    För det första att väljare registrerar sig. 
    Det gör att man vet var ens väljare bor och med lagens stöd kan klippa och klistra i distrikten för att roffa åt sig så många röster som möjligt.

Sen att det inte är folkets direkta röster utan elektorernas röster som avgör.

Sen att det är så SJUKT mycket pengar inblandat.
    Kan du inte köpa en politiker så strösslar du pengar på motståndaren istället så att hens budskap fullkomligt överröstar vem som än försöker att nå ut. 

Det här valet känns väldigt mycket som en pest-eller kolera-situation där många inte aktivt velat stödja någon part och kanske därmed röstat på den andre.
    Eller valt någon annan typ Jill Stein vilket då blir en "död" röst (som kunde gått till endera Rep eller Dem) eftersom det i princip är omöjligt för en sådan kandidat att bli vald. Det är en stark signal, som att rösta blankt i Sverige, men den hjälper ju liksom inte. 
    Ja verkligen så. Det är inte en bra sits de hamnat i när många inte röstat på personen men mer för att motståndaren "är värre". Plus då personkulten kring just Trump som är rätt obehaglig.

För egen del har USA som land gått ifrån att vara ett som jag för 20 år sen ville åka och plugga och bo i till ett land jag idag ser som ett land jag absolut inte skulle vilja att mina barn växte upp i, och inte ser som ett framtidsland. Segregation, våld och fattigdom och allt för stora risker att hamna utanför skydd och vård och omsorg. Nej tack.
  • Anonym (Därför)
    Baam777 skrev 2024-11-06 16:36:26 följande:
    jag upplever att trump är en affärsman som vet hur företag och landsekonomier fungerar. Han är en patriot som älskar sitt land och jag tycker att folket i USA förtjänar mer pengar på sitt egna land än att ha massa militärbaser över hela världen och ska leka världspolis.  Ett läkarbesök i usa kostar 5600 kr. 
    Fast vill du ha billigare läkarbesök är det nog inte Trump och republikanerna du ska rösta på.
  • Anonym (Därför)
    Anonym (Röstar på partiet) skrev 2024-11-06 19:57:12 följande:
    Det är väl i så fall ännu mycket märkligare varför Demokraterna inte lyckades få fram en kandidat som ens lyckades slå Trump?
    Enkelt. Därför att Biden bet sig fast för länge. Han borde ha insett rimligheten i att han var en enperiodspresident och klivit av, och låtit demokraterna då få sina primärval och hypea upp en ny kandidat rejält.

Nu drog han ned valkampanjen långt, klev sen av så sent att Harris blev den enda rimliga och så var det med det.
  • Anonym (Därför)
    Tow2Mater skrev 2024-11-06 21:09:52 följande:
    Men media evolverar snabbt grodorna till eldsprutande drakar.
    Nu talar hans grodor alldeles utmärkt för sig själva och behöver inte ens förstärkas, det räcker med att media skärmdumpar vad han skriver för att visa på den totala småaktighet.

Han må vara vald president, men han är inte presidentlik för fem öre. Han har inte förmågan att nå dit heller eftersom hans bild av en mäktig tycks vara helt utan ödmjukhet, helt utan sans och helt utan lugn. Därför har jag absolut ingen respekt för honom. Han är bara en liten människa som råkar ha fått mycket pengar.
  • Anonym (Därför)
    Anonym (Rak-svararen) skrev 2024-11-06 21:40:52 följande:

Man kan säga att Trump är en Macho-man. Här i Sverige tenderar vi att tycka att allt är dåligt med Macho. Det är en bild som svenska medier jobbar övertid för att etablera. I Sverige måste allt feminiseras och PK-fieras innan det visas för svenska folket. Många svenska tror därför allt med män, macho och Trump är dåligt. Och att Sverige omvänt bara är världens bästa land.

Så trots att många svenska journalister gärna framhåller att USA är så polariserat så gör dom att allt för att skapa polarisering mot USA med sin vinklade och ensidiga tvättade rapportering. Exempel: För ett par år sedan hade Sverige en feministisk utrikespolitik. Självklart vågade inte svenska medier kritisera detta då dom är fega, icke-objektiva, partiska och förljugna!

Machoman? Han är en 78-årig gubbe som är het på tangentbordet och dömd för sexuellt ofredande. 
  • Anonym (Därför)
    Tow2Mater skrev 2024-11-07 02:31:42 följande:
    Jag bryr mig inte speciellt. Men jag bryr mig hur falskt media ofta rapporterar.
    Fast just i vad Trump säger är det faktiskt inte falskt. Han är precis så vulgär och plump

Sluta köra konspirationsteorier nu 
Svar på tråden Varför gillar så många Trump?