• Anonym (tacksam)

Hjälp upp från botten

För nästan 2 år sedan gick jag igenom en skilsmässa med en person som jag delat 25 år med. Vi hade allt utåt sett ett bra liv med Villa, volvo och två barn.

Idag bor jag i en alldeles för dyr hyresrätt i ett område jag aldrig trodde jag skulle sätta min fot i. Jag brukade vara företagsam och vara vältränad och ha god ekonomi. Nu är jag bara en skugga av mitt tidigare jag. Jag har mitt jobb, min barn och min bil. Mina gamla vänner hörde till min gamla livsstil.

Jag gick i samtalsstöd första året. Men det gjorde inget med mig. Jag sköter mitt jobb och har en fasad mot mina barn om att jag mår bra osv. Men mår egentligen skit pch bara existerar. Mitt gamla jag skulle sagt "Ryck upp dig och sluta fjanta dig!". Men det känns som att jag skulle behöva någon oväntad framgång eller liknande för att hamna på banan igen. Antar att jag inte är ensam om att ha eller ha haft en livskris. Ni som haft det kom gärna med tips om hur ni tog er upp.

• Svar på tråden Hjälp upp från botten
  • Anonym (tacksam)
    Anonym (KommerFungera) skrev 2024-11-05 10:48:42 följande:
    Köp ett kosttillskott som heter Ashwaganda, finns på Golden Athlete antingen i deras butiker i sverige eller deras online store. Det kommer fungera, det är en trädrot inget annat. Testa en burk, kostar 200. Köp den bara, överväg inte, testa en kapsel, man känner av efter någon halvtimme.
    Har faktisk haft Ashwaganda tidigare men tyckte då att jag inte märkte någon skillnad. Men kan göra ett nytt försök nu när jag är deppig.
  • Anonym (tacksam)
    Anonym (Anette) skrev 2024-11-05 10:55:21 följande:

Kanske du helt enkelt hamnar i en depression och faktiskt behöver hjälp av läkare/medicin och annat typ terapi som hjälp. 
    Är väldigt vanligt att hamna i depression i samband med en skilsmässa då man går igenom så mycket ofrivilligt och många gånger lägger locket på för att man inte orkar deala med det just då. 

Kanske din samtalkontakt inte fungerade för att du helt enkelt inte var redo att möta verkligheten just då. 

Du kan ha rätt i det. Jag minns att i samtalen så fokuserade jag mest på alla fel min exfru hade gjort. Jag fokuserade egentligen inget på mig själv och mina känslor utan ville mest babbla om alla oröättvisor hon orsakat mig.
  • Anonym (tacksam)
    fornminne skrev 2024-11-05 10:57:26 följande:

Det låter som du tappade allt utom barnen och jobbet (och bilen) i samband med skilsmässan. Du skriver att dina vänner tillhör din gamla livsstil. Du har alltså inga vänner längre? Ni har inte längre något gemensamt? Eller?

Inte konstigt att du mår piss. Det är i samband med skilsmässa eller andra livskriser som man ofta behöver sina vänner som mest. Eller sina intressen, eller släktingar om man har en bra relation till dem osv.

Jag säger inte att du måste vara i farten hela tiden, eller ligga i knät på din omgivning och gråta. Men att tappa nästan hela sitt sociala sammanhang kan knäcka de flesta.

Du känner dig antagligen ensam och isolerad. Du har kanske inte bearbetat skilsmässan ordentligt? Det är detta du måste ta itu med. Först efter det kan du nå framgång. 

Skilsmässan och det nya livet har ändå öppnat upp ögonen för mig. Mina känslor är att tidigare tillhörde jag en högre samhällsklass där väldigt mycket yta var viktigt. Människorna jag träffat i "mitt nya liv" är betydligt mer genuina, trevliga och inbjudande. Det finns så mycket fantastiskt trevliga människor i min närmiljö. Men samtidigt som jag trivs i miljön känner jag mig avskärmad från min tråkiga, ytliga gamla småsnobbiga vänner. Jag har nog lite av en identitetskris. Jag har ett ganska "snobbigt" kontorsjobb. Grannarna och de nya personerna i min närmiljö jobbar på riktig som tex: kör ut mat, jobbar i verkstad, vårdhem eller städare.
Svar på tråden Hjälp upp från botten