Inlägg från: Anonym (h) |Visa alla inlägg
  • Anonym (h)

Soc och tonåring

Jag har haft.
    Vet inte vad jag ska skriva, du får berätta lite mer om vad du menar med "turbolent" först.

Vill vet om mina erfarenheter är till någon gagn innan jag börjar skriva.

• Anonym (h)
    Anonymhjälp123 skrev 2024-11-04 20:09:39 följande:

Har fått höra att hon kan ha adhd eller liknande. Men kan det visa sig i tonåren? Visas inte det redan som barn? 

Mycket snäll som barn. På sistone har det varit skolk, dåligt umgänge som vi har brutit loss på helt och hållet. 

Det verkar vara populärt att klistra diagnoser på stökiga ungdomar.
    Det gjordes på vår son också.

skolan mer eller mindre krävde att vi skulle göra utredning men vi sa nej, soc stod på sig men de kan inte tvinga igenom en utredning utan föräldrarnas godkännande. Eller för den delen om ungdomen vägrar, hur skulle det gå till?

Flera år senare gjorde sonen en utredning ändå, på egen begäran. Då var han väl 16-17 skulle jag trö. Mest för att bevisa att vi haft rätt hela tiden. Vilket utredningen visade. Ingen diagnos där inte.

Dåligt umgänge kan förstöra så himla mycket, sonen hamnade rejält snett i ett par år. De rökte på, nattsuddade (lika smet ut på nätterna när vi andra sov), stal mopeder... you name it.

Skulle gärna berätta mer men måste åka till jobbet nu.
  • Anonym (h)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2024-11-20 21:53:22 följande:

Undrar samma
    Vi har haft problem med vår son som nu är 13 år. Sedan skolstart ca 7-8 års ålder har han vart väldigt känslostyrd, problem med impulskontroll och blir lätt arg, uttåtagerande vid minsta lilla motgång. 
    Det märkliga är att han endast är såhär hemma och mot oss förälldrar. I skolan funkar allt bra.
    Vi har vänt oss till bup men de hänvisar bara till socialtjänsten. Känns inte helt rätt väg.

Nej, undvik för allt i världen soc i möjligaste mån.
Svar på tråden Soc och tonåring