Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Sjukskriven 25%. Tjaffs från jobb och försäkringskassan

Det måste finnas en tydlig medicinsk motivering till varför du behöver ledigt en hel dag och inte förkortade arbetsdagar som är utgångspunkten. Det räcker inte att du säger att du vill ha det.

• Anonym (S)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2024-11-04 18:15:25 följande:
    Det ä ju inte jag som vill tjaffsa. Utan jag vill i lugn och ro vara hemma 8h en dag. Thats it. Men nu börja ju till och med ekonomiavdelningen bråka. Å osäkerhet från försäkringskassan. Det som kändes först skönt blir jobbigt. Jag ä klassad som ängslig personlighet så allt blir ju förstorat för mig och förstör därav mitt liv. Tex sådana här saker. 
    Anonym (Liv) skrev 2024-11-04 17:36:03 följande:

Fk har släppt på kravet om att fördela arbetstiden jämnt över alla dagar vid deltidssjukskrivning. Det enda de har som krav är att upplägget inte ska försvåra återgång i arbete. Och det är en tolkningsfråga för många menar att det är lättare att öka upp arbetstiden lite varje dag än att börja jobba en till dag i veckan. Finns det en motivering så kan din läkare skriva det. Sen är det också upp till arbetsgivaren, hur upplägget fungerar med arbetstider. Du kan dock inte jobba mer än 75% om du är sjukskriven 25%. Då får du problem med både fk och arbetsgivaren. Däremot kan du ju själv bryta sjukskrivningen och gå upp i tid innan sjukskrivningen går ut. 

Jaha ojdå. För just nu har jag ju jobbat 4 av 5 dagar i veckan = 20% sjukskrivning. Trodde inte det fjirde något att jobba lite mer? Men detta ä ju fortfarande från jobbet. Inte förrän nästa vecka det blir från försäkringskassan. Så då kanske jag klarar mig? Om jag tar 8h en dag och 2h en annan? 

Jag vill verkligen att försäkringskassan ska förstå att 6h jobb per dag ökar ju snarare stressen å pressen. Medans ett bryt. Tex en onsdag får att lugna mig rejält. 

Sen funkar det betydligt bättre för arbetsgivaren också att göra så. 
    Om du klarar av att arbeta mer än 75 % kan du inte få sjukpenning. Du kanske behöver gå ner i tid eller ordna ditt liv på något annat sätt för att minska stressen.
  • Anonym (S)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2024-11-05 04:19:18 följande:

Egentligen klarar jag inte för att då faller allt privata. Barnen får utstå en pappa som aldrig har ork till något och det enda jag gör är att vila. Direkt jag provat att gå ner i tid kan jag finns ork till träning. Ut och gå och lättare ha en bra dialog med barnen. 

Som läget är nu kan jag vara lättirriterad och slut för ingeting hemma. Jag har jobbat 100% med nöd och näppe i flera år sedan jag blev utbränd och konstaterad kronisk depression med ängslig personlighet. 

Jag har redan bytt jobb en gång pga detta och nu börjar spiralen se likadan ut igen. Jag får inte ihop vardagen och jobb. Det blir för mycket. 

Har 10år på psykiatrin och inte ens då kunde jag få 25% sjukskrivning. Utan fick vända mig till vanliga vården och pusha dom istället. Det är ju inte hållbart som det ä just nu.

Då hjälper det ju inte att du blir sjukskriven under en period. Du kommer inte att klara av situationen efter det heller. Du måste ändra något eller flera saker i ditt liv så att du orkar långsiktigt.
  • Anonym (S)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2024-11-05 19:36:17 följande:

Jag är inte aggressiv. Uppgiven.. Saker som påverkar mig. Å tar personligt. Exakt som min sjukdom avslöjar. ängslig.. Jag ältar saker i vansinne. Förstorar upp. Själv kritik. Dålig självkänsla  m.m. Är på nivån så det skadar mig och närmsta omgivningen. Tror inte jag kan ha ett förhållande igen ens. Å det ä tufft med barn som ä öppna kritiskt osv. Tar åt mig mycket av deras ord. 

Hoppas att det blir bättre för dig och att du kan få den hjälp du behöver så du kan komma vidare. Det är hemskt att känna så.
Svar på tråden Sjukskriven 25%. Tjaffs från jobb och försäkringskassan