• Anonym (Trådskaparen)

Sjukskriven 25%. Tjaffs från jobb och försäkringskassan

Jag vet det finns folk som har det värre men blir så less och undrar om någon har erfarenhet av detta.

Jag har fått sjukskrivning 25% fram till nyår av min läkare för att få lite andrum gällande stress och påfrestning som min psykiska ohälsa rår för.

Jag har hela tiden varit öppen både med jobbet och försäkringskassan samt läkaren att jag vill ha ett bryt från min 100-% arbetstid. I form av hemma en dag i veckan. Istället för 2h per dag.

Hur svårt är det att motivera detta upplägg och inte få avslag? 

Givetvis sa kundtjänst person nr 1 att jag kunde göra såhär fram tills en handläggare får ärendet. Då måste jag ha en dialog om fortsatt upplägg.
  • Svar på tråden Sjukskriven 25%. Tjaffs från jobb och försäkringskassan
  • Anonym (Trådskaparen)

Idag sa kundtjänst person 2 att hon inte rekommenderar att göra såhär. Utan 2h per dag och sen en dialog om det är motiverat med en dag i veckan istället.
    Å joo till er som tänkte rätta mig. Det är visst möjligt sen några år tillbaka har dom ändrat detta. 

Nu ä ekonomiavdelningen på mig att jag inte ska lägga en dag i veckan. Å att det bara bli isåf 8h. Å inte 10h som 26% motsvarar. Det ä väl ändå upp till mig hur jag lägger just nu och om jag lägger mindre än 25%?

Tappar orken å lusten att bli tillrättavisad i förväg när dom inte har facit i hand. Å knte heller nån bitter kärring på försäkringskassan som babbla att jag inte ens sjukanmält mig än. No shit. Tiden har inte passerat 14 dagar från första sjukdag ens. Så just nu får jag karens för första 8h och veckan därefter också hel karens? För att jobbet står för det. Borde inte jag få 80% av dag 2? Dvs min andra 8h dag på 2veckor? 
  • Tow2Mater

Behover du andrum pga stress kanske du inte ska tjafsa och stressa om detta.  

• Anonym (S)

Det måste finnas en tydlig medicinsk motivering till varför du behöver ledigt en hel dag och inte förkortade arbetsdagar som är utgångspunkten. Det räcker inte att du säger att du vill ha det.

• Anonym (Liv)

Fk har släppt på kravet om att fördela arbetstiden jämnt över alla dagar vid deltidssjukskrivning. Det enda de har som krav är att upplägget inte ska försvåra återgång i arbete. Och det är en tolkningsfråga för många menar att det är lättare att öka upp arbetstiden lite varje dag än att börja jobba en till dag i veckan. Finns det en motivering så kan din läkare skriva det. Sen är det också upp till arbetsgivaren, hur upplägget fungerar med arbetstider. Du kan dock inte jobba mer än 75% om du är sjukskriven 25%. Då får du problem med både fk och arbetsgivaren. Däremot kan du ju själv bryta sjukskrivningen och gå upp i tid innan sjukskrivningen går ut. 

• Anonym (mi)
    Tow2Mater skrev 2024-11-04 17:27:41 följande:

Dock blir det ju helfel om TS då istället inte får den återhämtning hen behöver. Då blir sjukskrivningen troligtvis längre.

...
    TS:
    Tyvärr har FK väldigt stela regler, samma grej gäller för om man har sjukersättning på viss procent. Även om en ledig dag är att föredra med ens nedsättningar vill de att man går ungefär samma timmar varje dag. Om nu inget ändrats på senare tid.
  • Anonym (mi)

Oh, såg nu inlägget ovan. Undra om det är även för sjukersättning.

• Anonym (Trådskaparen)

Det ä ju inte jag som vill tjaffsa. Utan jag vill i lugn och ro vara hemma 8h en dag. Thats it. Men nu börja ju till och med ekonomiavdelningen bråka. Å osäkerhet från försäkringskassan. Det som kändes först skönt blir jobbigt. Jag ä klassad som ängslig personlighet så allt blir ju förstorat för mig och förstör därav mitt liv. Tex sådana här saker. 
    Anonym (Liv) skrev 2024-11-04 17:36:03 följande:

Fk har släppt på kravet om att fördela arbetstiden jämnt över alla dagar vid deltidssjukskrivning. Det enda de har som krav är att upplägget inte ska försvåra återgång i arbete. Och det är en tolkningsfråga för många menar att det är lättare att öka upp arbetstiden lite varje dag än att börja jobba en till dag i veckan. Finns det en motivering så kan din läkare skriva det. Sen är det också upp till arbetsgivaren, hur upplägget fungerar med arbetstider. Du kan dock inte jobba mer än 75% om du är sjukskriven 25%. Då får du problem med både fk och arbetsgivaren. Däremot kan du ju själv bryta sjukskrivningen och gå upp i tid innan sjukskrivningen går ut. 

Jaha ojdå. För just nu har jag ju jobbat 4 av 5 dagar i veckan = 20% sjukskrivning. Trodde inte det fjirde något att jobba lite mer? Men detta ä ju fortfarande från jobbet. Inte förrän nästa vecka det blir från försäkringskassan. Så då kanske jag klarar mig? Om jag tar 8h en dag och 2h en annan? 

Jag vill verkligen att försäkringskassan ska förstå att 6h jobb per dag ökar ju snarare stressen å pressen. Medans ett bryt. Tex en onsdag får att lugna mig rejält. 

Sen funkar det betydligt bättre för arbetsgivaren också att göra så. 
  • Anonym (J)

Jag är också sjukskriven 25% för utmattning och jobbar 6h varje dag. Fick inte en dag ledigt. Utan jag var tvungen att jobba varje dag. 

• Anonym (J)

Lätt för dig att säga. Är man sönderstressad och ängslig personlighet (jag är likadan) så bråkar man inte, man är OROLIG. Så blir det när myndigheter och vård krånglar. Det som ska vara lugnt för en, blir tvärtom. Det förvärrar hela situationen. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Trådskaparen) skrev 2024-11-04 18:15:25 följande:
    Det ä ju inte jag som vill tjaffsa. Utan jag vill i lugn och ro vara hemma 8h en dag. Thats it. Men nu börja ju till och med ekonomiavdelningen bråka. Å osäkerhet från försäkringskassan. Det som kändes först skönt blir jobbigt. Jag ä klassad som ängslig personlighet så allt blir ju förstorat för mig och förstör därav mitt liv. Tex sådana här saker. 
    Anonym (Liv) skrev 2024-11-04 17:36:03 följande:

Jaha ojdå. För just nu har jag ju jobbat 4 av 5 dagar i veckan = 20% sjukskrivning. Trodde inte det fjirde något att jobba lite mer? Men detta ä ju fortfarande från jobbet. Inte förrän nästa vecka det blir från försäkringskassan. Så då kanske jag klarar mig? Om jag tar 8h en dag och 2h en annan? 

Jag vill verkligen att försäkringskassan ska förstå att 6h jobb per dag ökar ju snarare stressen å pressen. Medans ett bryt. Tex en onsdag får att lugna mig rejält. 

Sen funkar det betydligt bättre för arbetsgivaren också att göra så. 
    Om du klarar av att arbeta mer än 75 % kan du inte få sjukpenning. Du kanske behöver gå ner i tid eller ordna ditt liv på något annat sätt för att minska stressen.
Svar på tråden Sjukskriven 25%. Tjaffs från jobb och försäkringskassan