Inlägg från: Längtansfullt |Visa alla inlägg
  • Längtansfullt

Hoppa i soffan

Hej! Vi har en tjej på 16 månader som är av den aktivare skaran barn. Sen hon började gå har hon blivit helt sjövild. Hon har ofta svårt att sitta vid en aktivitet en längre stund, klättrar gärna omkring, springer fram och tillbaka och dansar. Misstänker att hon är smått uttråkad hemma då hon nyligen fått en lillebror som hon spenderar dagarna med. Vi har satt upp henne på förskola till våren.

Nu till problemet - att hon är aktiv osv är inte problemet i sig. Men ibland är hon rentav livsfarlig. Vi har barnsäkrat många delar här hemma för att minimera risken att hon skadar sig, men vissa saker känns det som vi inte kan nå henne på. Hon kan exempelvis stå på ett ben på sin Bobby bil och balansera (ja?. Jag vet), hon åker gärna skateboard med sin lära gå vagn och det värsta - hon älskar att balansera och hoppa i soffan. Detta har lett till att hon FLERA gånger trillat ner med huvudet före från soffan. Både från soffkanten, ryggstödet och armstöden. Detta har resulterat i att vi inte kan släppa henne med blicken för ens en sekund. 

Hon är grymt snabb må tilläggas. Hon kan sitta inne på sitt rum på andra sidan huset, jag går in på toaletten med lillebror och ska snabbt kissa, när jag kommer ut balanserade hon i soffan och föll rakt ner med huvudet före på golvet och blev såklart ledsen. Man tror ju hon ska lära sig vid det laget? Nejdå. En halvtimme senare gör hon exakt samma sak. Jag jobbar med barn men har HELT slut på mina pedagogiska lösningar. Jag har försökt säga nej, prata med henne, bära bort henne, förbjuda henne från att vara i soffan, bli arg, ledsen, positiv förstärkning osv. Ingenting och då menar jag INGENTING av detta har fungerat. Är det NÅGON som haft samma problem med sitt barn? snälla kom med era tips isåfall, jag behöver dem! 
Svar på tråden Hoppa i soffan