• Anonym (Fia)

Hur skiljer man "inte redo" från "kommer aldrig hända?

Anonym (Anne) skrev 2024-11-04 10:44:59 följande:
    Vi har varit tillsammans i 9 månader. Nästa steg är att jag får träffa hans dotter vilket han inte är redo för. Han sa nångång att han avvaktar med att blanda in barnet men sen dess har det inte kommit upp varken från min eller hans sida. Jag vill inte ta upp det för det är hans beslut men börjar undra när han fortfarande "inte kan" ses varannan helg som han har henne. Känner mig utesluten ur en viktig del av hans liv och känner att jag inte kan lära känna honom på djupet.

Har dejtat en man med barn när jag var jätteung ich fick träffa hans barn lite smått efter 3 månader. Många tyckte det var för tidigt. Har annars ingen erfarenhet av detta.
    Hur gammalt är dottern? Finns det särskild problematik? Om inte så känns nio månader som onödigt lång tid om han är säker på sina känslor. 
  • Anonym (Fia)

Du kan ju testa och se vad han säger ang dottern. Han kanske går och undrar om du är intresserad av att bygga en relation med henne eller ej. Om du skulle säga att du väldigt gärna skulle träffa dottern och successivt bli en del i hennes liv - vad tror du han skulle säga då?

• Anonym (Fia)
    Anonym (Anne) skrev 2024-11-04 12:42:01 följande:
    När han sa att han vill avvakta med att involvera henne sa jag att hag förstås men att jag ser fram emot att lära känna dem båda. Detta var för några månader sedan så tror han  inte har tvivel på vad jag känner.
    Mycket tror och antar. Jag hade ett ex som pratade om att flytta ihop men alltid lite vagt i konturerna, så fort jag försökte bli mer konkret så slingrade han sig. Till sist frågade jag rent ut när han trodde att vi skulle bo ihop och hans svarade inom tio år. Vilket för mig är samma sak som aldrig.

Är det viktigt för dig så fråga igen. Du mår inte bättre av att oroa dig.
  • Anonym (Fia)
    Internetpirat skrev 2024-11-04 13:47:33 följande:
    allt är en KÄNSLA. Man kan vara sjukt o-redo och nästa veckan är man jätteredo fars manninte kunnat förutsäga det innan
    Med samma logik kan man fria till en person ena dagen och flytta ut veckan efter. Har man så dålig koll på sina känslor kanske man inte ska vara i en seriös relation. 
  • Anonym (Fia)
    Internetpirat skrev 2024-11-04 15:30:04 följande:
    Handlar inte om dålig koll. Jag fick barn efter 32, innan  var jag inte redo och hade ingen aning om/när jag skulle bli. Som 29-åring kunde jag verkligen inte svara på när jag skulle bli redo. När jag sen BLEV redo, tittade jag inte tillbaka. Så det handlar inte om att man ändrar sig hela tiden men vissa saker mognar bra fram. Jag hade turen att min sambo ville vara med mig oavsett om det blev barn eller ej.
    Med barn är det nog många som inte känner sig redo, men skaffar ändå för man tänker någonstans långt in att man nog ändå vill ha.

Det du beskrev i ditt förra inlägg skulle jag absolut klassa som dålig koll. 
  • Anonym (Fia)
    Internetpirat skrev 2024-11-04 17:21:14 följande:
    Jag har vetat att jag ville flytta ihop med min nuvarande sambo nångång men var inte redo förrän 5 år in. Jag visste inte i början att jag skulle vara redo om 5, hade kunnat vara 4 eller 6. Känslomässiga beslut kan man inte sätta tidslinje på.

Såväl fyra, fem och sex år är lång tid om det inte finns praktiska hinder men jag antar att du var ung och omogen. Ts sambo har ju barn så man kan anta att han vet vad det innebär att vara i en seriös relation.

Och återigen hittar du på helt andra exempel än ditt första där du skrev om att man kunde gå från oanandes till säker på en vecka. 

• Anonym (Fia)
    Venenum skrev 2024-11-04 17:08:10 följande:
    Kanske genom att fråga rakt ut? Förklara läget som det är, att du är redo och sugen men förstår fullt ut om han inte är det. Men du vill veta om vilken riktning han är intresserad att röra sig i - är det något han ser framåt tillsammans med dig eller något han kanske känner inte är aktuellt förrän dottern växt upp, eller helt enkelt inte aktullet med dig?

Många frågor är jobbiga att ställa just för att en inte vill veta svaret, men kanske därför ännu viktigare att faktiskt ställa. 
    Precis. Särskilt om ts tänker sig egna barn, vilket man kan anta utifrån åldern. Då vore det ju hemskt att slänga flera år på någon som bara vill ha nåt ytligt.
Svar på tråden Hur skiljer man "inte redo" från "kommer aldrig hända?