Anonym (Plantan) skrev 2024-11-07 17:31:39 följande:
Jag var din sambo, kan se hela scenariot framför mig.
Han gnällde och tjatade, eller bönade och bad, och ju mer det ältades desto mer avstånd tog jag.
Inte fanns tanken på att bara låta mig få tid, nej nej... då ska det tjatas om att jag inte älskar honom längre.
Sa att om han inte kan leva med mig som jag är så är han fri att gå, men det ville han ju inte heller.
Efter några år ledsnade jag på att alltid se de sorgsna hundögonen och lyfte på röven och gick, och kom aldrig tillbaka.
Skulle han börjat babbla om terapi så hade jag lämnat på direkten. Fast så här i efterhand så hade det ju faktiskt varit att föredra.
-------
Man kan inte tvinga fram varken kärlek eller lust. Däremot kan man döda det lilla som finns genom att gnälla, böna och be. Eller genom att se ut som sju svåra år och en torrsommar.
Inte att tänka sig att bara låta det bero, så kanske den halvdöda plantan kan få liv igen.
Men nej nej, rota runt i jorden istället. Ett säkert kort för att få plantan att ge upp.
Har inte gnällt på henne, inte tjatat om beröring. Har gett henne all min vakna tid på att låta henne få göra det hon precis vill. Jag har skött städ, tvätt och matlagning till 90 % sen vi flyttade ihop.
Inte för att jag ska få ligga, utan för att hon skulle få sin alldeles egna tid för sig själv.
Så jag iaf känner mig INTE som din fd sambo.
Men för klargöra, hur länge ska man vänta på att det ev. rättar till sig?