• Anonym

Arbetet klart, får inte gå hem

Anonym (Toker) skrev 2024-11-04 04:32:45 följande:
    Ska facket protestera över att chefen vill ha personalen på plats under betald arbetstid?

Är det fyra timmar om dagen utan arbete så skulle jag inte bråka om saken om det är intressant att ha kvar jobbet. För det låter som överbemanning.
    Exakt.

Facket kommer inte att göra ett smack åt detta.

Ts gnäller över att behöva vara på jobbet på betald arbetstid... det är så man sitter som en fågelholk av häpnad.

Ts, vill du betala folk för att sitta på röven?
    Nej, trodde inte det.

Vilken omsättning företaget har har ingen som helst betydelse. Problemet verkar vara överbemanning.

Ts är pinsam, förstår att hon (gissar jag) är dubbelanonym.
  • Anonym

Alltså ... Behöver man jobb så går man och säger till.
    Man sitter inte och glor och gnäller. Klagar du på att ni just sitter och glor, så kommer du (som typ alla redan har påpekat) att få gå.

Det finns säkert städning eller något annat som kan glädja dig.

• Anonym
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-04 11:53:49 följande:
    Det är olika från dag till dag. Inte ofta som vi inte har något att göra i 4 timmar. Men flera dagar i veckan så hade man kunnat gå hem 1 timme tidigare iallafall plus minus någon kvart utöver det. Då är allt klart. När ingen är ute och arbetar mer så känns det löjligt att alla ska sitta o vänta kvar. 

Mitt uppdrag ter sig så att jag skulle kunna sluta kl 14:30 idag som ex. Medans imorgon finns det inte en chans att sluta så tidigt. Snarare är jag glad om jag hinner tills att vi slutar. 

Vore det inte bättre att få gå hem tidigare idag då för efter morgondagen så är hela veckan förstörd och resten av veckan är en jävla plåga att ta sig upp till arbetet. 
    STackars dig.
    Hela veckan förstörd för att du måste vara på din arbetsplats på betald tid.
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-04 11:55:35 följande:
    Nej, jag är inte pinsam. T om min första chef som var elak av sig och ibland helt dum i huvudet, lät en få gå när ens uppdrag var klart med lön till arbetstidens slut. 

Måste ju finns en viss jämförelse med vad företaget tjänar i arbetet i relation till att tvinga kvar arbetare utan nytta. 

Jo, du är pinsam. Väldigt pinsam. Jag hade skämts om du var min unge. 
    Hur gammal är du egentligen?

Buhuhu, jag måste vara på jobbet fast jag inte vill!!!

men så säg upp dig då.
  • Anonym

Problemet här verkar vara att du tror att du är anställd för en given uppgift, bara. Det är du ju inte. Du är anställd för att sälja din arbetskraft ett antal timmar varje arbetsdag.
    Om du inte har jobb under dessa timmar så får du be om det. Det är inte så att du därmed är färdig.

• Anonym
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-05 22:27:50 följande:
    Fast nu handlar det inte om det utan att uppdraget är slutfört. Sedan kan alla medarbetares uppdrag var slutförda och det finns verkligen ingenting mer att göra som ex städa ens. Men ändå måste folket sitta kvar.

Det är slaveri och inget annat. 
    Är du skön i precis hela huvudet eller? Är du kapabel att slå upp ett ordsbetydelse?

Det är väl bara att säga till att du sitter och kostar pengar för ingenting, så blir du ju av med hela problemet säger vi ju?
    Varför gör du inte det?
  • Anonym
    Fast nu handlar det inte om det utan att uppdraget är slutfört. Sedan kan alla medarbetares uppdrag var slutförda och det finns verkligen ingenting mer att göra som ex städa ens. Men ändå måste folket sitta kvar.

Det är alltså fortfarande så att du är anställd ett antal timmar. Inte för en specifik uppgift.
  • Anonym

Jag gick länge (fram till nu, faktiskt) med intrycket att slaveri bl a innebär att arbete utförs men man får inget i lön.
    Men du menar alltså att definitionen är lön utbetalas men man utför inget arbete?

Kan slaveri alltså handla om två helt motsatta fenomen?

Svar på tråden Arbetet klart, får inte gå hem