• Anonym

Arbetet klart, får inte gå hem

Anonym (Toker) skrev 2024-11-04 04:32:45 följande:
    Ska facket protestera över att chefen vill ha personalen på plats under betald arbetstid?

Är det fyra timmar om dagen utan arbete så skulle jag inte bråka om saken om det är intressant att ha kvar jobbet. För det låter som överbemanning.
    Exakt.

Facket kommer inte att göra ett smack åt detta.

Ts gnäller över att behöva vara på jobbet på betald arbetstid... det är så man sitter som en fågelholk av häpnad.

Ts, vill du betala folk för att sitta på röven?
    Nej, trodde inte det.

Vilken omsättning företaget har har ingen som helst betydelse. Problemet verkar vara överbemanning.

Ts är pinsam, förstår att hon (gissar jag) är dubbelanonym.
  • Anonym

Alltså ... Behöver man jobb så går man och säger till.
    Man sitter inte och glor och gnäller. Klagar du på att ni just sitter och glor, så kommer du (som typ alla redan har påpekat) att få gå.

Det finns säkert städning eller något annat som kan glädja dig.

• Anonym
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-04 11:53:49 följande:
    Det är olika från dag till dag. Inte ofta som vi inte har något att göra i 4 timmar. Men flera dagar i veckan så hade man kunnat gå hem 1 timme tidigare iallafall plus minus någon kvart utöver det. Då är allt klart. När ingen är ute och arbetar mer så känns det löjligt att alla ska sitta o vänta kvar. 

Mitt uppdrag ter sig så att jag skulle kunna sluta kl 14:30 idag som ex. Medans imorgon finns det inte en chans att sluta så tidigt. Snarare är jag glad om jag hinner tills att vi slutar. 

Vore det inte bättre att få gå hem tidigare idag då för efter morgondagen så är hela veckan förstörd och resten av veckan är en jävla plåga att ta sig upp till arbetet. 
    STackars dig.
    Hela veckan förstörd för att du måste vara på din arbetsplats på betald tid.
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-04 11:55:35 följande:
    Nej, jag är inte pinsam. T om min första chef som var elak av sig och ibland helt dum i huvudet, lät en få gå när ens uppdrag var klart med lön till arbetstidens slut. 

Måste ju finns en viss jämförelse med vad företaget tjänar i arbetet i relation till att tvinga kvar arbetare utan nytta. 

Jo, du är pinsam. Väldigt pinsam. Jag hade skämts om du var min unge. 
    Hur gammal är du egentligen?

Buhuhu, jag måste vara på jobbet fast jag inte vill!!!

men så säg upp dig då.
  • Anonym

Problemet här verkar vara att du tror att du är anställd för en given uppgift, bara. Det är du ju inte. Du är anställd för att sälja din arbetskraft ett antal timmar varje arbetsdag.
    Om du inte har jobb under dessa timmar så får du be om det. Det är inte så att du därmed är färdig.

• Anonym
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-05 22:27:50 följande:
    Fast nu handlar det inte om det utan att uppdraget är slutfört. Sedan kan alla medarbetares uppdrag var slutförda och det finns verkligen ingenting mer att göra som ex städa ens. Men ändå måste folket sitta kvar.

Det är slaveri och inget annat. 
    Är du skön i precis hela huvudet eller? Är du kapabel att slå upp ett ordsbetydelse?

Det är väl bara att säga till att du sitter och kostar pengar för ingenting, så blir du ju av med hela problemet säger vi ju?
    Varför gör du inte det?
  • Anonym
    Fast nu handlar det inte om det utan att uppdraget är slutfört. Sedan kan alla medarbetares uppdrag var slutförda och det finns verkligen ingenting mer att göra som ex städa ens. Men ändå måste folket sitta kvar.

Det är alltså fortfarande så att du är anställd ett antal timmar. Inte för en specifik uppgift.
  • Anonym

Jag gick länge (fram till nu, faktiskt) med intrycket att slaveri bl a innebär att arbete utförs men man får inget i lön.
    Men du menar alltså att definitionen är lön utbetalas men man utför inget arbete?

Kan slaveri alltså handla om två helt motsatta fenomen?

• Anonym
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-11 13:45:45 följande:
    Japp. Faktiskt. Då vi endast lever 1 gång, att då tvingas vara kvar, inte få arbeta 80% utan måste vara kvar bara för att det är TIDEN fast det inte finns arbete att utföra... Så kan man ju säga att kalla det för slaveri är ju milt sagt då.

Men visst, slöseri med andras tid, tids tjuv samt förringar andras värde till Tid är ju inte mycket bättre då. 

Hade en jätte elak chef en gång. Men t om han lät en gå hem när man hade utfört sina uppgifter / uppdrag med lön. 

Men visst, jag hellre hem utan att få någon lön under tiden än att tvingas sitta kvar hela tiden ut. Nu noterar dom det som tjänstledighet om man går hem tidigare. Och jag vet inte om ifall det kan bli konsekvenser av det mot enkel ledighet? 
    Så en slav är alltså i ungefär hälften av fallen en person som får betalt för att inte göra något?

Du gnäller om att du sitter och inte gör något på jobbet, under betald arbetstid. DÅ får vi väl än en gång föreslå att du talar om detta för ledningen? "Jag sitter bara här och drar in lön, utan att göra något och det är för jävligt!".
    Du kommer med all sannolikhet att slippa problemet framledes.

Vidare är det alltså FORTFARANDE så att ditt anställningsavtsal, i likhet med de flesta andras, stipulerar att du är anställd under ett visst antal timmar och itne för en viss uppgift. Det är alltså avtalet som du har läst, funnit acceptabelt och skrivit under.
  • Anonym
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-11 13:45:45 följande:
     tids tjuv
    Tjuv?
    Ni har kommit överens om det.
  • Anonym
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-23 22:05:56 följande:

Nja, jag har visserligen den värsta arbetsuppgiften bland kollegerna, den mest stressiga och tyngsta. Och under det första 1,5 åren så hann jag sällan ta lunch över huvudtaget faktiskt utan fick äta samtidigt som jag arbetade. 

I vilekt fall som helst så ljög min chef på anställnings intervjun då han sa att vi slutade tidigare på fredagar, men det har inte existerat efter det samtalet. 

Fredagar brukar vara lugnare. De andra dagarna är inte så värst lugna, men visst kan man hinna klart 1 h innan arbets tidens slut. Under industri semestern är man faktiskt nästan klar 2-3 h innan arbetstidens slut. Nu under julen så lär vi ha övertid varje dag i princip om man inte stressar sönder sig konstant, aldrig är stilla och skippar rasten för att äta mat.

Var då noga med att kräva att du inte får ersättning för övertid, med hänvisning till att betald tid ju är slaveri och att du ändå många gånger bara sitter och glor medan du drar in pengar.
Svar på tråden Arbetet klart, får inte gå hem