Inlägg från: Anonym (Varför) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Varför)

Arbetet klart, får inte gå hem

På våran arbetsplats så har vi olika grupperingar som arbetar med olika uppdrag.

När ens uppdrag är klar så kräver högsta hönset att vi alla ska stanna kvar på arbetsplatsen enbart för tidens skull. Inte för att det finns något arbete att utföra utan enbart för arbetstiden är satt. 

Dvs att det slutar med att 15-25 pers sitter i ett 20kvm stort rum och trycker. 

Jag förstår inte meningen med det, varför kan man inte få gå hem när uppdraget är slutfört? Dvs ibland är man klar 3-4 timmar innan den satta arbets tidens hemgång. Men då ska vi sitta och trycka någonstans enbart för att vänta ut tiden. 

Visst att man kan vara kvar för att stötta upp om det finns arbete kvar att göra. Men dels är det inte mitt område. Samt att det finns en grupp som sköter det. Och vi blir mest bara ivägen. 

Nu går vi hem en halvtimme tidigare ändå. Me får skit från chefen ang det. 

Ett annat alternativ vore ju att sätta upp scheman där ett visst antal per dag får stanna kvar om det finns arbete kvar att göra för att finnas tillhands och hjälpa till. Säg 2-3 pers som stannar kvar de dagar som det behövs och det går i turordning för varje arbetare. Men så gör man inte utan alla ska stanna kvar. Ibland står dom istället och spelar fotboll ifrån lunch tills de går hem i princip. (Ej mitt område) Men har sett dom göra det. 

Varför ska det vara så strikt ? Som sagt arbetet är klart. Så finns ingen som helst nytta med det hela att alla ska stanna kvar enbart för tidens skull.

• Svar på tråden Arbetet klart, får inte gå hem
  • Anonym (Varför)

I min gruppering så har vi enskilda uppdrag där vi inte kan hjälpa varandra och behöver ingen hjälp av varandra.

Så när man är klar med sitt uppdrag så finns det inget kvar att göra.

Men då ska vi sitta och trycka enbart för klockans skull. Detta är ett företag som omsätter mellan 50-100 miljoner / år. 

Så det är inget litet företag där det verkligen krävs att folket är kvar vid behov. Eftersom att varje gruppering har sina arbetsuppgifter. Varav 1-2 grupperingar hjälps åt med deras uppgifter. Så jag är egentligen i grupp 3 och sedan finns en grupp 4 och sedan en eller två till som man knappt aldrig ser överhuvudtaget ens. 

• Anonym (Varför)
    Anonym (Ulf) skrev 2024-11-04 00:18:06 följande:

Alternativet är väl att avskeda minst en av er pga brist på jobb. Kanske det blir mer jobb framöver? Om inte  får väl någon gå 

Det är olika från dag till dag. Inte ofta som vi inte har något att göra i 4 timmar. Men flera dagar i veckan så hade man kunnat gå hem 1 timme tidigare iallafall plus minus någon kvart utöver det. Då är allt klart. När ingen är ute och arbetar mer så känns det löjligt att alla ska sitta o vänta kvar. 

Mitt uppdrag ter sig så att jag skulle kunna sluta kl 14:30 idag som ex. Medans imorgon finns det inte en chans att sluta så tidigt. Snarare är jag glad om jag hinner tills att vi slutar. 

Vore det inte bättre att få gå hem tidigare idag då för efter morgondagen så är hela veckan förstörd och resten av veckan är en jävla plåga att ta sig upp till arbetet. 
  • Anonym (Varför)
    Anonym skrev 2024-11-04 05:43:14 följande:
    Exakt.

Facket kommer inte att göra ett smack åt detta.

Ts gnäller över att behöva vara på jobbet på betald arbetstid... det är så man sitter som en fågelholk av häpnad.

Ts, vill du betala folk för att sitta på röven?
    Nej, trodde inte det.

Vilken omsättning företaget har har ingen som helst betydelse. Problemet verkar vara överbemanning.

Ts är pinsam, förstår att hon (gissar jag) är dubbelanonym.
    Nej, jag är inte pinsam. T om min första chef som var elak av sig och ibland helt dum i huvudet, lät en få gå när ens uppdrag var klart med lön till arbetstidens slut. 

Måste ju finns en viss jämförelse med vad företaget tjänar i arbetet i relation till att tvinga kvar arbetare utan nytta. 
  • Anonym (Varför)
    Dexter dot com skrev 2024-11-04 05:30:47 följande:

Ni är väl försäkrade under arbetstid och då behöver ni ju vara på arbetsplatsen när ni får betalt. Personligen hade jag ju inte tagit upp frågan då risken är stor att många av er blir uppsagda pga överbemanning. Vill du gå hem tidigare så fråga om du kan få gå på timmar.

Dom har eran genomfört flera uppsägningar och dragit ner på annat. Men vi som är kvar är dom i behov utav för det går upp och ner från dag till dag. 
  • Anonym (Varför)
    Dexter dot com skrev 2024-11-04 05:30:47 följande:

Ni är väl försäkrade under arbetstid och då behöver ni ju vara på arbetsplatsen när ni får betalt. Personligen hade jag ju inte tagit upp frågan då risken är stor att många av er blir uppsagda pga överbemanning. Vill du gå hem tidigare så fråga om du kan få gå på timmar.

Det var intressant. 

Vet faktiskt inte vilka regler som gäller ang försäkring via arbetet. Men man är ju försäkrad även utanför arbetstid för att ta sig till arbetet och hem. I övrigt har man ju olycksfalls försäkring. 
  • Anonym (Varför)
    Anonym skrev 2024-11-04 15:26:00 följande:
    STackars dig.
    Hela veckan förstörd för att du måste vara på din arbetsplats på betald tid.
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-04 11:55:35 följande:
    Nej, jag är inte pinsam. T om min första chef som var elak av sig och ibland helt dum i huvudet, lät en få gå när ens uppdrag var klart med lön till arbetstidens slut. 

Måste ju finns en viss jämförelse med vad företaget tjänar i arbetet i relation till att tvinga kvar arbetare utan nytta. 

Jo, du är pinsam. Väldigt pinsam. Jag hade skämts om du var min unge. 
    Hur gammal är du egentligen?

Buhuhu, jag måste vara på jobbet fast jag inte vill!!!

men så säg upp dig då.
    Fast nu handlar det inte om det utan att uppdraget är slutfört. Sedan kan alla medarbetares uppdrag var slutförda och det finns verkligen ingenting mer att göra som ex städa ens. Men ändå måste folket sitta kvar.

Det är slaveri och inget annat. 
  • Anonym (Varför)
    Elin pelin skrev 2024-11-04 16:40:46 följande:
    Hade du varit ok med att jobba en timme extra en annan dag mot att du får gå en timme tidigare den dagen du inte har något att göra? Alltså att veckoarbetstiden varit densamma men förlagts till att du jobbar 6 timmar en dag och 10 timmar en annan dag?
    Självklart får man ju ställa upp på övertid när det verkligen krävs. Men när det inte behövs övertid förutom kanske 10 dagar om året så ser jag inte vitsen med att stanna kvar för att inte göra någonting. 

Det du pratar är omvänd komp. 

Då vi har uppdrag som sagt så, när ens uppdrag är slut så borde alla få gå hem om det inte är kris. 
Svar på tråden Arbetet klart, får inte gå hem