• Anonym (Anonym)

Kalorier i nudlar?

Jag har nyligen börjat räkna på mitt kaloriintag, men är väldigt fundersam när det gäller snabbnudlar. Enligt samyang nudlarna står det på förpackningen att det är 388 kcal per portion och 459 per 100g. Men det står ingenting om det gäller kokta eller okokta? Men enligt Eldorados nudlar står det att det är 90 kcal per 100g. Är det så att Samyangs nudlar visar på kokta medan Eldorados visar på okokta? Eller kan det vara så att det skiljer över 300 kcal mellan de olika märkena?

• Svar på tråden Kalorier i nudlar?
  • Anonym (F)

Det spelar ingen roll. Det tillförs inga kalorier när man kokar dem. Eldorados är av sämre kvalitet, bevisligen. Mer näringsfattiga. Det har med nudlarnas innehåll att göra, inget annat.

• Anonym (?)

Blandar du ihop kcal och kJ?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (F) skrev 2024-11-03 16:33:54 följande:

Det spelar ingen roll. Det tillförs inga kalorier när man kokar dem. Eldorados är av sämre kvalitet, bevisligen. Mer näringsfattiga. Det har med nudlarnas innehåll att göra, inget annat.

Jag tänker nog att det spelar roll när man väl väger dem i och med att okokta och kokta väger olika mycket. Alltså 100 g okokta är mindre volym än 100 g kokta, därav känner jag att det är viktigt att jag vet om jag ska räkna på kalorierna med den kokta eller okokta vikten.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (?) skrev 2024-11-03 16:36:00 följande:

Blandar du ihop kcal och kJ?

Nej, jag utgår från kcal. kJ ligger på 1600 på Samyang och 360 på eldorados
  • Anonym (F)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-03 16:37:40 följande:
    Jag tänker nog att det spelar roll när man väl väger dem i och med att okokta och kokta väger olika mycket. Alltså 100 g okokta är mindre volym än 100 g kokta, därav känner jag att det är viktigt att jag vet om jag ska räkna på kalorierna med den kokta eller okokta vikten.
    Nej.
  • Anonym (F)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-03 16:37:40 följande:
    Du ska utgå från de siffror som står på paketet. Köp den bättre sorten! Eldorado är bukfylla, om ens det.
  • Anonym (F)

Och för att vara tydlig, 100 g beräknas på portion, dvs tillagad.

• Anonym (J)

Eldorado, 100gr tillagade, 90 kalorier, 360 KJ
    Samyang, 100gr inte tillagade, 423 kalorier, 1770 KJ

• Anonym (F)
    Anonym (J) skrev 2024-11-03 16:49:02 följande:

Eldorado, 100gr tillagade, 90 kalorier, 360 KJ
    Samyang, 100gr inte tillagade, 423 kalorier, 1770 KJ

Det vi kan konstatera är att Samyang är det man ska köpa och att Eldorado är skit.
  • Jemp
    Anonym (F) skrev 2024-11-03 16:41:21 följande:

Och för att vara tydlig, 100 g beräknas på portion, dvs tillagad.

Bevisligen inte på samyangs i alla fall. 
  • Anonym (F)
    Jemp skrev 2024-11-03 17:25:51 följande:
    Bevisligen inte på samyangs i alla fall. 
    Nej, men det är så det brukar vara eftersom det är vad man som kund behöver veta. Det gagnar ju ingen att veta vad t ex olagade nudlar har för näringsinnehåll.
  • mammatill6

Efter att ha varit lika förvirrad som du tog jag reda på fakta. Snabbnudlar faller lite mellan stolarna i reglerna så de kan ange kcal antingen enbart den torra varan eller tillagade med vattenmängden. Det tillsätts ju inga kalorier med vattnet men då man räknar med vattenmängden så ändras det hur man anger. 
    Ett paket torra snabbnudlar innehåller runt 300-400 kcal totalt beroende på märke. Säg att ett paket väger 90 gram ger ju kcal per 100 g nånstans runt 350-450. Inga exakta siffror utan bara så du förstår hur man anger. 

MEN, de har rätt att ange kalorimängden tillsammans med vattnet de tillagas i enligt instruktionerna. Så om du tillagar 90 g nudlar i 3 dl vatten så är ju kalorimängden samma, paketet på 90 g nudlar innehåller 300-400 kcal.  Men 90 g nudlar plus 3 dl vatten väger 390 g. Vilket gör att de 300-400 kcal fördelas på den totala vikten 390 g så antal kcal per 100 g blir betydligt lägre. Lite som att lura kunderna att tro det är färre kcal i. Men står det att ett paket innehåller 90 kcal/100 g då ska du räkna med vattenvikten också.

• mammatill6
    Anonym (F) skrev 2024-11-03 16:51:27 följande:
    Det vi kan konstatera är att Samyang är det man ska köpa och att Eldorado är skit.
    Nej, det är bara att ena märket anger inklusive vattenmängden, den andra inte.
  • Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2024-11-03 16:33:54 följande:

De verkar båda ha mest vetemjöl och palmolja. Sedan har Samyang även sojaolja så helt klart mer fett. Låter lite lustigt att proteininnehållet kan skilja så (2 g versus 8 g), är del pga fettet?.
  • mammatill6
    Tow2Mater skrev 2024-11-03 18:52:10 följande:
    De verkar båda ha mest vetemjöl och palmolja. Sedan har Samyang även sojaolja så helt klart mer fett. Låter lite lustigt att proteininnehållet kan skilja så (2 g versus 8 g), är del pga fettet?.
    nej, det ena räknar med vattenmängden, inte det andra.
Svar på tråden Kalorier i nudlar?