• JBertil

IVF 2024

Hej! 
    Är det fler som genomgår eller ska genomgå IVF som vill följas åt? Känner mig otroligt ensam och orolig även om jag vet att jag inte är ensam.
    Lite om mig och min bakgrund: Har aldrig varit gravid trots att jag varit oskyddad i nästan 15 år. slutade med p-piller tidigt då jag inte mådde bra av det, har varit i några längre förhållanden och bara trott jag haft ?tur? som aldrig blev gravid.(ville inte ha barn innan 27) Träffade då min nuvarande pojkvän och insåg väldigt snabbt att han vill jag dela livet med och även starta familj. 

Jag är 32 år, fyller 33 i januari och har en otroligt stor barnlängtan. haft det i många år egentligen och hade egentligen tänkt vara gravid innan 30 men så blev det inte. Först hoppades vi på att det bara skulle hända, sen försökte jag kolla med ägglossnings test, hade väldigt svårt att hitta min ägglossning och har alltid haft otroligt långa cykler på minst 50 dagar.
    Började min fertilitets utredning i september förra året på fertilitetskliniken i Karlstad. Fick ta ett blodprov som konstaterade pcos. började med Letrozol i december 2023 och ansökte om IVF innan sommaren. Då jag tyckte allt tog sån jäkla tid på sjukhuset så gick jag till en privat klinik som är region finansierad och då hände det grejer. Har gjort stimulering och äggplock. fick ut 25 ägg, 20 befruktade och 17 gick till frys. Blev totalfrys då det var extremt hög risk för överstimulering. Just nu väntar jag på mens så jag får börja med letrozol och hoppas på att få göra återföring innan alla går på julledighet. En lång men kort sammanfattning av min resa hittils. 

• Svar på tråden IVF 2024
  • Kirrebo

Heej! 
    Följs gärna åt!! 🌻

Relaterar mycket till dig och delar ganska lik resa. Jag är 30 år, har pcos och min kille har något nedsatta spermier. Vi började försöka naturligt (utan först och sen med ägglossningstest) när jag var 27 år, hade också en dröm om att få barn innan 30. Efter 6 mån fick jag reda på att jag hade pcos. Hade använt p-ring i typ 12 år så inte fattat det själv. Jag testade letrozolbehandling med VUL-kontroller som inte gav något. Pga ett jättetidigt missfall  var vi tvungna att vänta ett år på IVF-ansökan men fick ääääntligen påbörja det i oktober 2024. Hade äggplock 29 oktober med 20 ägg, 19 mogna och 11 befruktade. Får imorgon reda på hur många som hamnar i frysen. Så läskigt!!! Fick likt dig inte överföra direkt pga överstimuleringsrisk. Så nu väntar jag 1. På om vi fick nått till frysen och 2. På att mensen ska komma så vi får påbörja letrozolbehandling och så att vi ev. kan sätta in ett embryo innan jul. 

Så mixade känslor - hopp, rädsla och uppgivenhet på samma gång. Men let's do this together! 

• Kirrebo

Fick precis reda på att jag fått 4 ägg till frysen... så mycket blandade känslor!

• JBertil

Kul att du vill följas åt! 
    Har pratat med 2 bekanta som gjort IVF, den ena hade fått 2 befruktade ägg på första försöket och ett av dom äggen resulterade i bebis, min kusin som är äldre än mig fick ut 5 ägg varav 3 befruktade resulterade också i bebis så 4 ägg är inget dåligt på något sätt om du känner det! 
    hatar egentligen att jämföra och skriva andras erfarenhet och exempel för det hjälper ju inte dig. 
    Det värsta jag vet är när någon säger att man inte ska stressa eller göra si eller så för då kommer det funka. 

Har du regelbunden mens eller vet på ett ungefär när nästa mens ska komma?
    Jag ska få börja med provera 11/11 för att stimulera igång en mens, sen när jag får mens så ska jag ta letrozol för att stimulera fram en ägglossning. Är så rädd att allt kommer hända ?försent?, men försöker intala mig att det inte är världens undergång om jag får vänta en mens till? förstår så väl din rädsla, hopp och uppgivenhet! Men man måste tänka att det är okej att känna dessa känslor, det är okej att va ledsen och uppgiven. det är okej att inte vara glad när andra blir gravida hur lätt som helst. Ingen förstår det vi går igenom! 

• Kirrebo

Sant ju. Börjar landa i att 4 blastocyster är bra. 😊

Men ditt resultat med 17 embryon är ju heeeelt otroligt! Du lär ju inte behöva göra något mer äggplock förhoppningsvis (rent statistiskt iaf). 

Håller helt med dig gällande det du skriver om stress eller gör si och så.. man får ju krupp på sådana människor. 

Relaterar så mycket till din stress om att inte hinna.. Och försöker intala mig detsamma. Alltså wäää... jag fick "mens" efter äggplocket nu den 4/11. Var på VUL idag i tron och hopp att få påbörja letrozolbehandling idag CD3-7 inför insättning denna cykel. Men läkaren sa att jag behöver vänta en cykel till då mina äggstockar var ngåto förstorade/inte helt repat sig efter äggplock. 😭 Det kommer allra troligen krocka med julledigt V.52 och V. 1. Så behöver allra troligen vänta m insättning till jan. Känns så jäkla surt alltså. Läkaren sa att jag kunde testa m provera som tidigast den 18 november för att kaaanske kunna hinna innan jul. Det är isf på håååret! Läkaren sa att det är bäst att egentligen vänta på sin naturliga mens för bäst förutsättningar inför insättning.
    Så nu står jag i valet och kvalet att antingen påbörja provera 18/11 med stor risk att det inte blir nån insättning eller att invänta kroppens naturliga gång och köra i januari. Lutar åt att försöka m provera! 

• JBertil

Ja 4 är jättebra! Det kanske är 4 bebisar vem vet 🤩 
    17 som jag har är nog väldigt ovanligt, läkarna hade varnat mig säkert 5 ggr innan äggplock om att kvantitet inte betyder kvalitet så även om jag har många ägg så kanske vi ?bara? får 2 bra osv, alla på kliniken sa grattis och att de aldrig varit med om det förut. Så känner mig absolut ?lyckligt lottad?.

Men jag blir så förvirrad av all olika information som dom ger, trodde också att jag skulle få börja med provera 2 veckor efter äggplock men när jag ringde kliniken sa de 4 veckor efter sista blödning, så jag blev jätteledsen och det betyder att jag får börja med provera den 21/11 🧐 
    Måste nog ringa och prata med dom igen. Kliniken har varit jättebra under tiden jag gjort behandlingar osv men den här tiden emellan, väntetiden då tycker jag det känns som att man inte finns och jag känner mig inte hörd eller sedd. 
    Gör det som känns bäst för dig! Håller tummar och tår att du hinner innan jul ????🏻
    Till mig sa dom tvärtom om proveran, att den liksom rensar och stärker slemhinnorna inför insättning. Det är så konstigt att de säger olika tycker jag. 

Hur har du mått i övrigt innan och efter äggplock?
    Har du ändrat på kosten eller så inför IVFen?
    Frågar bara för att jag provat allt möjligt, slutat med koffein osv, för att sen inse att lite kaffe är nog inte problemet med min infertilitet. Så nu dricker jag kaffe igen 😆
    Jag har haft väldigt mycket problem med magen också i flera år, har försökt söka hjälp genom vården utan resultat. Gick till en hälsoterapeut som tog blodprov på mig och sa att jag är känslig (inte allergisk) mot gluten och mjölkprotein. Har slutat helt med det och mår så sjukt mycket bättre. Hon fick mig även att börja med ett kosttillskott som heter Nytid orgo-germanika, väldigt dyr flaska tyvärr men hon påstod att den skullle hjälpa mig under IVFen men också hjälpa min mage, inbillar mig att det var den som hjälpte mig med min äggkvalitet. Kan också vara naivt av mig att tro kanske men den kanske kan hjälpa dig med under IVFen också😇 min sambo och min mamma tycker inte jag ska tro på sånt men varför inte? Värt ett försök Och jag kommer definitivt fortsätta fram tills efter insättning. 

Håll mig uppdaterad när det händer nåt nytt för dig 😇 ❤️

• Nealea

Hej, är gärna med i denna tråd. Känner ingen annan som gör eller har gjort ivf så kan vara skönt att följas åt 😊

Vi gör syskonförsök just nu. Gjorde ivf via regionen för några år sedan och då fick vi 4 befruktade ägg. En tvådagars sattes tillbaka och blev vår nu två år gamla underbara dotter. Så det behövs bara ett guldägg för att det ska bli en liten bebis ❤️

Tyvärr så klarades sig ingen av de andra embryon till frysen så nu när vi gör syskonförsök har vi fått göra om allt igen. Denna gång är vi ju tvugna att gå privat och de hade en annan approach så det blev 12 till frysen. Vi har gjort återföring med en 5 dagars blastocyst och just nu är det bara att vänta och se? vilket jag är jättedålig på! 😅

Hur går det för er?

• JBertil

Roligt att du vill följas åt ❤️

Blir så glad när andra som gör ivf har lyckats med återföringen, det ger liksom hopp till oss andra. 

Hur var processen när ni fick göra det privat denna gång? Fick ni finansiera själva? 

Hoppas att det går lika bra denna gång och att det resulterar i bebis! När får du ta grav test?

Jag ringde min klinik och tjatade om att få börja med provera tidigare, så i måndags började jag med det för att stimulera mens 😊 När jag får min mens om förhoppningsvis ca 10-14 dagar så får jag börja med letrozol som ska göra att jag får ägglossning så jag förhoppningsvis kan sätta in ett embryo. 
    Där är jag just nu. Är inte heller bra på att vänta, veckorna går extremt fort men samtidigt så extremt sakta. 

Svar på tråden IVF 2024