Inlägg från: Anonym (Svaret) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svaret)

Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?

Anonym (TS) skrev 2024-11-02 22:22:35 följande:
    Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?

Jag läser på så många ställen kvinnor som lägger ut sina graviditetstest och sitter och analyserar testen, är det inte ett streck? Kanske är det ett streck. Det blir ju som någon form av självskadebeteende ju, där man plågar sig själv och köper ett nytt test. 

Är det inte enklare att bara köpa ett test där det står gravid eller inte gravid. Det kan inte bli mer tydligt. Man behöver inte göra hundra billiga test där man ska sitta sen och vara osäker och plågas av känslor som att kanske det är ett extra streck. 

Så varför köper ni dessa test? Borde dom ens få finnas? Skapar ju bara en förvirrad och osäker kundgrupp. 

Här har du svaret:
    Anonym (S) skrev 2024-11-03 00:06:16 följande:
    Jag bröt upp ett digitalt test för att slänga batteriet separat. På testet stod det "ej gravid" på stickan i testet var två streck såg jag då. Några.dagar.senare plussade jag med annat test 😂

Dvs, test som säger "gravid" är inte exaktare än andra; de är bara utformade så att de har en definitiv brytpunkt vid en viss hcg-nivå. Osäkerheten blir alltså lika stor ändå.
  • Anonym (Svaret)
    Anonym (Svaret) skrev 2024-11-03 10:19:05 följande:
    Här har du svaret:
    Anonym (S) skrev 2024-11-03 00:06:16 följande:
    Jag bröt upp ett digitalt test för att slänga batteriet separat. På testet stod det "ej gravid" på stickan i testet var två streck såg jag då. Några.dagar.senare plussade jag med annat test 😂

Dvs, test som säger "gravid" är inte exaktare än andra; de är bara utformade så att de har en definitiv brytpunkt vid en viss hcg-nivå. Osäkerheten blir alltså lika stor ändå.
    Och det i sin tur beror ju på att det inte är en exakt vetenskap; precis i början rör det sig om så väldigt små skillnader i hcg-nivå att det inte går att avgöra med absolut säkerhet. Så det spelar alltså ingen roll vilket test du använder - enda sättet att få ett tillförlitligt svar är, precis som andra påpekat, att vänta innan man testar. Sen hur lätt det är att göra det är ju en annan diskussion.
  • Anonym (Svaret)
    Anonym (Z) skrev 2024-11-03 10:21:54 följande:
    Ja, jag blir mindre otålig då. Nej, jag vet att jag blir lugnare av det. Jag klarar inte av att gå runt och vänta flera veckor på ett test för DÅ får jag ångest, blir nedstämd och det blir allt jag tänker på och får liksom hjärtklappning när det väl är dags att ta test i rädsla för ett negativt test efter att ha hoppats och trott i 2-3 veckors tid. När jag testar ofta så går den processen mer stegvist och mjukt. För varje dag med negativt resultat så inser/ställer jag in mig på att det faktiskt nog kanske inte blev något den gången även om det finns lite hopp kvar. För övrigt får du gärna lägga ner hobbypsykologandet, det är rätt nedvärderande och förminskande. 
    Ja - det måste ju rimligtvis vara upp till var och en att avgöra vad som funkar bäst för just den. Att till och med gå så långt som att säga att man är olämplig som förälder för att man stressar med grav-test (så som nån skrev) är ju fullständigt absurt. 
  • Anonym (Svaret)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-03 10:23:33 följande:
    Du tycker att du är duktig på att hantera din ångest och oro menar du? Det här känns som ångestlindrig för stunden och att du ändå inte blir nöjd. 
    Tja, alla hanterar ju sin ångest på sitt sätt. Jag föredrar nog folk som gör det genom att ta många grav-test framför folk som gör det genom att skriva nedlåtande trådar i diskussionsforum ... 
  • Anonym (Svaret)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-03 10:32:38 följande:
    Fast jag vidhåller, att om man inte kan motstå sina impulser och blir hysterisk till den milda grad att man lägger ut fyra uppbrutna tester som man gjort om till svartvitt för att hitta en eventuell skugga, har man problem. Och då tycker jag inte att man är lämplig att uppfostra barn, förrän man tagit tag i sina egna problem.
    Det är så klart en otydlig gräns mellan normal förväntansångest och fullständig hysteri, men jag skulle tro att de flesta som testar många ggr är stabila i övrigt. Att just barnlängtan tillfälligt kan sätta en persons rationella jag ur spel kan ju inte komma som en nyhet.
  • Anonym (Svaret)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-03 10:48:13 följande:
    Vari ligger mitt vidriga beteende? I att jag har en åsikt som inte passar din? I att jag själv kämpat och försökt få barn under lång tid, utan att bli hysterisk? I att jag vet att det är bättre att stävja hysteriska beteenden, framför att ge dem näring? I att jag själv gått i KBT för att lära mig hantera oro och stävja impulser som bara får oron att växa i slutändan?

Att göra som du gör, är inte ångestdämpande. Det skapar bara mer ångest, även om det lindrar för stunden.
    Om ditt första inlägg hade varit nåt i stil med "Eftersom jag själv kämpat länge med svår ångest och oro, och beteenden som upprätthållit snarare än hjälpt mig att långsiktigt kunna hantera ångesten, kan jag verkligen förstå dem som lindrar ångest med irrationella beteenden. Därmed inte sagt att någon som gör upprepade graviditetstest och blir smått "besatt" av det har någon allmän ångestproblematik, bara att det kan vara så, och att det kanske är nåt man i så fall behöver hjälp med. Själv har jag blivit mycket hjälpt av kbt. Men i sista änden behöver det ju som sagt inte alls vara någon egentlig problematik som ligger bakom." Så tror jag inte att någon hade reagerat. Men att beskylla specifika individer för att vara hysteriska och olämpliga som föräldrar är väldigt, väldigt långt från ett sånt inlägg, och utgår enbart från dina egna svårigheter. Kan du inte själv se skillnaden så vore det kanske en idé att ta ytterligare lite hjälp, för att jobba även med detta.
Svar på tråden Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?