Inlägg från: Anonym (Py) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Py)

Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?

Anonym (Jorden) skrev 2024-11-03 08:35:41 följande:

Är du seriös med att du inte förstår att stor oro och sorg kan få människor att agera irrationellt? 

Jag skulle nog säga att de som jag sett i trådarna INTE är sådana som försökt under lång tid, utan snarare två-tre månader. Jag blir väldigt provocerad av hetsen. Vi försökte länge med båda barnen och våra läkare var mycket noga med att vi inte skulle hålla på och testa för tidigt och inte med halvdana test. Det skulle bara skapa stress och oro. Under alla år vi höll på, testade jag aldrig förrän det gått i alla fall fyra dagar efter utebliven mens.

Och jag kan känna, att blir man så hysteriskt att man inte kan hantera detta efter kort tid, bör man kanske avstå barn tills man är med psykiskt stabil. Föräldraskap (och livet i sig självt) är en enda lång resa av möjligheter till oro och som vuxen bör man ha verktyg för att hantera att saker kan hända.

• Anonym (Py)
    Anonym (Svaret) skrev 2024-11-03 10:28:01 följande:
    Ja - det måste ju rimligtvis vara upp till var och en att avgöra vad som funkar bäst för just den. Att till och med gå så långt som att säga att man är olämplig som förälder för att man stressar med grav-test (så som nån skrev) är ju fullständigt absurt. 
    Fast jag vidhåller, att om man inte kan motstå sina impulser och blir hysterisk till den milda grad att man lägger ut fyra uppbrutna tester som man gjort om till svartvitt för att hitta en eventuell skugga, har man problem. Och då tycker jag inte att man är lämplig att uppfostra barn, förrän man tagit tag i sina egna problem.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Svaret) skrev 2024-11-03 10:37:22 följande:
    Det är så klart en otydlig gräns mellan normal förväntansångest och fullständig hysteri, men jag skulle tro att de flesta som testar många ggr är stabila i övrigt. Att just barnlängtan tillfälligt kan sätta en persons rationella jag ur spel kan ju inte komma som en nyhet.
    Jag tror att många människor skapar en förväntningsångest. Har man försökt blir gravid två-tre månader och sen skriver hysteriska inlägg med bilder på tester i olika vinklar, kan man omöjligt lida av samma ångest som kvinnor som försökt år efter år. Det är rent förolämpande att hålla på så. Det saknas helt verklighetsuppfattning.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Z) skrev 2024-11-03 10:39:13 följande:
    Och jag vidhåller att om man är så psykiskt instabil och narcissistisk att man blir upprörd och triggad över hur andra tar sina graviditetstest och känner behov av att nedvärdera, se ner på och hoppa på dessa personer för att de inte håller med ens egna åsikter och gör som man själv gör så är man ingen person som bör uppfostra och vara en förebild för barn. Tolerans, respekt och öppenhet för andra är viktigt att lära barn. Brist på detta leder till mobbare. Hela den här diskussionen är fullständigt orimlig. 
    Jag förstår, du känner dig träffad. Det kanske också öppnar upp möjligheten att ta hjälp för att må bättre.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Z) skrev 2024-11-03 10:45:17 följande:
    Känner mig inte det minsta träffad, utan känner mig attackerad på ett helt orimligt sätt. Du har ett vidrigt beteende mot andra.
    Vari ligger mitt vidriga beteende? I att jag har en åsikt som inte passar din? I att jag själv kämpat och försökt få barn under lång tid, utan att bli hysterisk? I att jag vet att det är bättre att stävja hysteriska beteenden, framför att ge dem näring? I att jag själv gått i KBT för att lära mig hantera oro och stävja impulser som bara får oron att växa i slutändan?

Att göra som du gör, är inte ångestdämpande. Det skapar bara mer ångest, även om det lindrar för stunden.
Svar på tråden Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?