Inlägg från: Anonym (Z) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Z)

Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?

Jag är en sån som börjar testa tidigt, testar flera gånger om dagen och testar med vanliga stickor där man analyserar streck. Varför? Dels för att jag flera tidigare plussat mycket tidigt och alltså vet att det är möjligt, dels för att jag är otålig och vill ha svar så snabbt som möjligt och dels för att det ger mig mindre stress och ångest. Att gå runt och hoppfullt vänta 2-3 veckor på att eventuellt ta ett test och ha hoppet uppe för att sen bli besviken skulle vara mer ångestladdat för mig. På mitt sätt känner jag mig mer förberedd på att jag eventuellt inte blev gravid den cykeln. Jag litar inte heller på digitala test om det är tidigt eftersom de ofta slår om till positivt senare än man får svaga streck på stickor. Man kan alltså få ett svagt plus på en sticka samtidigt som ett digitalt fortfarande är negativt så det funkar inte att testa tidigt med dem. Så ja jag vill kunna se och analysera testet själv. De digitala är också svindyra och eftersom jag testar ofta är det inte rimligt att lägga pengar på sånna. Att bryta upp digitala har jag också gjort för länge sen men det är meningslöst för de hade alltid 2 eller 3 streck, även när jag inte var gravid.

• Anonym (Z)
    Anonym (S) skrev 2024-11-03 10:06:17 följande:
    Men blir du mindre otålig om du testar för tidigt och får ett negativt svar och vet att det kan vara ett falskt negativt svar? Tänker att om du vet att du kanske plussar om några dagar. Kan det vara så att du tror att du blir lugn av att testa många gånger men att du egentligen innerst inne inte blir det. Du låter inte som en lugn person om du behöver ta flera tester varje dag. Det är ett tecken på att du har en oro som gnager inom dig. 
    Ja, jag blir mindre otålig då. Nej, jag vet att jag blir lugnare av det. Jag klarar inte av att gå runt och vänta flera veckor på ett test för DÅ får jag ångest, blir nedstämd och det blir allt jag tänker på och får liksom hjärtklappning när det väl är dags att ta test i rädsla för ett negativt test efter att ha hoppats och trott i 2-3 veckors tid. När jag testar ofta så går den processen mer stegvist och mjukt. För varje dag med negativt resultat så inser/ställer jag in mig på att det faktiskt nog kanske inte blev något den gången även om det finns lite hopp kvar. För övrigt får du gärna lägga ner hobbypsykologandet, det är rätt nedvärderande och förminskande. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-03 10:23:33 följande:
    Du tycker att du är duktig på att hantera din ångest och oro menar du? Det här känns som ångestlindrig för stunden och att du ändå inte blir nöjd. 
    Ja, det tycker jag. Om man hittat ett sätt hantera sin oro och gör det så är väl det jättebra? Du gör ju precis likadant fast tvärtom. Du undviker test och väntar med att testa och tar ett digitalt för att annars skulle din ångest och oro vare för mycket. Ditt sätt är inte bättre för alla, utan för dig själv. För övrigt fattar jag inte alls vad du har med det här och göra eller varför du bryr sig om hur andra gör. Du verkar vara väldigt engagerad i detta och väldigt pigg på att tala om hur dåliga andra är som inte gör som du.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-03 10:32:38 följande:
    Fast jag vidhåller, att om man inte kan motstå sina impulser och blir hysterisk till den milda grad att man lägger ut fyra uppbrutna tester som man gjort om till svartvitt för att hitta en eventuell skugga, har man problem. Och då tycker jag inte att man är lämplig att uppfostra barn, förrän man tagit tag i sina egna problem.
    Och jag vidhåller att om man är så psykiskt instabil och narcissistisk att man blir upprörd och triggad över hur andra tar sina graviditetstest och känner behov av att nedvärdera, se ner på och hoppa på dessa personer för att de inte håller med ens egna åsikter och gör som man själv gör så är man ingen person som bör uppfostra och vara en förebild för barn. Tolerans, respekt och öppenhet för andra är viktigt att lära barn. Brist på detta leder till mobbare. Hela den här diskussionen är fullständigt orimlig. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-03 10:41:05 följande:
    Jag förstår, du känner dig träffad. Det kanske också öppnar upp möjligheten att ta hjälp för att må bättre.
    Känner mig inte det minsta träffad, utan känner mig attackerad på ett helt orimligt sätt. Du har ett vidrigt beteende mot andra.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-03 10:48:13 följande:
    Vari ligger mitt vidriga beteende? I att jag har en åsikt som inte passar din? I att jag själv kämpat och försökt få barn under lång tid, utan att bli hysterisk? I att jag vet att det är bättre att stävja hysteriska beteenden, framför att ge dem näring? I att jag själv gått i KBT för att lära mig hantera oro och stävja impulser som bara får oron att växa i slutändan?

Att göra som du gör, är inte ångestdämpande. Det skapar bara mer ångest, även om det lindrar för stunden.
    Du har en väldigt aggressiv ton, du hävdar att folk som inte gör som du gör (eller din läkare säger) är instabila personer som inte bör ha barn utan söka hjälp. Du sitter och analyserar folk och hävdar bestämt hur dessa är baserat på hur de väljer att ta graviditetstest. Det är att dra det för långt. Finns ingen form av rimlighet i det.

Så du har gått i kbt och nu är du expert på vad som är och inte är ångestdämpande för alla andra. Imponerande.

Du är inte den enda som försökt länge om du nu trot det. Jag har tidigare försökt i flera år, haft upprepade missfall, gjort ivf?er, tagit mediciner som inte hjälper med mera. Jag känner fortfarande inget behov av att sätta mig över folk och på ett aggressivt sätt tala om vad som är bäst för dem. Om det är ångestdämpande för stunden eller inte får du ha vilka åsikter du vill om, jag mår bättre när jag gör så och då gör jag så eftersom det inte skadar någon och jag känner inget behov av kbt då heller. Jag håller på med syskonförsök och är ?bara? på tredje försöket men dessa försök är utspritt på ett år pga väntan på mens efter missfall i v.14 och för diverse anledningar inte kunnat starta försök hos kliniken vissa cyklar. Jag tar test dagligen, trots att det denna gången ?bara? gått 3 försök. Du vet inte om andras situation eller bakgrund så låt bli att bestämt hävda saker som du inte vet något om.
Svar på tråden Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?