Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?

Jag läser på så många ställen kvinnor som lägger ut sina graviditetstest och sitter och analyserar testen, är det inte ett streck? Kanske är det ett streck. Det blir ju som någon form av självskadebeteende ju, där man plågar sig själv och köper ett nytt test. 

Är det inte enklare att bara köpa ett test där det står gravid eller inte gravid. Det kan inte bli mer tydligt. Man behöver inte göra hundra billiga test där man ska sitta sen och vara osäker och plågas av känslor som att kanske det är ett extra streck. 

Så varför köper ni dessa test? Borde dom ens få finnas? Skapar ju bara en förvirrad och osäker kundgrupp. 

• Svar på tråden Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?
  • Anonym (TS)
    Aliona skrev 2024-11-02 23:52:34 följande:

För att den kategorin av kvinnor som startar trådar om spökstreck är samma kategori som bryter upp digitala test för att se om det finns något streck trots att det visat inte gravid. Hoppet är helt enkelt starkare än förnuftet och mot det hjälper inget. 

Känns ju inte helt rimligt. Menar du att dessa kvinnor har blivit typ sjukligt besatta av tanken av att bli gravida? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jorden) skrev 2024-11-03 07:52:32 följande:
    Jag tror att det korrekta ordet är anpassningsstörning, att man befinner sig i en så stor kris/trauma/sorg att man inte mäktar med längre utan utvecklar tex ångest, depression och beteenden man inte tidigare haft. 
    När man gör ett graviditetstest? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jorden) skrev 2024-11-03 08:05:23 följande:
    När man har gjort negativa graviditetstester så många gånger att rädslan inför att förbli barnlös resten av livet konstant gnager i en. Hur många gånger det är är individuelt. 
    Men man behöver ju inte gör en massa test hela tiden. Vänta några dagar efter utebliven mens, gör det inte veckan innan beräknad mens. Jag gjorde mina test ca 5 dagar efter utebliven mens båda gångerna. Solklart gravid. Hade kämpat i år då och kände mig mycket uppgiven. Men det blir ju inte bättre av att köpa hundra otydliga test. köp ett digitalt som går att tolka. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jorden) skrev 2024-11-03 08:35:41 följande:

Är du seriös med att du inte förstår att stor oro och sorg kan få människor att agera irrationellt? 

Känns ju som dessa test är en del av deras irrationella beteende då också. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-03 08:41:50 följande:
    Jag skulle nog säga att de som jag sett i trådarna INTE är sådana som försökt under lång tid, utan snarare två-tre månader. Jag blir väldigt provocerad av hetsen. Vi försökte länge med båda barnen och våra läkare var mycket noga med att vi inte skulle hålla på och testa för tidigt och inte med halvdana test. Det skulle bara skapa stress och oro. Under alla år vi höll på, testade jag aldrig förrän det gått i alla fall fyra dagar efter utebliven mens.

Och jag kan känna, att blir man så hysteriskt att man inte kan hantera detta efter kort tid, bör man kanske avstå barn tills man är med psykiskt stabil. Föräldraskap (och livet i sig självt) är en enda lång resa av möjligheter till oro och som vuxen bör man ha verktyg för att hantera att saker kan hända.
    Det är min erfarenhet också. Att det är personer som precis börjat försöka få barn. Så det är inte av det jag kunnat se personer som kämpat ens 6 månader. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Z) skrev 2024-11-03 10:21:54 följande:
    Ja, jag blir mindre otålig då. Nej, jag vet att jag blir lugnare av det. Jag klarar inte av att gå runt och vänta flera veckor på ett test för DÅ får jag ångest, blir nedstämd och det blir allt jag tänker på och får liksom hjärtklappning när det väl är dags att ta test i rädsla för ett negativt test efter att ha hoppats och trott i 2-3 veckors tid. När jag testar ofta så går den processen mer stegvist och mjukt. För varje dag med negativt resultat så inser/ställer jag in mig på att det faktiskt nog kanske inte blev något den gången även om det finns lite hopp kvar. För övrigt får du gärna lägga ner hobbypsykologandet, det är rätt nedvärderande och förminskande. 
    Du tycker att du är duktig på att hantera din ångest och oro menar du? Det här känns som ångestlindrig för stunden och att du ändå inte blir nöjd. 
Svar på tråden Varför köpa graviditetstest som skapar förvirring?