• Anonym (J)

Kriterier för att bli inlåst inom psykiatrin?

Varför får man inte ta livet av sig i Sverige? Ska man tvingas leva i misär? 
    När djur har det väldigt dåligt, heter det att det är för deras bästa och de inte ska lida så man dödar dem, men det är okej för människor att lida? 

Mitt liv har varit misär sedan 2004. Då var jag nio och utsattes för grova sexuella övergrepp som varade under flera års tid. 
    Sedan blev jag grovt mobbad under hela högstadiet och gymnasiet. 
    Finns mer att skriva. Men allt har liksom rullat på, dvs det blir bara sämre och sämre och jag mår pissdåligt. 

• Anonym (J)
    Anonym (Psykfall) skrev 2024-11-03 10:59:49 följande:
    Njae - man behöver inte vara fullt ut psykotisk för att få ett lpt; även exvis djup depression med suicidrisk (även utan psykos alltså) och svår ätstörning räknas som svåra psykiska störningar i enlighet med lpt kriterium nr 1. Mitt sammantagna intryck av det du skrivit är dock att du inte faller i någon av dessa kategorier. Däremot ger du ärligt talat lite psykopatvibbar, men psykopati faller inte under lpt, såvida det inte åtföljs av psykoser.
    Kan man få lpt om man försöker begå självmord utan att vara djup deprimerad? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Psykfall) skrev 2024-11-03 11:56:42 följande:
    Eftersom det generellt antas att man är djupt deprimerad om man vill ta livet av sig och/eller att man lider av en gravt förvriden verklighetsuppfattning om man vill ta livet av sig även om man säger sig inte vara deprimerad, så ja, det kan man. Saken är ju den att om du verkligen vill ta livet av dig så skulle du troligtvis få ett gamska högt värde på t.ex. MADRS, även om du inte själv anser att du är deprimerad.
    Grejen är den, depression är en diagnos, som ett antal kriterier måste vara uppfyllda. Jag uppfyller inte kriterierna för en depression, speciellt inte en djup depression. 

Men jag vill fortfarande ta mitt liv. Och det baseras inte på en depression, eller en störd verklighetsuppfattning. Det beror på att mitt liv rent objektivt, är dåligt*, och det har varit dåligt i över tjugo års tid.

*=visst, det beror på vad man jämför det med, jämfört med hemlösa så har jag ju det bra, men man kan fortfarande ha det dåligt utan at vara hemlös. 
Svar på tråden Kriterier för att bli inlåst inom psykiatrin?