Inlägg från: Anonym (Värdighet framförallt.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Värdighet framförallt.)

Börjat dejta - hur länge ska man vänta med sex?

Anonym (Em) skrev 2024-11-02 12:36:19 följande:
    Varför skulle hjärtat krossas mer om man haft sex? 
    För att man har känslor och inte vill bli sårad. Åtminstone har jag det.
    Anonym (Em) skrev 2024-11-02 12:39:24 följande:
    Du utgår ju från dig själv. Ditt hjärta krossas för att du är kär. 
    Jag utgår mig och övriga kvinnor som ännu inte blivit känslomässigt avtrubbade av alla svek och dåliga erfarenheter av män. 
    Anonym (Em) skrev 2024-11-02 12:41:04 följande:
    Har man sex tidigt, inkan känslor, blir man ju inte sårad på det sättet av att bli avvisad. 
    Det hade jag blivit eftersom jag har känslor som sagt och hade blivit sårad om en man betett sig elakt och utnyttjat. 
    Anonym (Em) skrev 2024-11-02 12:43:52 följande:
    Känslomässigt avtrubbade? Du verkar ha svårt att se att kvinnor kan ha sex för deras njutnings skull. Allt handlar inte om mannen eller om kärlek.
    Om de är känslomässigt avtrubbade av dåliga erfarenheter så går det kanske an med kallt, kärlekslöst sex men för oss övriga som skyddar oss från sånt så hade det tagit betydligt hårdare.
    Anonym (Em) skrev 2024-11-02 12:44:32 följande:
    Har du känslor på första dejten?
    Det kan jag möjligen få men sex blir det inte tal om förrän senare, när man känner personen på djupet. 
    Anonym (Em) skrev 2024-11-02 12:49:42 följande:
    Du vägrar ju förstå att kvinnor är olika! Kallt och kårlekslöst är din upplevelse att ha sex innan känslor. Jag hade spännande och hett sex med min man på första dejten. Nu är vi kära och har känslosamt sex 
    Tror att erfarenheter formar oss i olika riktningar men från grunden fungerar vi likadant. Kvinnor fungerar inte som män när det kommer till sex. Kvinnor producerar mer oxytocin vid sexuellt umgänge vilket gör att de utvecklar starkare känslor av kärlek och anknytning till mannen. Detta finns att läsa om. 

Det finns kvinnor som inte bildar detta hormon men det beror på något, att de t.ex. blivit sårade och utvecklat ett försvar mot kärlek som gör dem oförmögna att känna mer än könslig lust. 

Om ni fortsatte dejta efter sexet så kanske det fanns något mer än bara ytlig lust i grunden? Jag hade aldrig tagit den risken med tanke på alla skräckhistorier man läst om mäns utnyttjande natur. För att inte tala om de skummisar som befinner sig här på forumet och försöker utnyttja kvinnor till att sexprata med dem. Lika illa det. 
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-02 12:52:07 följande:
    "Man brukar läsa".

Du kanske inte ska läsa så mycket? Eller tro på allt du läser? Eller inse att just dessa tjejer ligger med bockar? Det ger ingen generell bild av kvinnor och män.

Gå ut i verkligheten i stället, eller prata med folk du känner, som har relationer. Hur gammal är du själv och vad har du för erfarenheter sen tidigare? Det låter som du läser dig till allt. Som du har bildat dig en skev uppfattning om verkligheten, baserat på hörsägen.
    Vi människor är programmerade för att läsa in mönster och se logiska sammanhang och jag ser många sådana i kvinnors berättelser. Det är bara sunt att ta till sig av den information som finns tillgänglig av hur det funkar i dejtinglivet därute. 

Jag lever redan i verkligheten och även sekundär erfarenhet räknas till lärdomar. Man kan lika väl lära sig från sin omgivning som från sig själv. Den generella sanningen får man faktiskt från folket som samlad grupp och inte från sig själv.
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-02 13:02:54 följande:
    Hur många män har du träffat? Hur mycket har du öht umgåtts med män?

Nu syftar jag inte på sex eller intimare relationer. Utan öht. Vänskap, flört mm.

Man märker om någon är en player, eller eftertraktad, utan att ens behöva dejta personen. Man märker hur han interagerar med andra kvinnor, hur andra kvinnor interagerar med honom, om han verkar ha lätt att få tjejer osv.

Du behöver INTE vänta i månader för att kunna avgöra vilken typ av man du har att göra med. Inte ens om han är en främling på nätet. Då kanske det tar lite längre tid, men det GÅR att avgöra om mannen verkar seriös, eller om han är typen som dumpar, om man vet vad man ska titta efter.

En "vanlig" man kan se bra ut och ta hand om sig. Men jagar du riktigt eftertraktade män, får du vara medveten om att konkurrensen är hård. Då kanske det inte räcker med att träffa honom i ett halvår och se. Varför skulle han vilja stadga sig med just dig? Han har många att välja på. Eller så blir ni ett par, men han känner senare att det inte är rätt. Eller du känner så.

Det finns inga garantier. Men det går att välja män med omsorg utan att behöva vänta länge med sex.
    Nej, man märker inte direkt om någon är en player då de flesta vill visa sig från sin bästa sida i inledningsfasen till dejtandet. Såna sanningar kryper ofta fram under ett senare skede då det ofta redan är försent på ett sätt eller annat.

Jo, jag behöver tid på mig att lära känna en man och det kan nog ta upp mot ett halvår om man även ska träffa hans vänner och närmaste för att få en bättre helhetsbild av mannen. Garantier finns det inga nej men man behöver inte ta några onödiga risker heller. 
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-02 13:16:02 följande:
    Självklart räknas alla typer av lärdomar, både de man skaffar sig själv och de man får genom andra, eller läser sig till.

Men när det gäller vänskap och kärlek, är egna erfarenheter ändå de viktigaste. Det är dessa som formar oss mest och som vi lär oss mest av. Annars blir det väldigt teoretiskt. 

Det låter på dina inlägg som du läser dig till allt och inte har någon egen erfarenhet av män eller relationer.
    Jag vet tillräckligt för att ta vidta de nödvändiga skyddsåtgärder som finns i dejtinglivet. Tycker vi kan återgå till TS nu. Har inget mer att tillägga kring mitt eget synsätt i frågan. 
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-02 13:27:09 följande:
    Man märker inte alltid direkt om någon är en player nej, eller flyktig eller opålitlig. Särskilt inte om man lär känna personen via nätet.

Men det märks om man umgås med personen, även om personen försöker visa sig från sin bästa sida.

Du behöver definitivt inte vänta ett halvår.

En bra grundregel: Verkar det för bra för att vara sant, är det oftast det. Sen är det upp till var och en vad man gör med den informationen. 

Du känner dig utnyttjad om du ligger utan att vara kär, eller om killen dumpar dig efteråt. Men du måste inte att inte alla tjejer känner som du. Inte alla kopplar ihop sex med kärlek enbart.

Dessutom är vi många som skriver i tråden hur vi har haft sex efter bara någon eller några träffar, men inte blivit dumpade för det. Antingen har vi själva dumpat, eller så har det tagit slut av andra skäl. Eller så höll det.

Våra män, och andra män vi har träffat, är inga unika undantag. De flesta män dumpar INTE kvinnor de gillar och kan se en framtid med. Vill han bara ha sex var han inte så intresserad från början och kommer inte att bli mer intresserad för att ni väntar.
    Ska jag lära känna en man genom hans familj och vänner (utöver vårt eget umgänge) så kommer det nog att ta åtminstone fyra månader. Från personens närmaste krets får man veta sanningen utan några sköna omskrivningar.

Jo, tjejer som inte är vana att bli sårade värderar fortfarande kärlek som en väsentlig del av sex och inte enbart rå lust till en början vilket är mer mannens gebit. Gav också en fullt logisk förklaring till detta med oxytocynet som påverkar kvinnor mer än män vid sexuellt umgänge.

TS verkar också vara en sån person som tvekar, precis som jag, och då är det inget bra råd att ge henne, att bara hoppa i säng med en man hon haft tre dejter med, när hon faktiskt är ute efter riktig kärlek och inte vill bli sårad.

Om man väntar med sex så får man också kanske veta om mannen faktiskt är seriös eller inte och det är bättre att denna kille hinner avsluta relationen innan de haft sex isåfall. Så slipper TS bli hjärtekrossad och känna anknytning.
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-02 13:58:51 följande:
    Kvinnor och män skiljer sig åt på ett generellt plan ja. Men alla kvinnor och män är inte lika. Det måste du väl ändå inse?

Det finns många kvinnor som inte far illa av sex utan kärlek eller djupare känslor. Samtidigt som det finns män som vill ha kärlek och blir sårade om de blir dumpade.

Du resonerar som att alla är lika, och som att det är något fel på kvinnor som inte är som du.

Att kärlek och sex hör ihop, är inte detsamma som att det är det enda alternativet. Många, både kvinnor och män, kan uppskatta sex för sexets egen skull. Fler män än kvinnor känner så, men inte bara män och inte alla män.
    Jag utgår ifrån generell sanning vilken är att kvinnor, enligt forskning, känner mer anknytning när de har sex och bör därmed vara mer försiktiga med vilka de hoppar i säng med. Det är bara ett råd och TS bad om just sådana. 

Jag tror inte på det du säger. Möjligen att avtrubbade kvinnor som blivit sårade av många män utvecklar känslokyla kring sex vilket försvårar för dem att bilda anknytningshormoner vid sexuellt umgänge. Det ligger inte i kvinnors ursprungliga natur att vara lösaktiga och ligga det första de gör. Sånt beteende utvecklas med tiden och dåliga erfarenheter. Ibland kan det handla om kultur och press utifrån också. Att man måste ligga hela tiden. 

Sen vet jag inte om TS också har denna avtrubbning som hindrar henne från att våga känna något (mer än rå, ytlig lust) och därför blir det lite svårt att bedöma just hennes fall. Hade velat veta mer om henne och killen hon dejtar. Ålder, hur killen ser ut, om han är populär hos andra kvinnor, om TS dejtinghistorik etc.
    Anonym (Kvinna 45) skrev 2024-11-02 13:54:27 följande:
    Hur gammal är du och vad har du för erfarenhet av långa relationer?
    Det hör inte till TS fråga hur mitt privatliv ser ut. Jag utgår som sagt från forskning och generella sanningar. Använder mitt sunda förnuft framför att låta mig styras av sexuella impulser när jag träffar folk. Är ingen chimpans liksom. 
Svar på tråden Börjat dejta - hur länge ska man vänta med sex?