Inlägg från: Anonym (Matte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Matte)

Måste jag ersätta?

Katten bodde hos en annan några veckor och under den tiden bets många kablar sönder, så till den grad att proppar gick. Saker åkte i golvet, plantor grävdes upp...
    Nu anser de att jag är ersättningsskyldig, medan jag tycker att det var deras eget ansvar att kattsäkra. Kan de göra något rent praktiskt för att kräva ersättning?

• Svar på tråden Måste jag ersätta?
  • Anonym (Matte)
    Anonym (Vera) skrev 2024-11-01 08:18:45 följande:

Du kan vara säker på att de inte kommer att passa fin katt fler gånger Förhoppningsvis ingen annan heller. Hoppas det sprids. 

Katten är världens lugnaste hemma, kunde omöjligt förutse detta. Tycker de borde ha plockat undan det de är rädda om redan när de insåg hur orolig han blev där, inte låta kaoset fortgå i flera veckor. De fick betalt och säger sig ha varit kattvakter många gånger.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (My) skrev 2024-11-01 08:23:25 följande:

Juridiskt vet jag inte vad som gäller men moraliskt tycker jag att du har ett ansvar. Katter brukar sällan tugga på kablar och gräva upp växter, så det borde du ha förvarnat om. 

Är inte alls speciellt ovanligt. Han har dock aldrig gjort det tidigare.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-01 09:35:36 följande:

Ja, du har som ägare strikt ansvar för vad ditt djur gör så du är skyldig att betala för skadorna.

Men katten var ju under deras vård då. Okej att ersätta det som gick sönder första dagen på sin höjd, men inte allt under hela vistelsen. Det är deras fel att de inte gjorde något för att kattsäkra, de utsatte ju honom för risker iom det också.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-01 09:47:03 följande:
    Kattsäkra....? Genom att dra ur varenda kabel i hemmet eller? Kanske låsa in katten i en liten garderob i två veckor?
    Genom att plocka undan ömtåliga saker åtminstone. De har enligt egen utsago passat katter många gånger, så de borde veta vad det kan innebära. De lät det fortgå hela vistelsen utan att plocka undan något och informerade mig först efteråt vad som hänt.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-01 09:54:42 följande:
    Att ställa bort krukväxter och porslinsfigurer är en sak, men det är ju inte bara et katten har förstört.

Som flera redan påpekat, bryr du dig öht om relationen till de här människorna? I så fall betalar du, ber om ursäkt (oavsett om du tycker att de har gjort fel) och skaffar annan kattvakt nästa gång. Kanske läge att fundera på kattpensionat istället.
    Det var "inhyrd hjälp". De annonserade och hade bra omdömen tidigare. De fick betalt för att ta hand om honom.

De tog inte ens bort ömtåliga saker. 
  • Anonym (Matte)
    Anonym (J) skrev 2024-11-01 09:52:52 följande:
    Kommer familjen gå till kronofogden och domstol för att kräva ersättning? Om nej får du själv avgöra vad du ska betala utifrån ditt eget samvete och den relation du vill ha med familjen i framtiden.
    Ingen aning hur långt de är villiga att gå.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (G) skrev 2024-11-01 10:02:42 följande:

Ja, du bör ersätta dem. Som djurägare har man ansvar för vad ens djur ställer till med. 

Katter är generellt känsliga för att byta miljö. Hade du provat först, innan det var skarpt läge, för att se att det funkade att flytta katten? 

Det var en akutsituation, så var inget planerat. 

Varför ska jag ersätta deras dumhet? Okej kablar, men saker de borde ha flyttat redan första gången något åkte i golvet ser jag verkligen inte hur det kan vara mitt ansvar.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (G) skrev 2024-11-01 10:13:29 följande:
    Då beror det på om det anses vårdslöst av dig att lämna katten hos främlingar utan att veta om den klarar det.
    Som jag sa så fanns det inget annat val.
  • Anonym (Matte)
    Anonym skrev 2024-11-01 21:58:15 följande:
    Det är ju helt irrelevant för vårdslöshetsfrågan.
    Hur kan det vara vårdlöst om det var det enda alternativ som fanns? borde ju sättas i perspektiv? Lämnas helt ensam obestämd tid eller hos främlingar
  • Anonym (Matte)
    Dexter dot com skrev 2024-11-02 06:43:12 följande:
    När man skaffar djur bör man självklart ha en plan för vem som tar hand om djuret om något händer mig som ägare. Att ha några pålitliga djurvakter är ju något man fixar innan man skaffar djur.
    1. Att anlita djurvakt kan vara denna plan. Alla har inte familj eller vänner som kan ställa upp och självklart ska man kunna ha husdjur ändå.
    2. Saker kan göra så att även de som tidigare sagt att de kan passa sen inte kan ändå.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (F) skrev 2024-11-02 06:34:43 följande:
    Så är det att ha djur. Saker händer i livet och de måste lämnas bort en tid. Då kan det bli främlingar eller katthem. Så klart du hade andra val än just den här personen du lämnade katten till.
    Det alternativ jag hade att tillgå var att lämna till främlingar, pensionat är på tok för dyrt och ligger dessutom en bra bit härifrån, så det gick inte. De hade bra omdömen och hade ingen anledning att tro något annat än att de visste vad de gjorde.
  • Anonym (Matte)
    felicityporter skrev 2024-11-02 04:24:37 följande:

De har inget case. Som andra tidigare sagt: bryr du dig om dessa människor och vill fortsätta hålla en god relation bör du ersatta dem. Annars kan du skita i dem, de kommer aldrig klara av att avkräva dig ersättning rent juridiskt. Man kan tycka vad man vill om detta (jag vet att folk kommer nedrösta mig) men strikt juridiskt kommer de aldrig komma någonstans. Det är med andra ord helt upp till ditt egna samvete om du vill ersätta dem eller ej.

Den enda jag har dåligt samvete inför är katten som tvingades leva i den miljön. Det är inte mitt fel att de vägrade plocka undan och jag har bara deras ord för att saker gick sönder alls.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-11-02 08:43:19 följande:

Jag tycker du ska ersätta det katten har förstört. 

juridiken struntar jag i. Jag pratar om moral/ansvar/hederlighet. 

Frågan är hur katten kunde förstöra så mycket under så kort stund.

Och de har inget eget ansvar alls?
  • Anonym (Matte)
    Anonym skrev 2024-11-02 21:43:43 följande:
    Hur pressad situationen är har väl INGENTING att göra med avgörandet om huruvida det var vårdslöst?

Man kan t ex bli dömd för vårdslöshet i trafik även om man faktiskt har riktigt jävla jättebråttom på allvar.

Vårdslös kan man väl vara oavsett antal val?
    Går inte att jämföra med att utsätta andra för livsfara. Jag gjorde det jag kunde, såg till att välja en kattvakt med bra omdöme. Att DE sen visade sig vara vårdlösa kan inte jag lastas för. Det är som att skylla på passagerarna att busschauffören körde för snabbt.
  • Anonym (Matte)
    Anonym skrev 2024-11-02 22:15:11 följande:
    Det är väl för fan ingen som snackar om att det skulle vara samma sak?

Jag försöker få dig att fatta att frågan om vårdslöshet överhuvudtaget inte har med antalet val att göra, säger jag ju!

Det är två helt olika frågor. Man kan inte säga att "det kan inte vara vårdslöst för det var mitt enda val". Jodå, det går alldeles utmärkt att handla vårdslöst oavsett antal val och det har inte med varandra att göra.

Att du sen berömmer dig för att ha "valt en kattvakt med bra omdöme" är ju bara helt magiskt.
    Nej, det var inte vårdlöst för jag gjorde allt jag kunde för att det skulle bli bra. Att de sen brast kan inte jag lastas för.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-11-03 06:33:20 följande:

Absolut. Deras ansvar var att mata katten och se till att inget hände med katten. 

jag tycker det var märkligt att katten kunde förstöra så mycket på så kort tid. 

Och de brast grovt när så mycket kunde hända. Katten kunde ha skadats i ett så dåligt anpassat hem. Kablar kan jag förstå att de är svåra att skydda, men resten är helt deras ansvar tycker jag. Och mycket och mycket. Hoppar han upp i bokhyllan så är simsalabim tre saker i golvet. Lika så med att lämnas ensam med blomkrukor (som han aldrig rört hemma) så kan jag tänka mig att de kan grävas upp på kort tid. Det märkliga här är att de inte säkrade hemmet efter första incidenten, utan lät det fortgå.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (J) skrev 2024-11-03 07:50:45 följande:
    Så vad tänker du göra, betala eller vägra?
    Tänker inte betala. Hade kunnat sträcka mig till kablarna/det första som gick sönder, men de vill ha ersättning för allt. Det kan de glömma.
Svar på tråden Måste jag ersätta?