Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Måste jag ersätta?

Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 08:12:21 följande:
    Måste jag ersätta?

Katten bodde hos en annan några veckor och under den tiden bets många kablar sönder, så till den grad att proppar gick. Saker åkte i golvet, plantor grävdes upp...
    Nu anser de att jag är ersättningsskyldig, medan jag tycker att det var deras eget ansvar att kattsäkra. Kan de göra något rent praktiskt för att kräva ersättning?

Eftersom detta inte lär gå till domstol så handlar det mer om viken relation ni vill ha med varandra i framtiden än en lagtolkning.
  • Anonym (J)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 09:50:32 följande:
    Genom att plocka undan ömtåliga saker åtminstone. De har enligt egen utsago passat katter många gånger, så de borde veta vad det kan innebära. De lät det fortgå hela vistelsen utan att plocka undan något och informerade mig först efteråt vad som hänt.
    Kommer familjen gå till kronofogden och domstol för att kräva ersättning? Om nej får du själv avgöra vad du ska betala utifrån ditt eget samvete och den relation du vill ha med familjen i framtiden.
  • Anonym (J)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 10:02:59 följande:
    Ingen aning hur långt de är villiga att gå.
    Avvakt då och får du brev från kfm kan du ta en funderar på rättsläget och hur du går vidare.

Kan du leva med att familjen är tvärsur på dig, hotar med men massa och inte vill ha normal kontakt?
  • Anonym (J)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-03 07:28:54 följande:
    Och de brast grovt när så mycket kunde hända. Katten kunde ha skadats i ett så dåligt anpassat hem. Kablar kan jag förstå att de är svåra att skydda, men resten är helt deras ansvar tycker jag. Och mycket och mycket. Hoppar han upp i bokhyllan så är simsalabim tre saker i golvet. Lika så med att lämnas ensam med blomkrukor (som han aldrig rört hemma) så kan jag tänka mig att de kan grävas upp på kort tid. Det märkliga här är att de inte säkrade hemmet efter första incidenten, utan lät det fortgå.
    Så vad tänker du göra, betala eller vägra?
  • Anonym (J)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-03 08:40:15 följande:
    Tänker inte betala. Hade kunnat sträcka mig till kablarna/det första som gick sönder, men de vill ha ersättning för allt. Det kan de glömma.
    Bra, säger bara att du inte tänker betala. De får vända sig till domstol i så fall 
Svar på tråden Måste jag ersätta?