Vem äger kläderna?
Anonym (Juridik) skrev 2024-10-31 20:55:07 följande:
Vem äger kläderna?Jag är en vuxen kvinna som har några frågor.
Vem äger kläder som föräldrar köpt till en när man var liten?
Min bror ska få barn snart och mina föräldrar har gett de kläder som jag hade när jag var bebis som finns kvar, till min bror. De lämnade även kläder som min bror hade när han var liten, det är okej.
Mina föräldrar påstår att saker man fick när man var under 18årsålders tillhör föräldrarna.
De hade inte frågat mig utan jag fick reda på det i efterhand av en ren slump.
Det är förvisso bra för miljön om kläder återvinns och det handlar inte om snålhet från min sida då jag istället kan köpa barnkläder till barnet eller ge en del leksaker som jag hade när jag var liten till bebis.
Nu har jag inga andra barnkläder kvar och de kan ju gå sönder när barnet använder dom eller att barnet vill behålla kläderna iframtiden för den hade på sig dom när hen var liten.
Jag hade kunnat tänka mig ge de till ev barn jag får i framtiden eller enbart spara dom. Nu handlar det dessutom om två klädesplagg som jag hade som bebis. Jag skulle kunna tänka behålla en av dom åtminstone. Det hade varit lite annorlunda om det hade funnits många kläder från tiden när jag var bebis. Det handlar nu inte om något lån från någon släkting eller så.
När jag frågade mina föräldrar om de hade kläder från deras tid som bebis kvar så erkände min pappa att ett klädesplagg är kvar från tiden han var bebis.
Hur ser ni på det här?
Det låter inte rimligt om föräldrar äger saker som de köpt personliga saker till ens barn. Det kan inte stämma om man läser på hur lagarna ser ut och inte hört talas om det innan.
Det borde vara så att de automatiskt går vidare till barnen när de blir myndiga för saker som exempelvis leksaker, kläder etc
Inte första gången de inte frågar mig om viktiga saker.
Det är ju skillnad med sånt som var specifikt till ett av barnen, som blir barnets egen ägodel. Men kläder, byxor och mössor till en 3-åring, vem vet vems kläder det var i hela högen med kläder som ungarna har använt.
Vi fick en del gamla kläder till våra barn, som vi haft när vi var små, och oftast var de kläderna inte så praktiska och lämpliga, så det var mest gulligt att ha.
Men detta handlar väl egentligen inte om kläderna, utan om hur du känner att du blir behandlad i din ursprungsfamilj.