Inlägg från: Anonym (Nej tack) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej tack)

Halloweenbesök

Jahaja, så plingade det på för ÅTTONDE gången idag/kväll.
    Trots att jag INTE har satt ut någon pumpa eller annan halloweenpryl.

Så, ni som har ungar som är ute och spökbusar, har ni inte lärt era avkommor att man inte stör folk som inte har pynt?
    Har ni missat att det är en oskriven lag att man bara besöker där det är pyntat?

Lär er det, så slipper nästa unge springa härifrån när jag till sist exploderar!!!
    Jag vill inte och tänker inte ge era ungar något. Inte idag, inte imorgon och inte någonsin.

• Svar på tråden Halloweenbesök
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-10-31 19:01:36 följande:

Sätt upp en kapp eller låt bli att öppna. Eller så gör du inget och blir irriterad. Att klaga här hjälper inte. Ditt val. 

Jag har inte öppnat. 
    Kommer inte öppna om jag inte får spel nästa gång det plingar.

Ska man behöva koppla ur ringklockan för att slippa en massa plingande?
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-31 18:59:18 följande:

Det finns ingen sådan oskriven regel. Samma med påsk, ungar ringer på dörrar i grannskapet oavsett pynt eller inte. Vill du inte ha besök och du vet att det plingas i området så kan du väl bara sätta upp en lapp på dörren för kvällen. Hur svårt ska det vara?

(Och nej, jag har ingen "avkomma" som går omkring och tigger godis.)

Jo, det finns det.
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (v) skrev 2024-10-31 19:05:25 följande:

Är man ljudkänslig/stressad/andra orsaker kan det vara jättejobbigt, min ringklocka låter jättehögt så förstår att det är svårt att ignorera och som stressad är det jobbigt att hela tiden vara på helspänn.

Jag är trött, har varit uppe sedan kl 4 i morse och vill ha lugn och ro.

Den här jä**a nymodigheten med Halloween är bara för mycket.
    Och ja, jag vet att det inte är en nymodighet rent generellt, men i Sverige är det det.
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Gottigotta) skrev 2024-10-31 19:08:59 följande:

Det är väl kutym att man ringer på dörrar där det inte finns pynt. Då kanske ingen varit där och det finns godis kvar. Alltid värt ett försök !

Och du tror att vi som inte vill ha besök har köpt godis till din tiggande unge?
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-10-31 19:20:40 följande:

Ja, tydligen där du bor. 

Nej, det verkar inte bättre.
    Synd att föräldrarna inte kan uppfostra sina ungar.
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-31 19:23:58 följande:
    Det finns visst en sådan oskriven regel. I vårt område går barnen bara dit det är pyntat eller där de vet att det är ok. Helst ska de bara gå rätt dag också, dvs idag. Inte springa runt olika dagar.

Samma gäller påsk. Barnen går dit det är pyntat. Hur svårt kan det vara?

Jag är själv förälder men förstår att ovälkomna påhälsningar kan irritera. Särskilt om det pågår under en hel vecka, eller 5-10 ggr per kväll. Man kan låta bli att öppna men ska inte behöva sätta upp en lapp.

Det finns SÅ många sätt att fira Halloween utan att springa runt till folk som inte vill det. Om många i grannskapet inte firar, kan barnen alltid gå till varandra. Halloween är mycket mer än att våldgästa främlingar med bus eller godis.
    Sant, ska de gå så gå på rätt dag.
    Som under påsk, de ränns det från skärtorsdag till annandagen.
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-31 19:34:31 följande:
    Man kan få klaga på ovälkomna påhälsningar utan att det måste handla om liv och död.

Den oskrivna regeln att bara gå till de som firar Halloween, bör respekteras om denna relativt nya amerikanska import ska accepteras i Sverige. Men att ungar ringer på dörren någon enstaka gång är knappast problemet. 

Men TS skriver att det har skett åtta(!) gånger idag, trots att hon inte har Halloween-pynt. Jag hade blivit skogstokig tillslut. (Vi har barn och firar Halloween, men om det inte vore så.) 
    Men precis, åtta jäkla pling av tiggare på en kväll.
    Utan minsta pynt.

Så skogstokeriet ligger och pyr här.

Dessutom måste jag i säng tidigt då larmet går klockan 03 i natt, så jag kopplar nog ur ringklockan när jag går i säng.
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-10-31 19:47:55 följande:

Jag förstår inte heller poängen med att ringa på hos vem som helst. Tror ni att de som inte firar har godis hemma att dela ut?

Barnen förstår väl inte det, men föräldrarna borde ju upplyst dem.
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (v) skrev 2024-10-31 20:04:05 följande:
    Flikkann88 skrev 2024-10-31 19:57:00 följande:

Det där med att vara trevlig online är verkligen ett tecken på stabilitet.
    Strunta i henne, provokatörer självdör om de inte får näring.
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Hm) skrev 2024-10-31 20:12:05 följande:
    Ja, det är föräldrarnas ansvar
    Synd bara att de inte förstår det.
    Nu har jag iaf kopplat ur ringklockan och hoppas att få vara ifred.
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Mmm) skrev 2024-10-31 23:46:15 följande:

Jiiieeez ny tradition?

Barn har gått bus lr godis i över 30 år i Sverige..
    Hört om pyntreglen sedan förra året.  De är nytt. Sluta tjut och koppla bort ringklockan 1 dag om året 

Inte där jag bor.

Klockan kopplades ur o h jag gick iaf en tyst natt. Nu får man hoppas att denna sk "tradition" inte ska "firas" hela helgen också.
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (ria) skrev 2024-11-01 12:01:49 följande:
    Men oj, stackars stackars dig som blev störd så mycket en kväll i oktober. Hoppas att du inte får en stroke av ilska över detta oerhörda lidande. 

Kanske det bästa för dig vore att bo ensligt så att du inte riskerar att få oönskad kontakt med andra människor.
    Eller så lär du dina ungar att man bara tigger där det är pyntat.
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-01 12:11:26 följande:
    Är en för enkel lösning. Då kan man ju inte gnälla på familjeliv ;)
    Gnälla?

Se det istället som ett tips att ta till dig, så kanske din lilla illbatting slipper mig när jag till sist ledsnar.

Jaja, nu är det förhoppningsvis över oavsett. Och ikväll kommer det blåsa pinstorm.
  • Anonym (Nej tack)
    Core skrev 2024-11-01 14:53:29 följande:

Det får mig att tänka på en incident från barndomen. Vi körde alltid fotboll bredvid en hörntomt där ett  medelålderspar bodde. efter ett tag vart mannen förbannad för att bollen kom in på deras tomt med jämna mellanrum, och vi sprang in för att hämta, vi fick inte komma in och hämta bollen

Farsan kom ut, mannen sa: nästa gång en unge kommer in på min gård blir det inte roligt 

farsan sa: visst, vi gör en överenskommelse. Jag säger åt min unge, och skulle han gå in på din tomt igen får du backa honom. Och nästa gång eran katt kommer in och pissar eller skiter på min tomt nackar jag kattfan. Deal? Och så stoppade han fram näven 

Det var inga problem efter det

Fast nu som vuxen, kan du inte förstå irritationen när det springer barn på din tomt i tid och otid?

När jag bodde i hus hade jag mina hundar ute mycket på gården. Då vågar jag lova att inga ungar hade vågat öppna grinden.
  • Anonym (Nej tack)
    Anonym (Em) skrev 2024-11-01 15:20:55 följande:
    Du satte inte upp någon lapp va?
    Inte igår men har gjort idag ifall någon eftersläntrare skulle komma.
    Blir att lappa nästa år.

Jaja, irritationen har lagt sig nu. Glad
  • Anonym (Nej tack)
    Core skrev 2024-11-01 15:18:55 följande:
    Absolut. Däremot har jag ännu större problem med katter. Poängen är som sagt att jag valt att bo tätbebyggt, och där med får köpa grisen i säcken
    Ja, lite så är det ju.
    Lite märkligt här är att det kom så många ändå, här bor det mest äldre.
    Jag bor i ett område där det krävs uppemot 30 år i kön för att få en lägenhet.
Svar på tråden Halloweenbesök