• Anonym (Viller)

Hur seriöst är det "sveket"?

Kvinnan i förhållandet är allvarligt sjuk, men måste ju klara vardagen med handling etc ändå.

Mannen har lovat att svara oavsett vad om hon ringer.

Idag ringde hon oväntat medan han jobbade (datorjobb) och han svarade inte.

Hon känner sig sviken, då hon blivit dålig på vägen hem från affären och behövt hjälp. Han förstod inte att det var därför hon ringde och tycker att hon borde ha ringt flera gånger istället för att ge upp och ringa nån annan.

• Svar på tråden Hur seriöst är det "sveket"?
  • Anonym (Viller)
    Anonym (vikt) skrev 2024-11-01 08:26:10 följande:
    Om hon kunde ringa en annan person så hade hon väl visst utrymme att ringa flera gånger. Tycker det låter som en kraftig släng av offermentalitet här. 
    Inte att ringa någon som inte svarade första gången. Ignorerade han första samtalet vågade jag inte chansa en andra gång. Absolut ingen offermentalitet, beskriver bara hur tankarna gick och går. Man ska inte ta på sig den roll han gjort om man inte kan hålla den.
  • Anonym (Lia)
    Anonym (Viller) skrev 2024-11-01 08:33:25 följande:
    Som jag sa, vi är inte gifta, jag är således inte "frun".

Vi är särbo, han bor tre timmar bort. Jag är ensam och finns ingen som kan hjälpa i vardagen. Jag kan inte flytta närmare släkten för jag är fast i exets hemstad på grund av barnen. Exet skiter blanka fan i mig så länge det inte gör att han måste ta mer ansvar för barnen än han vill. Läkarna vill att jag lever så normalt det går och jag mådde bra när jag gick, det var på hemvägen anfallet kom. Affären är bara 10 minuters promenad bort, trodde inte det skulle vara någon fara. Har ju gjort det hur många gånger som helst tidigare och brukar känna av det innan det kommer. Jag visste inte att han var så opålitlig. De gånger han inte svarat innan var som sagt nattid.
    Fast du har ju låtsas vara någon helt annan, en utomstående, genom hela tråden 
  • Anonym (Viller)
    Anonym (Lia) skrev 2024-11-01 08:36:43 följande:
    Fast du har ju låtsas vara någon helt annan, en utomstående, genom hela tråden 
    Inte alls, jag föredrar att skriva utifrån, men trodde det var uppenbart vem jag var. 
  • Anonym (??)
    Anonym (Viller) skrev 2024-11-01 08:33:25 följande:
    Som jag sa, vi är inte gifta, jag är således inte "frun".

Vi är särbo, han bor tre timmar bort. Jag är ensam och finns ingen som kan hjälpa i vardagen. Jag kan inte flytta närmare släkten för jag är fast i exets hemstad på grund av barnen. Exet skiter blanka fan i mig så länge det inte gör att han måste ta mer ansvar för barnen än han vill. Läkarna vill att jag lever så normalt det går och jag mådde bra när jag gick, det var på hemvägen anfallet kom. Affären är bara 10 minuters promenad bort, trodde inte det skulle vara någon fara. Har ju gjort det hur många gånger som helst tidigare och brukar känna av det innan det kommer. Jag visste inte att han var så opålitlig. De gånger han inte svarat innan var som sagt nattid.
    Men nu vet du att du inte kan lita på honom i denna fråga. Hur tänker du göra nästa gång du ska ut och handla. Kommer du hitta någon som du kan lite på att personen svarar oavsett?

Kommer du fortsätta ha en relation med honom eller är svekt för stort?
  • Anonym (Viller)
    Anonym (??) skrev 2024-11-01 08:39:30 följande:
    Men nu vet du att du inte kan lita på honom i denna fråga. Hur tänker du göra nästa gång du ska ut och handla. Kommer du hitta någon som du kan lite på att personen svarar oavsett?

Kommer du fortsätta ha en relation med honom eller är svekt för stort?
    Jag måste hitta någon annan, men jag har ingen aning om vem. Det var ju ren tur att den andra svarade, det brukar hon inte, men hon vet om hur sista läkarbesöket gick, så jag chansade... 

Jag är alldeles för känslomässig efter det senaste prognosen och behöver tid att landa i det, så kommer inte ta några beslut till eller från just nu.
  • Anonym (Lia)
    Anonym (Viller) skrev 2024-11-01 08:39:01 följande:
    Inte alls, jag föredrar att skriva utifrån, men trodde det var uppenbart vem jag var. 

Fast när jag frågade rakt ut så svarade du inte att du var särbo, bara att du inte var frun. Du måste förstått att jag inte menade just att ni skulle vara gifta utan ha ett förhållande. 

Det är bl a detta jag menar med att vara fyrkantig. 

Har han svarat på varför han inte lyfte på luren denna gång?

• Anonym (??)
    Anonym (Viller) skrev 2024-11-01 08:41:48 följande:
    Jag måste hitta någon annan, men jag har ingen aning om vem. Det var ju ren tur att den andra svarade, det brukar hon inte, men hon vet om hur sista läkarbesöket gick, så jag chansade... 

Jag är alldeles för känslomässig efter det senaste prognosen och behöver tid att landa i det, så kommer inte ta några beslut till eller från just nu.
    ok....vara kränkt ett tag alltså
  • Anonym (S)

Detta är vad jag avskyr med trådar där TS låtsas vara neutral berättarröst först (även om man fattar att det inte är så) för det ändras och smygs in information succesivt.
    Varför inte bara stå för sitt perspektiv. Det blir aldrig neutralt ändå.

Du skriver i din TS att samtalet kom oväntat för mannen, sedan hävdar du att du varit tydlig att du gick ut.
    Kan ju inte vara båda. Så antingen skrev du osant i början eller sen.

Du skriver att ditt tillstånd är så allvarligt att någon måste vara standby ständigt för att kunna påkalla ambulans men inte så allvarligt att du behöver trygghetslarm.
    Går inte ihop alls.

För mig handlar denna tråden om orimliga förväntningar på sin omvärld.
    Människor kan vara fina och finnas där men att bygga upp sin vardag på att en eller några människor ska släppa allt de har för händer som något ständig telefonakut är ursäkta mig vansinnigt. Det är bäddat för besvikelse.

• Anonym (Viller)
    Anonym (??) skrev 2024-11-01 08:43:46 följande:
    ok....vara kränkt ett tag alltså
    Tycker du att man är kränkt för att man behöver landa i ett livsomvälvande hälsobesked innan man tar beslut om andra stora saker? Jag skriver ju här för att få perspektiv, det är inte jag som lagt stora växlar, jag har varit väldigt saklig. Det är andra som läst in saker jag inte sagt. 
  • Anonym (vikt)
    Anonym (Viller) skrev 2024-11-01 08:36:28 följande:
    Inte att ringa någon som inte svarade första gången. Ignorerade han första samtalet vågade jag inte chansa en andra gång. Absolut ingen offermentalitet, beskriver bara hur tankarna gick och går. Man ska inte ta på sig den roll han gjort om man inte kan hålla den.
    Du låter som en mycket krävande person som inte klarar av att tänka ut hur du ska hantera din egen tillvaro.  Alltså, hur svårt kan det vara att ringa en gång till.

Skulle tro att den här mannen inte kommer att orka med dig länge till. Och fullt förståeligt att du inte har många andra som kan ställa upp på såna här premisser. 
Svar på tråden Hur seriöst är det "sveket"?