• Tukt

Hur reagerar du...?

I de flesta fall kickar nog reptilhjärnan inför de flesta, och skapar en varningssignal, ett obehag.
    En del väljer att då att lita på signalen hjärnan ger, andra väljer att inse att det är just ens hjärna som gör en ett spratt.
    Men visst, är folk högljudda så är det ju alltid störigt, vad det än är.

• Tukt
    Anonym (surt) skrev 2024-11-01 09:05:59 följande:
    Jag reagerar inte alls. Känns väldigt oladdat för mig. Jag har inga problem med att folk som bor i eller besöker Sverige pratar sitt språk. Precis som jag själv pratade svenska med min familj när vi bodde utomlands ett tag, och i princip alltid när man är turist nånstans. 
    Tukt skrev 2024-10-31 17:08:08 följande:

I de flesta fall kickar nog reptilhjärnan inför de flesta, och skapar en varningssignal, ett obehag.
    En del väljer att då att lita på signalen hjärnan ger, andra väljer att inse att det är just ens hjärna som gör en ett spratt.
    Men visst, är folk högljudda så är det ju alltid störigt, vad det än är.

Reptilhjärnan? Varningssignal, obehag? För de flesta???
    Varför skulle man få det menar du?

Reagerar du så på ett TV-program på engelska?
    Reptilhjärnan som det skämtsamt brukar kallas, är ju den, de delar i hjärnan som är bland de äldsta och är utvecklad för ett liv på savannen. I den finns inget förnuft, utan bara instinktiva reaktioner som kickar då vi exempelvis ser något som vi tolkar som en hotfull situation.
    Nu behöver ju inte utländskt språk kännas hotande, det beror på vad man har för tidigare erfarenheter. Men förmågan att få en initial reaktion om en hotfull situation, det är något som alla eller de flesta kan få.
  • Tukt
    Anonym (surt) skrev 2024-11-01 13:47:44 följande:
    Ja, alla kan få en reaktion från reptilhjärnan. Men att de flesta skulle få det av att höra främmande språk pratas på ett tåg verkar lite väl långsökt. 
    Skrev att de flesta hade förmåga att få en sådan reaktion. I övrigt var mitt svar baserat på frågeställningen i trådstarten. 
  • Tukt
    Anonym (surt) skrev 2024-11-01 14:31:34 följande:
    Ja, det var konstigt uttryckt. Att de flesta skulle reagera med reptilhjärnan som att ett främmande språk är ett hot. Varför tror du att de flesta skulle känna att ett främmande språk skulle vara ett hot?
    Då tar vi det igen.
    Jag skrev att de flesta hade förmågan, förutsättningen för att känna hot. Inget annat.
    Och det var utifrån frågeställningen i trådstarten.
  • Tukt
    Anonym (surt) skrev 2024-11-01 14:58:32 följande:
    Ja, det var konstigt skrivet. Utifrån frågeställningen i trådstarten. 
    Det kan ju också vara din reaktion som är konstig...
Svar på tråden Hur reagerar du...?