Inlägg från: Anonym (att) |Visa alla inlägg
  • Anonym (att)

    Kan ni lärare förklara en sak för mig

    Anonym (C) skrev 2024-10-31 14:43:48 följande:
    Ja, men på t ex en del lärarprogarm är det så få sökande så alla får plats. Tar man bort kravet på "ej F" så kommer även det med mycket låga kunskapsnivåer bli antagna. Vill vi har lärare som inte når kunskapsnivå E på högskolans lärarprogram?

    Vidrae, jag har man för dåliga betyg kommer man inte in på program med höga meritpoäng. Men blir man inte diskvalificerad av ett F i matte kan man kompensera det med många A i andra ämnen och ändå komma in på t ex natur med F i matte. Frågan kvarstår alltså, ska man kunna läsa natur på gymnasiet med F från högstadiet i matte, fysik eller kemi?

    Det finns reda ett problem på gymnasiet och högskolan att många studenter har dåliga förekunskaper och onödigt mycket energi måste lägga på att de ska klara studierna. Alternativt blir studenter lurade och tror att de kan klara kvalificerade studier med låga förkunskaper och misslyckas på nästa nivå och slösar tid och pengar,.
    fast om betygskriterierna är orimliga och bäddar för att många kommer att få F så är det kanske inte representativt för elevernas kunskaperna utan mer representativt för skolans och betygssystemets tillkortakommanden. 

    Sen är det inte så att betygen i högstadiet är helt rättvisande för hur en persons förmåga kommer att se ut senare i livet. Men det stänger dörrar och inger en känsla av hopplöshet, och det har väldigt stor inverkan på hur personen kommer att lyckas senare i livet. 

    Att lärarutbildningarna tar in folk med låga betyg beror ju främst på att få söker till de utbildningarna. Och det i sin tur beror ju på att läraryrket inte är attraktivt för många, pga arbetssituation, lön och att man kanske inte tycker att man vill arbeta med de förutsättningar som skolsystemet och betygssystemet innebär idag.

    Är ju inte bara elever och lärare som anser att dagens betygssystem är dåligt. Även regeringens utredare anser det, och kommer troligen att rekommendera en ändring av systemet. 

    AVSLÖJAR: F-betyg skrotas ? inför nytt betygssystem | Nyheter

    N
    ågra klipp ur artikeln:

    Dagens betygssystem är bland det mest demoraliserande som finns i Sverige. Det är godtyckligt, skadligt och korrumperande. Jag tycker även att det är emotionellt väldigt stötande. Förutom betygsinflationen och den bristande likvärdigheten i betygssättningen är det dessutom oklart vad det egentligen är som betygsätts, säger Magnus Henrekson.

    Sverige är det land i EU som underkänner flest elever i grundskolan. Ungefär en femtedel av eleverna som lämnar årskurs nio har inte fullständiga betyg och cirka 15 procent är inte behöriga att läsa vidare på ett nationellt gymnasieprogram. I övriga EU-länder är motsvarande andel några få procent.


    ? Till saken hör att Sverige presterar relativt bra i internationella studier och vi har en jämförbar nivå på andelen lågpresterande elever. Det talar för att det är Sveriges krav och regelverk för hur betyg sätts som är strikt, snarare än att Sverige har en osedvanligt stor andel svagpresterande elever jämfört med övriga EU.


    ? För att ta en enkel analogi: Den grundläggande idén verkar vara att alla kan hoppa 1,50 höjdhopp. Och de som inte gör det har inget i gymnasieskolan att göra vilket gör att alla hoppar 1,50 om de bara vill och lägger manken till, säger Magnus Henrekson.


     


    ? Men så är det ju inte. Skolans uppgift måste därför vara att, för att fortsätta med höjdhopparanalogin, träna människor att hoppa så högt som möjligt givet deras förutsättningar.

  • Anonym (att)
    Anonym (C) skrev 2024-11-01 08:05:15 följande:
    Då får vi väll klassa om det som att F betyder "ännu inte godkänt" och även låta de som fått något F fira studenten mm.

    Samt på högskolan ta bort allmän behörighet och införa utökad särskild behörighet på program 
    Det är stor skillnad på högskola och grundskola.

    Grundskolan bör syfta till att ge en grundläggande utbildning som ska få med sig så många som möjligt till en rimlig framtid. Att klassa ut barn så tidigt som vid 15 års ålder gynnar ingen. Och det kan finnas många skäl till att det går dåligt för en i grundskolan, hemmiljön inte minst. 

    Högskola och universitet ska ha högre krav, för där ska inte alla gå, och de som går på högskola är vuxna. 

    Men att så många som 20% går ut grundskolan utan godkända betyg tyder på att det är systemet som är fel, inte att 20% av alla barn i Sverige är så svaga att de inte klarar grundskolan. 
  • Anonym (att)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-01 10:02:01 följande:

    Ja, det är ofattbart att vi låter detta ske. 


    20% av våra barn slås ut genom att inte få godkänt från grundskolan.

    Dessa barn mår oftast dåligt,  blir deprimerade, missbrukar, misstänker att en del dras in i den kriminella värden i brist på bättre alternativ. En del tar sitt liv. 

    Vi måste förstå att kraven är för höga för att få med alla.
    Gruppen som har IQ mellan 70-85 har inte en chans.
    Utöver det har vi 7% med språkstörning som har svårt för det resonerande som krävs samt även engelskan.
    Och då har vi inte ens nämnt alla med NPF.


    Det verkar ju som att betygsutredningen som är på gång kommer att komma fram till detta. Då hoppas man ju bara att politikerna tar det på allvar och gör något åt saken. Tyvärr har vi då redan skadat en hel generation ungdomar.
Svar på tråden Kan ni lärare förklara en sak för mig