Inlägg från: Anonym (NinaKanin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NinaKanin)

Kan ni lärare förklara en sak för mig

Anonym (Lärare) skrev 2024-10-31 13:18:46 följande:

Sedan kan vi tillägga att IG och F innebär samma utkomst. Dessutom var streck i betyg knappast ovanligt förr heller med tanke på att hög frånvaro lätt resulterar i ett sådant omdöme.

Och streck är ju något som fortfarande finns. Det får elever som deltagit så lite i undervisningen att det inte går att sätta något betyg alls. Det finns inget underlag. Men min erfarenhet är att olika skolor tillämpar det väldigt olika. På en skola gick mitt barn (pga sjukdom) under en termin endast tre lektioner i ett ämne och fick F. Vi tyckte att det borde ha blivit ett streck men de stod på sig. I en annan skola behövde de ha haft barnet på minst tio lektioner på en termin för att ge betyg. Så den där regrln tolkas väldigt olika. 

Från min egen skoltid (hade målbaserade betyg IG - MVG) minns jag en elev som skolkade från alla mattelektioner utom när det var prov och fick MVG. 

• Anonym (NinaKanin)
    Anonym (Carin) skrev 2024-10-31 21:54:35 följande:

Du säger "inte klara målet". Det är däri problemet ligger. Målen är ofta godtyckliga. Alla ska nå samma mål, även om människor är olika. Personligen tycker jag att man inte ska behöva få underkänt, utan att en ofullständig måluppfyllelse ska leda till en annan väg. Det ska finnas klasser och program för alla, där de som behöver det får tid på sig och hjälp att t.ex behärska språket eller klara matten. Alla mognar inte samtidigt och språket är idag ofta ett hinder.

Det finns! :) 

https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/introduktionsprogram

Svar på tråden Kan ni lärare förklara en sak för mig