Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

    Kan ni lärare förklara en sak för mig

    Skolan är ju ett ständigt hett ämne och jag har hört många frustrerade lärare uttrycka att de tycker att "sista spiken i kistan" för den svenska skolan var när betyget F infördes. Att man kunde ge elever underkänt betyg.

    Detta kan jag inte riktigt förstå.

    Det har väl alltid funnits ett betyg som motsvarar "icke godkänt"? Just nu heter det F, förr var det IG eller 1. Vad skulle att kalla det för F göra för skillnad?

    Och även om jag förstår att det naturligtvis är tråkigt att ge underkänt och att eleven inte klarat målet - vad är alternativet? Borde man godkänna trots att eleven inte har tillräckliga kunskaper för godkänt? Betygsfuska, helt enkelt?

  • Svar på tråden Kan ni lärare förklara en sak för mig
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-10-30 23:21:34 följande:

    IG och F är samma sak, ja. Betyget 1 är däremot inte alls samma sak, det är det lägsta betyget men innebär inte att man är "icke godkänd" eftersom det begreppet inte fanns i den skalan. Fick man streck i en kurs så var det för att man saknade tillräckligt med betygsunderlag.

    Det man gör genom att underkänna elever är att stänga vidare dörrar, antingen till gymnasiet, till högre studier eller inom arbetslivet. Att ha ett uselt betyg är trots allt bättre än inget alls. Man saknar plötsligt tillräckligt med kurser för att gå vidare (utom möjligen då till något jobb där man skiter i betygen), men om man har lågt meritvärde så kan man åtminstone fortfarande ha en liten chans till en plats på önskat gy-program eller kurser på högre nivå.


    Okej, men då siffersystemet användes fanns ett streck som innebär inte godkänt. Även om det var ovanligt så fanns det.

    Alltså har elever alltid kunnat underkännas om de inte når målen (varför de inte gör det är en annan sak).

    Så varför tycker så många att kalla det för just detta F har förändrat så mycket?
Svar på tråden Kan ni lärare förklara en sak för mig