Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Kan ni lärare förklara en sak för mig

IG och F är samma sak, ja. Betyget 1 är däremot inte alls samma sak, det är det lägsta betyget men innebär inte att man är "icke godkänd" eftersom det begreppet inte fanns i den skalan. Fick man streck i en kurs så var det för att man saknade tillräckligt med betygsunderlag.

Det man gör genom att underkänna elever är att stänga vidare dörrar, antingen till gymnasiet, till högre studier eller inom arbetslivet. Att ha ett uselt betyg är trots allt bättre än inget alls. Man saknar plötsligt tillräckligt med kurser för att gå vidare (utom möjligen då till något jobb där man skiter i betygen), men om man har lågt meritvärde så kan man åtminstone fortfarande ha en liten chans till en plats på önskat gy-program eller kurser på högre nivå.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-10-31 10:25:33 följande:
    Okej, men då siffersystemet användes fanns ett streck som innebär inte godkänt. Även om det var ovanligt så fanns det.

Alltså har elever alltid kunnat underkännas om de inte når målen (varför de inte gör det är en annan sak).

Så varför tycker så många att kalla det för just detta F har förändrat så mycket?
    Nej, strecket innebar att eleven inte kunde bedömas, det saknas underlag helt enkelt. Det är skillnaden mot "icke godkänd" som innebär att det finns underlag men att det inte är bra nog.

Du har redan fått det förklarat i tråden, men F innebär helt enkelt att du inte får med dig meritpoäng, du kan inte räkna med de kurserna alls. Med en etta kan man söka sig vidare, även om resultatet är uselt och man antagligen hamnar långt ner i listorna. Med ett F kan du inte söka dig vidare, kort sagt. Ett F sätter stopp på ett helt annat sätt.
  • Anonym (Lärare)

Sedan kan vi tillägga att IG och F innebär samma utkomst. Dessutom var streck i betyg knappast ovanligt förr heller med tanke på att hög frånvaro lätt resulterar i ett sådant omdöme.

• Anonym (Lärare)
    Anonym (C) skrev 2024-10-31 13:46:33 följande:
    Om man ska läsa natur på gymnasiet, vilka förkunskaper behöver man i matte, fysik, kemi för att få börja tycker du?

Om man ska bli lärare i engelska och svenska och gå lärarprogamet, räcker det med F/1 i Engelska och Svenska för att få börja? 
    Bara för att man är godkänd innebär inte att man är garanterad en plats. Det finns fortfarande en antagningsprocess där någon med starkare betyg kommer in före en med etta i matematik, fysik, kemi eller vad det är för ämnen som är viktiga.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (C) skrev 2024-10-31 14:43:48 följande:
    Ja, men på t ex en del lärarprogarm är det så få sökande så alla får plats. Tar man bort kravet på "ej F" så kommer även det med mycket låga kunskapsnivåer bli antagna. Vill vi har lärare som inte når kunskapsnivå E på högskolans lärarprogram?

Vidrae, jag har man för dåliga betyg kommer man inte in på program med höga meritpoäng. Men blir man inte diskvalificerad av ett F i matte kan man kompensera det med många A i andra ämnen och ändå komma in på t ex natur med F i matte. Frågan kvarstår alltså, ska man kunna läsa natur på gymnasiet med F från högstadiet i matte, fysik eller kemi?

Det finns reda ett problem på gymnasiet och högskolan att många studenter har dåliga förekunskaper och onödigt mycket energi måste lägga på att de ska klara studierna. Alternativt blir studenter lurade och tror att de kan klara kvalificerade studier med låga förkunskaper och misslyckas på nästa nivå och slösar tid och pengar,.
    Det är lätt ordnat genom att ha en lägstanivå på betygen, t ex att du inte kommer in om du inte har 3 eller bättre i vissa ämnen. Det tycker jag man borde införa oavsett vilket system man använder.

Jag har svårt att se att det skulle bli ett stort problem, men även där kan man tänka sig en lägstanivå för just t ex matematik. Man gör elever en björntjänst om man släpper in dem på en utbildning de inte lär klara. Och naturligtvis ska man fortfarande kunna läsa upp sina lägre betyg om man prompt vill in där ändå.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (C) skrev 2024-10-31 15:47:58 följande:
    Lite som jag skrev ovan. Ska du t ex komma in på lärarprogrammet borde det krävas minst C i alla ämnen du ska undervisa i 
    Precis. Läraryrket kommer inte att få någon som helst status innan man ser till att höja kvaliteten på olika sätt.
Svar på tråden Kan ni lärare förklara en sak för mig