Inlägg från: Anonym (Vagel?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vagel?)

Hur tusan får man bort en vagel på ögonlocket?

Säker på att det är en vagel? Dom brukar inte vara så långvariga.
    Det kan eventuellt vara en inkapslad vagel, eller början till en. Då är det rött och ömt till en början. Sen blir det en hård rund knöl där istället. Om du låter den vara tar det ca 6 mån till 2 år innan kroppen har hanterat den. Annars kan du operera bort den hos ögonläkare. Jag har testat båda. 

• Anonym (Vagel?)

Chalazion kallas det.. 

• Anonym (Vagel?)

Minns faktiskt inte hur jag fick tid hos ögonläkare. Men testa att höra av dig till en vårdapp istället och säg att du vill operera bort den. 

Dock tror inte jag dom opererar något om den fortfarande är röd och irriterad. Mina var helt smärtfria efter några veckor och var inte ett dugg röda. Bara estetiskt irriterande! 

• Anonym (Vagel?)

Inga metoder eller produkter kommer hjälpa om inkapslingen redan har börjat. Då återstår bara väntan. Tror min tog nästan 1,5 år innan den var helt borta. 

• Anonym (Vagel?)
    Anonym (Ögonsjukvård) skrev 2024-11-01 23:07:17 följande:

Generellt sett gle en ögonläkare inte en operation om den inte suttit länge (ca 1 år). Det traditionella rådet är varma kompresser och mild massage. Det är inte mycket annat du kan göra själv tyvärr. Du skall absolut inte försöka sticka hål på den. 
    Det låter mycket som Chalazion kan bli kronisk.
    Hoppas över babyschampo, bäst är blepaclean våtservetter. Varma kompresser i all ära men införskaffa gärna en värmemask för ögonen, de håller värmen mycket längre.
    Läs mer på
    www.internetmedicin.se/ogonsjukdomar/chalazion-meibomsk-cysta-i-primarvard

Det hjälper inte om inkapslingen redan börjat. Jag provade det där utan resultat. Jag tror många av dom där råden riktar sig till vanliga vaglar. 
    Den blir inte kronisk på så vis att man har den tills man dör. Men eftersom kroppen inte direkt prioriterar en inkapslad vagel (då inkapslingen var ett sätt för kroppen att hantera den tillfälligt) så kommer det ta tid innan den försvinner helt. Hur lång tid beror främst på hur stor den är samt hur bra immunförsvar man har. 
  • Anonym (Vagel?)
    Anonym (Döda vageln) skrev 2024-11-03 21:41:49 följande:
    Men om man ska vara helt ärlig, är det inte just en punktering för att få ut innehållet som behövs för att den ska försvinna? Allt annat verkar inte ge nåt tycker jag. Sen misstänker jag att man måste djupare in än vad man själv kanske kan åstadkomma på ett vettigt kontrollerat sätt.
    Om du vill få bort den snabbt så är det den vägen du får gå ja. 
    Och ja, den sitter djupt. Det är absolut inget du kan göra själv!! Man kan gå in antingen på insidan eller utsidan av ögonlocket beroende på hur den sitter. Man måste skära upp det med skalpell. Jag försökte med nål själv hemma men insåg rätt snabbt att det inte skulle gå. 
  • Anonym (Vagel?)
    Anonym (Samma) skrev 2024-11-10 23:00:29 följande:
    Verkar omöjligt för dom att gå sönder. Undra hur det går till när de släpper? Om de går tillbaka eller typ "läcker" ? 
    Fortfarande oförändrad? Min händer det inget med. Väntar på att den bara ska försvinna.
    Förutsatt att det är en chalazion du har så kommer den sakta men säkert att bli mindre. Men det tar månader, ibland år. 
Svar på tråden Hur tusan får man bort en vagel på ögonlocket?