• Anonym (Döda vageln)

Hur tusan får man bort en vagel på ögonlocket?

Jag har fått tidernas störigaste vagel på ögonlocket. Har haft den i typ 4 veckor nu. Fick rådet att ha varm kompress på och massera men det ger absolut noll. Fick även nån värdelös salva från vårdcentralen som man skulle ha i ögat. Den gjorde inte heller nån skillnad.

Den är stor och röd och jag vill bara sticka in en nål i den så innehållet kan pysa ut men jag lyckas inte med den manövern.

Så ge mig era bästa tips så jag blir av med den så snabbt som möjligt.

• Svar på tråden Hur tusan får man bort en vagel på ögonlocket?
  • Anonym (Vagel?)

Säker på att det är en vagel? Dom brukar inte vara så långvariga.
    Det kan eventuellt vara en inkapslad vagel, eller början till en. Då är det rött och ömt till en början. Sen blir det en hård rund knöl där istället. Om du låter den vara tar det ca 6 mån till 2 år innan kroppen har hanterat den. Annars kan du operera bort den hos ögonläkare. Jag har testat båda. 

• Anonym (Vagel?)

Chalazion kallas det.. 

• Anonym (Döda vageln)
    Anonym (Vagel?) skrev 2024-10-30 22:41:52 följande:

Säker på att det är en vagel? Dom brukar inte vara så långvariga.
    Det kan eventuellt vara en inkapslad vagel, eller början till en. Då är det rött och ömt till en början. Sen blir det en hård rund knöl där istället. Om du låter den vara tar det ca 6 mån till 2 år innan kroppen har hanterat den. Annars kan du operera bort den hos ögonläkare. Jag har testat båda. 

Jag var till vårdcentralen och hamnade hos en ST-läkare dvs inte min vanliga mer erfarna läkare. Från början var typ hela ögonlocket svullet och ett par dagar senare blev det istället som en stor röd finne. Var tillbaka till samma läkare en vecka senare och fick då recept på en ögonsalva man skulle använda I ungefär en vecka utan att den gjorde minsta lilla akillnad. Hon nämnde att det kunde ta till ett år innan den försvann men jag räknade inte med att den skulle fortsätta vara stor och röd.

Fick du din bortopererad när det gått ett år eller tidigare än så? För läkaren jag var till verkade anse att vänta i ett år var det första som gällde. Eller kan man på nåt sätt boka tid hos ögonläkare själv? Tror själv att fick man bara ut varet/vätskan i den så borde den vara läkt ganska snabbt.
  • Anonym (P)

Jag fick testa antibiotika i tablettform och en starkare antibiotikasalva hos ögonläkaren. Då försvann den, efter att ha suttit i nästan fem månader. Ögonläkaren var helt inne på att operera bort den om den sista antibiotikan inte fungerade. 

VC å sin sida, ryckte på axlarna och sa att man inte kunde göra nåt innan det gått minst ett år. Jag var grinfärdig, för min inkapslade vagel var så stor att det såg ut som om nån kört in en spelkula under ögonlocket på mig. Folk hörde inte vad jag sa, för de stirrade bara på mitt öga. Ögonläkaren ansåg genast att en sån vagel INTE var något man gick runt med. 

Så mitt råd, försök hitta en ögonläkare istället. 

• Anonym (Vagel?)

Minns faktiskt inte hur jag fick tid hos ögonläkare. Men testa att höra av dig till en vårdapp istället och säg att du vill operera bort den. 

Dock tror inte jag dom opererar något om den fortfarande är röd och irriterad. Mina var helt smärtfria efter några veckor och var inte ett dugg röda. Bara estetiskt irriterande! 

• Anonym (ögon)
    Anonym (Döda vageln) skrev 2024-10-30 21:59:25 följande:
    Hur tusan får man bort en vagel på ögonlocket?

Jag har fått tidernas störigaste vagel på ögonlocket. Har haft den i typ 4 veckor nu. Fick rådet att ha varm kompress på och massera men det ger absolut noll. Fick även nån värdelös salva från vårdcentralen som man skulle ha i ögat. Den gjorde inte heller nån skillnad.

Den är stor och röd och jag vill bara sticka in en nål i den så innehållet kan pysa ut men jag lyckas inte med den manövern.

Så ge mig era bästa tips så jag blir av med den så snabbt som möjligt.

Fyra veckor låter länge, då kan den ha blivit inkapslad och kommer inte att kunna gå hål på av sig själv. 

Min son fick en salva utskriven på VC för en enorm vagel, och råd om att söka ögonläkare för att ta hål på den om inte salvan hjälpte inom en vecka. Nu behövde han inte söka läkare, men det var rådet i alla fall. 

Salvan var med kortison tror jag, kanske kortimyk ögon
  • Anonym (Döda vageln)
    Anonym (ögon) skrev 2024-11-01 13:06:40 följande:
    Fyra veckor låter länge, då kan den ha blivit inkapslad och kommer inte att kunna gå hål på av sig själv. 

Min son fick en salva utskriven på VC för en enorm vagel, och råd om att söka ögonläkare för att ta hål på den om inte salvan hjälpte inom en vecka. Nu behövde han inte söka läkare, men det var rådet i alla fall. 

Salvan var med kortison tror jag, kanske kortimyk ögon
    Är intressant att man får så olika råd. ST-läkaren som jag hamnade hos gav mig salvan (som inte funkade), massagerådet och det enda som gällde förutom det var att vänta i 6 månader 
  • Anonym (Vagel?)

Inga metoder eller produkter kommer hjälpa om inkapslingen redan har börjat. Då återstår bara väntan. Tror min tog nästan 1,5 år innan den var helt borta. 

• Anonym (Ögonsjukvård)

Generellt sett gle en ögonläkare inte en operation om den inte suttit länge (ca 1 år). Det traditionella rådet är varma kompresser och mild massage. Det är inte mycket annat du kan göra själv tyvärr. Du skall absolut inte försöka sticka hål på den. 
    Det låter mycket som Chalazion kan bli kronisk.
    Hoppas över babyschampo, bäst är blepaclean våtservetter. Varma kompresser i all ära men införskaffa gärna en värmemask för ögonen, de håller värmen mycket längre.
    Läs mer på
    www.internetmedicin.se/ogonsjukdomar/chalazion-meibomsk-cysta-i-primarvard

• Anonym (Vagel?)
    Anonym (Ögonsjukvård) skrev 2024-11-01 23:07:17 följande:

Generellt sett gle en ögonläkare inte en operation om den inte suttit länge (ca 1 år). Det traditionella rådet är varma kompresser och mild massage. Det är inte mycket annat du kan göra själv tyvärr. Du skall absolut inte försöka sticka hål på den. 
    Det låter mycket som Chalazion kan bli kronisk.
    Hoppas över babyschampo, bäst är blepaclean våtservetter. Varma kompresser i all ära men införskaffa gärna en värmemask för ögonen, de håller värmen mycket längre.
    Läs mer på
    www.internetmedicin.se/ogonsjukdomar/chalazion-meibomsk-cysta-i-primarvard

Det hjälper inte om inkapslingen redan börjat. Jag provade det där utan resultat. Jag tror många av dom där råden riktar sig till vanliga vaglar. 
    Den blir inte kronisk på så vis att man har den tills man dör. Men eftersom kroppen inte direkt prioriterar en inkapslad vagel (då inkapslingen var ett sätt för kroppen att hantera den tillfälligt) så kommer det ta tid innan den försvinner helt. Hur lång tid beror främst på hur stor den är samt hur bra immunförsvar man har. 
Svar på tråden Hur tusan får man bort en vagel på ögonlocket?