Inlägg från: Anonym (Syskon) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Syskon)

Dottern får utbrott av minsta ljud och rörelse

Jag har ett syskon med Autism och jag förstår din dotter.
    Många inom Autism har mycket ljud för sig, allt från skratt, ljud, stimmande m.m

Hjärnan blir full av de ljuden och tillslut rinner bägaren över. Man vill ha tystnad, man vill att folk sitter still. Hjärnan blir överbelastad och ljud är något man inte kan komma ifrån.
    Skolan är full av störande små ljud.

Det låter som om din dotter behöver ett avbrott i vardagen, ett miljöombyte för att kunna orka med.
    Som syskon så ska man tyvärr vara tyst och acceptera vardagen. Det är lättare för en förälder att få ledigt eller ett avbrott i vardagen och vara själv ett par timmar för att få avlastning av ljud m.m

Det kan inte ett syskon göra, det är skolplikt och man måste hela tiden visa förståelse för andra.
    Se om hon jan få en kontaktperson 
    Sova en helg då och då hos en släkting
    Få vara hemma själv en timme då och då.

• Anonym (Syskon)
    Anonym (Mamsen) skrev 2024-11-05 16:09:09 följande:
    Vem har sagt att vi inte har kortis?! Du har säkert könsherpes i munnen.
    Jag förstår att du är frustrerad men det hjälper inte att ha en otrevlig ton. Om dotterns hjärna är överbelastad med ljud och intryck så är det svårt att få fram ett konkret svar. Får hon vara i fred på rummet eller kan syskonet komma och gå som den vill? Har det varit problem innan? När man kommer in i puberteten så känns det som om hjärnan kliar och kokar. Man har en massa känslor som man INTE KAN SÄTTA ORD PÅ. Man mår inte bra men hur förklarar man en känsla som man inte förstår? 
Svar på tråden Dottern får utbrott av minsta ljud och rörelse