Inlägg från: Anonym (Separerad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Separerad)

Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?

Separerade från mina barns far för snart 7 månader sedan. Jag har en person i mitt liv som jag tycker väldigt mycket om. Han har tre barn, jag har två. Vi bor i olika städer, pratar och messar dagligen om allt möjligt i livet och försöker ses så ofta vi kan. 

Vi är båda rörande överens om att vara särbo så länge det finns hemmavarande barn. Just nu finns inga planer på att introducera varandra för barnen heller även om jag vill det framöver. 

Jag vill inte ha någon ny förälder till mina barn, vill inte heller vara det åt någon annans barn. Mina barn, mitt ansvar. Så resonerade även min mamma när hon separerade från min pappa och sedan träffade en ny. De blev visserligen sambo men han har aldrig haft något ansvar för mig.

• Anonym (Separerad)
    Anonym (Zanzibar) skrev 2024-10-30 20:37:27 följande:
    Tror nog att de allra flesta föräldrar vill att barnen ska vara en självklar del i en relation, de är väl en så stor del av ens liv så det är väl nästan omöjligt att ha det på något annat sätt. Det blir som ett paket, bor man ihop så skulle det vara konstigt om vissa aktiviteter med barnen inte involverade partnern, eller gemensam matlagning/ disk för den delen.

Om du bara riktar in dig på barnlösa så vet du ju det. Man kan ju inte äta kakan och ha den kvar.
    Man kan ha paketet utan ansvaret. Man kan laga mat tillsammans, göra saker, åka på semester utan att behöva ta ansvar för partnerns barn. Är partnern en kväll så kan man fråga snällt innan om denne kan ordna mat till barnet, annars får man lösa det på annat vis om inte barnet är stort nog att laga mat själv. Att däremot förutsätta att den ickebiologiske föräldern ska ordna med mat är väldigt fel. 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Zanzibar) skrev 2024-10-30 21:42:57 följande:
    Hur ska det fungera rent praktiskt? Om man är tre som bor under ett tak så kan man väl dela upp matlagningen var tredje gång där föräldern tar två, samma med tvätt eller städning, men det blir ju ändå en viss involvering. Barnet kanske frågar om hen vill läsa en saga eller söker kontakt på annat sätt. Åker man på semester så hänger barnet med osv osv. 

Barn går inte att låtsas som de inte existerar eller tar plats. Det logiska vore för ts att träffa någon utan barn. Eller vara singel.
    Jag har varit barnet i en sådan konstellation. När alla tre var hemma turades mamma och hennes sambo om att laga maten. När jag blev gammal nog att lära mig så gjorde även jag middag till alla med jämna mellanrum. 

Men, mammas sambo har aldrig lagat mat åt mig när mamma jobbade skift, det gjorde jag själv (var typ 10 när mamma började jobba skift). Han har aldrig hämtat på dagis eller fritids. Han var en extra "lekvuxen" i mitt liv. Vi åkte på semester ihop, absolut, men kostnaderna och ansvaret för mig var mammas. 

Det går hur bra som helst att umgås med ett barn utan att ta ansvar för sagda barn. 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Zanzibar) skrev 2024-10-31 00:53:11 följande:
    Vet inte om ts tycker det är ett önskvärt scenario. Ni åkte på semester, han lekte med dig, och lagade mat åt dig. Tvätt och städning är ju andra faktorer. Verkar som att sambon var involverad.
    Nej, han har aldrig tagit något som helst ansvar för mig. Hade det inte varit för att alla tre skulle äta så hade han aldrig lagat mat till mig. Lek var på hans villkor. Så nej, han har aldrig tagit hand om mig. Han har haft sitt liv vid sidan av, men gjort saker med mig och mamma när det passat, vilket är det som TS också efterfrågar. 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym skrev 2024-10-31 05:29:10 följande:
    Då vore det bättre att åka på semester när ungen är hos sin pappa. Hur kul är det som utomstående (ickeförälder) att åka på barnsemester...?
    Jag hade hellre stannat hemma.
    För att man vill? Jag har aldrig varit på "barnsemester" med mamma och hennes sambo. Vi har bilat runt i Sverige, tältat och fiskat och upptäckt nya ställen. Inget barnanpassat alls. Men jag har aldrig varit hans ansvar, inte heller på semestrar. 
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-31 13:17:01 följande:
    Så om din mamma blivit inlagd på sjukhus under en semester så hade han bara lämnat dig i sticket?
    Samma sak när din mamma arbetade, hade du skadat dig hade han skitit i det?
    Då hade pappa tagit över så länge han bodde kvar i Sverige eller så hade mina morföräldrar hoppat in. Visst, kortare stunder hade han säkert ställt upp för mammas skull men det var fortfarande frivilligt. Inga måsten, inga krav på att ställa upp. Varför är det så svårt att förstå? 

Jag vet att han älskar mig, att han skulle göra vad som helst för min skull men han är fortfarande ingen fadersfigur, ingen "extrapappa", ingen som haft ansvar för mig alls. 

Jag har haft honom i mitt liv i över 40 år, utan att han behövt ta ansvar för mig.
Svar på tråden Varför tror ensamstående mammor att man vill ta hand om deras barn?