• Anonym (Halvsvensk man)

Hur mycket betalar du i hyra eller i lån + avgift?

Hur mycket betalar du i månaden på ditt boende? 
    Hur bor du och vad får du för pengarna? 
    Värt det? 

• Svar på tråden Hur mycket betalar du i hyra eller i lån + avgift?
  • Anonym (B)

Bor i stor tvåplansvilla i utkanten av en mellanstor stad, ganska stor trädgård, återvändsgata. Inget extravagant men helt okej. 1 km till bussen är i längsta laget dock och ligger även rätt nära ett utsatt område.

Hus värt runt 3 miljoner, lån på 1,2. Amorterar 4500, räntan är väl 2500. Driftskostnader fördelat över året är kanske 5000. Så 12000. Men tycker inte att amortering kan räknas riktigt då det är mer som ett sparande än en utgift. Så 7500 utan amortering.

• Anonym (Misan)

Bor i en mellanstor stad, cirka 100 000 invånare.

Har en bostadsrätt, en tvåa, på 56 kvadrat. Kanonfin, hög standard. Centralt belägen fast ändå i ett superlugnt och naturnära område med sjöutsikt. Stor innegård med badplats.

Kostar mig typ 8500 kronor i månaden och då ingår allt i det. Avgift till föreningen med el, värme, vatten, bredband, tv-utbud och parkeringsplats med motorvärmare, samt ränta och amortering (2 procent).

Jag är nöjd. Hoppas på att räntan går ner snart, men då ska jag istället amortera lite mer.

• Anonym (Tyra)
    Anonym (Tyra) skrev 2024-10-29 22:05:40 följande:

12 000 kr/mån
    Ingår: lägenhet 95 kvm, mycket nära bad, tågstn och stadskärna, totalrenoverades (våra färg- och tapetval) innan inflytt för tio år sedan, balkong + fransk balkong, källarförråd ca 8 kvm, värme, varmvatten, trappstädning, skötsel av gården, sophämtning, underhåll och renovering av hus och lägenhet, skottning och sandning. 

Det är lite dyrt, för kvaliteten på tjänsterna är ibland sisådär, men läget gör det ändå värt det. 

Parkeringsplats och diskmaskin ingår också. Och delad tvättstuga, men vi har köpt egen tvättmaskin.

Det är ont om p-platser i våra kvarter, särskilt på sommaren när det är mycket turister, så den är värd sin vikt i guld. 

• Anonym (O)

Tre rum och kök i stockholmsförort norr om stan. 

ca 11000 inklusive ränta och avgift. 

Trivs som fisken i vattnet! Tio minuter till city men bor nära grönska och slottsparker. 

• Anonym (Mamma till 3)

Bor i hyresrätt på landet 111 kvadrat 4 rum och kök, fruktträdgård.
    Betalar 9500i varmhyra, hushållsel tillkommer.
    Jag tycker det är dyrt men allt verkar vara dyrt idag

• Mandel

Med allt inkl, värme, hushållsel, internet, försäkring osv. så landar jag på ca 7.500kr/månad.
    Ensamstående i egen villa 5 rok på mindre ort utanför Sveriges 5:e största stad.
    Underbar natur runtomkring och jag har 350m till liten sandstrand.
    Bra service på orten och kollektivtrafiken fungerar så åker numera buss till jobbet - bytte jobb för 1,5 år sedan.

Funderar på att flytta till mindre och kanske närmare stan, men det skulle bli dyrare och inte alls samma storslagna natur! Och mer människor trängre inpå...😱

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Suck)

Lustigt att man fick låna till bostadsrätt egentligt ' när man hade kunnat fått ett helt hus istället.

4 r o k
    Men vi betalat 22800 totalt per månad inkl vatten och el.
    Varav
    Månadsavgift +parkering ca 6000 dryg
    Amortering + ränta 16 279 kronor.

Kranskommun i storstad.
    Svårt att hitta billigare alternativ som inte är ett getto och stökiga skolor.

Men närmare stan är det ännu dyrare och nybyggda hyreslägheter är inte heller billiga utan ligger på ungefär samma när man kollar. 

• Anonym (Ui)

5000 kr i avgift och 12 000 kr i amortering. Helt klart värt det. Bor i en nybyggd trea en kvart från Stockholm med pendeln. 

• Anonym (Anna)

1. Hyresrätt, 105 kvm, 11 0000 = 105 kr/mån/kvm
    2. BR (övernattningslägenhet) 35 kvm, 3200 i avgift + ca 1500 ränta = 120 kr/mån/kvm

• Anonym (Anna)
    Mandel skrev 2024-10-31 08:48:00 följande:

Med allt inkl, värme, hushållsel, internet, försäkring osv. så landar jag på ca 7.500kr/månad.
    Ensamstående i egen villa 5 rok på mindre ort utanför Sveriges 5:e största stad.
    Underbar natur runtomkring och jag har 350m till liten sandstrand.
    Bra service på orten och kollektivtrafiken fungerar så åker numera buss till jobbet - bytte jobb för 1,5 år sedan.

Funderar på att flytta till mindre och kanske närmare stan, men det skulle bli dyrare och inte alls samma storslagna natur! Och mer människor trängre inpå...😱

Åh, jag blir avundsjuk på detta! Låter fantastiskt att bo så till en så låg kostnad. Men att bo nära stan har förstås sina fördelar det med. 
  • Jane Doe 2

Bor i Stockholm. Betalar ca 15 000 i ränta, amorterar 3000 och har en avgift på drygt 4000. 

• Studentpappa
    Anonym (Ui) skrev 2024-10-31 10:34:30 följande:

5000 kr i avgift och 12 000 kr i amortering. Helt klart värt det. Bor i en nybyggd trea en kvart från Stockholm med pendeln. 

Avgift och amortering men ingen ränta?

Vi har ca 12 000:- i ränta och amortering. Kåk på 215m2, men att bo i hus är ju jäkligt dyrt på fler sätt än bara lån.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Ui)
    Studentpappa skrev 2024-10-31 20:24:38 följande:
    Avgift och amortering men ingen ränta?

Vi har ca 12 000:- i ränta och amortering. Kåk på 215m2, men att bo i hus är ju jäkligt dyrt på fler sätt än bara lån.
    Ja sorry, de 12 000 kr är både ränta och amortering. 
Svar på tråden Hur mycket betalar du i hyra eller i lån + avgift?