• Anonym (Ida)

Nackproblem

Undrar om nån mer här har problem med stel nacke och yrsel?
    känns som man liksom får svindel ibland. Väldigt obehagligt. Och det kryper i nacken. Hur får man bukt med detta?!

• Svar på tråden Nackproblem
  • Anonym (Spänd)

Jag har jobbat med avslappningsövningar och massage. Störts skillnad har dock insikten om att jag går och spänner axlar och nacke gjort. Det gör att jag aktivt jobbar med att släppa ner axlarna.

Jag ser också till att inte bli kall, för då drar jag upp axlarna. Jag går till exempel inte ut och springer om det är blåsigt, för då spänner jag axlarna.

• Anonym (Ida)
    Anonym (Spänd) skrev 2024-10-30 11:35:08 följande:

Jag har jobbat med avslappningsövningar och massage. Störts skillnad har dock insikten om att jag går och spänner axlar och nacke gjort. Det gör att jag aktivt jobbar med att släppa ner axlarna.

Jag ser också till att inte bli kall, för då drar jag upp axlarna. Jag går till exempel inte ut och springer om det är blåsigt, för då spänner jag axlarna.

Tack för svar! Har du också problem med yrsel då?
  • cosinus

Jag har i princip en stående sjukgymnasttid en gång i månaden för att min nacke är rätt knepig.

Men med rehab och att sjukgymnasten hinner fånga låsningar innan de blir allt för eländiga så funkar den ändå ok. Ibland kaosar det till mellan och då kan jag bli superstel och få väldigt ont. Yr blir jag inte så ofta.

I våras fick jag en del rätt specifika styrkeövningar för nacken efter att två gånger på kort tid fått jätteont när jag krockat med gubbar när jag spelar innebandy. Det har gjort nacken mycket, mycket mer tålig men ibland låser den ihop ändå.

• Anonym (Spänd)
    Anonym (Ida) skrev 2024-10-30 12:58:55 följande:
    Tack för svar! Har du också problem med yrsel då?
    Ja det har jag. Både sådan som kommer i vissa rörelser och svajighet som håller i sig mer konstant. 
Svar på tråden Nackproblem