• Goneril

Likgiltig personlighet

Fel approach från ditt håll, du har fel förväntningar. Ditt samarbete och den dialog du ska ha med den här personen ska vara professionell, vänlig samtalston men absolut inte personlig. Du ska inte skoja och skämta utan visa att du också är proffsig, inget smicker och inget överdrivet. Ni är inte vänner utan kollegor, du ska  hantera samarbetet motsvarande.                                                                                                                                    Som chef tidigare i mitt liv hade jag anledning att diskutera med deltagare i projektgrupper; det hände att någon blev alltför privat. Jag vred mig i inre plågor, särskilt vid ett tillfälle när någon började prata om sitt samliv med partnern. Innan vederbörande hade blottat sig alltför mycket lyckades jag styra in samtalet på en annan bog. Den där floskeln "att bjuda på sig själv" gäller inte i näringslivet, det får man göra med kamraterna.                      

• Goneril

Tillägg till min tidigare kommentar: TS verkar väldigt ung och kanske inte riktigt vet hur det går till i arbetslivet, ingen har förberett henne. Artig och vänlig ska man självklart vara, men aldrig alltför vänlig, aldrig nyfiken eller påträngande. Exempel: Någon frågar hur det står till när man möts efter helgen, men då är ett "Tack, bra" tillräckligt, ett utdrag ur sjukjournalen förväntas inte. En kollega plägade att svara mycket utförligt, vi gick långa omvägar.

• Goneril
    Anonym (C) skrev 2024-10-29 18:09:04 följande:
    Jag vet inte var du fått det ifrån att TS berättar intima och privata detaljer om sig själv. Är det det du tror att uttrycket "bjuda på sig själv" betyder?
    Inte nödvändigtvis, det var ett exempel på olämpliga förtroenden. Oavsett, TS har varit för privat och det har inte uppskattats som jag tolkar reaktionen från andra hållet.
Svar på tråden Likgiltig personlighet