Anonym (Fredrika) skrev 2024-11-13 15:04:37 följande:
Jag kapar din tråd litegrann. Jag har också funderat på samma operation då jag har ganska tunga ögonlock men att läsa om ärr gör mig ännu mer tveksam. Jag är även rädd för att dom ska ta för mycket så att man inte kan stänga ögonen eller ser ständigt förvånad ut eller bara att det ska gå snett av någon annan orsak.
Ändrades ert utseende mycket? Så mycket att ni inte såg ut som er själva längre? Vad upplevde ni för för-och nackdelar med det hela? Var själva operationen läskig?
Jag har inga tips om hur du ska göra med ärret men hoppas att det läker ihop fint med tiden.
Jag tror inte det är nån risk för att dom ska ta för mycket om du går till nån med gott rykte. Jag hade också den oron, men läkaren sa att det var ingen fara.
Det här må låta konstigt, men när jag helt plötsligt såg mina ögonlock utan att själv lyfta ögonbrynen med hjälp av musklerna I pannan så tyckte jag från början att jag såg typ trött ut. Det var nog en vanesak men det var en sak jag reagerade på från början men inget jag tycker längre. Tror det kan hänga ihop med att när jag lyfte ögonbrynen själv så blir ögonvecket inte lika djupt som det blir naturligt efter en sån här operation.
Jag kan tycka det var rätt skönt att göra operationen under narkos. Vanligtvis blir jag jättedålig av narkos men det här var nog en lättare variant för man blev väckt rätt snabbt och kände mig inte illamående eller nåt. Åkte hem inom en timme efter jag blivit väckt och hade ingen problem. Hade ingen smärta efteråt och förvånansvärt lite blåmärken. Hade tidigare ibland huvudvärk pga att jag spände pannan för att lyfta ögonlocken och det har jag inte haft sen operationen.
Trots att jag just nu stör mig på ett av mina ärr så skulle jag absolut göra om det. Älskar att inte längre se trött ut konstant och att kunna använda kontrasterande ögonskugga som får min ögonfärg (grågröna) att verkligen synas.