• Anonym (Plastikopererad)

Ärr efter ögonlocksplastik

Jag har alltid haft tunga ögonlock så man knappt såg mina ögonlock om jag inte lyfte upp ögonbrynen m h a musklerna i pannan vilket ibland gav huvudvärk. För ett halvår sedan fick jag nog och bokade tid för ögonlocksplastik. Valde en plastikkirurg som var långt ifrån billig men hade bra rykte.

När stygnen togs bort såg jag så gott som direkt att ena ärret inte såg lika sammanfogat ut som det andra. Nu 6 månader senare är mitt ena ärr fint ihopfogat och knappt synligt. Mitt andra ärr kan jag dock inte sminka över ordentligt för jag har en hårfin linje i det som inte verkar vilja gå ihop helt.

Är det nån som gjort nåt liknande och fått samma problem? Hur löste det sig? Är det plastikställets ansvar att fixa till?

• Svar på tråden Ärr efter ögonlocksplastik
  • Anonym (Lyft)

Det tog sin tid men ärren lägger sig.
    Du får ha tålamod.

Dumt att du inte försökte få det via vården
     Mitt lyft gick väl på en 3-hundring.

• Anonym (Ninni)

Det kan ta tid men det blir bättre. Jag gjorde det via Regionen, blev bra och var billigt också.

Anonym (Lyft) skrev 2024-10-29 15:59:17 följande:

Det tog sin tid men ärren lägger sig.
    Du får ha tålamod.

Dumt att du inte försökte få det via vården
     Mitt lyft gick väl på en 3-hundring.

Pratade med min husläkare men hon ansåg inte att jag hade tillräckliga problem för det.
  • Anonym (Lyft)
    Anonym (Plastikopererad) skrev 2024-10-29 17:39:41 följande:
    Pratade med min husläkare men hon ansåg inte att jag hade tillräckliga problem för det.
    Jag var på ögonmottagningen i ett annat ärende då det kom på tal.
    Blev godkänd direkt.

Du hade väl helt enkelt inte tillräckliga problem.

Hur mycket fick du betala?
    Gjorde du det med lokalbedövning?
    Anonym (Lyft) skrev 2024-10-29 19:10:41 följande:
    Jag var på ögonmottagningen i ett annat ärende då det kom på tal.
    Blev godkänd direkt.

Du hade väl helt enkelt inte tillräckliga problem.

Hur mycket fick du betala?
    Gjorde du det med lokalbedövning?
    En rejäl slant eftersom jag valde en kirurg med väldigt gott rykte i Sthlm. Skrattande

Operationen gjordes under narkos för det var sättet kirurgen tyckte var bäst.
  • Anonym (Lisa)

Hej,

Jag har samma problem. Jag gjorde min ögonlocksoperation för ett par månader sedan och kan inte sminka över ärret på det ena ögonlocket för det är som en linje i ärret. Det är verkligen jobbigt! Jag har testat alla typer av smink och smörjer med krämer och silikonkräm varje dag.

Kliniken där jag gjorde det har sagt att jag får komma tillbaka och göra om ärret, men känner mig ändå väldigt rädd att det inte ska bli bra och vill helst inte ha en till operation. 

Hur har det gått för dig? 

• Anonym (Lyft)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-12 05:24:39 följande:

Hej,

Jag har samma problem. Jag gjorde min ögonlocksoperation för ett par månader sedan och kan inte sminka över ärret på det ena ögonlocket för det är som en linje i ärret. Det är verkligen jobbigt! Jag har testat alla typer av smink och smörjer med krämer och silikonkräm varje dag.

Kliniken där jag gjorde det har sagt att jag får komma tillbaka och göra om ärret, men känner mig ändå väldigt rädd att det inte ska bli bra och vill helst inte ha en till operation. 

Tålamod är lösningen. Efter ett par månader hade jag nog samma "problem", bara att jag inte såg det som ett problem då jag inte använder smink på ögonlocken.
    Ärren lägger sig, men du får ha lite tålamod. Mina syns knappt längre om man verkligen inte anstränger sig för att se.
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-12 05:24:39 följande:

Hej,

Jag har bokat uppföljningsmöte om ett par veckor då det gått 6 månader sedan operationen. Ska bli intressant att höra vad kirurgen säger.

Jag har också varit väldigt duktig med att smörja med silikonkräm och även olja. Mitt ena ärr är perfekt och syns knappt alls. Det går att sminka över utan problem. Personligen känns det som dom slarvade när det andra såret syddes igen. 

Jag tvivlar på att det kommer bli tal om en ärrkorrigeringsoperation i mitt fall. Men hade ju varit bra om man kunde fixa bättre läkning av det med nån form av kanske starkare kräm, laser eller annat. Såg en person som gått till samma läkare som jag, men troligtvis rent generellt hade sämre läkning. Hon skulle gå till nån som höll på med laser för att fixa sina ärr, men jag vet inte hur det gick efter laserbehandlingen.
    Anonym (Lyft) skrev 2024-11-12 05:33:49 följande:
    Tålamod är lösningen. Efter ett par månader hade jag nog samma "problem", bara att jag inte såg det som ett problem då jag inte använder smink på ögonlocken.
    Ärren lägger sig, men du får ha lite tålamod. Mina syns knappt längre om man verkligen inte anstränger sig för att se.
    Hur länge sen är det du gjorde din operation?
  • Anonym (Fredrika)

Jag kapar din tråd litegrann. Jag har också funderat på samma operation då jag har ganska tunga ögonlock men att läsa om ärr gör mig ännu mer tveksam. Jag är även rädd för att dom ska ta för mycket så att man inte kan stänga ögonen eller ser ständigt förvånad ut eller bara att det ska gå snett av någon annan orsak.

Ändrades ert utseende mycket? Så mycket att ni inte såg ut som er själva längre? Vad upplevde ni för för-och nackdelar med det hela? Var själva operationen läskig?

Jag har inga tips om hur du ska göra med ärret men hoppas att det läker ihop fint med tiden.

• Anonym (Lyft)
    Anonym (Plastikopererad) skrev 2024-11-12 09:30:34 följande:
    Hur länge sen är det du gjorde din operation?
    Det är ett par år sedan, lite osäker. Runt 2020 var det tror jag.
  • Anonym (Lyft)
    Anonym (Fredrika) skrev 2024-11-13 15:04:37 följande:

Jag kapar din tråd litegrann. Jag har också funderat på samma operation då jag har ganska tunga ögonlock men att läsa om ärr gör mig ännu mer tveksam. Jag är även rädd för att dom ska ta för mycket så att man inte kan stänga ögonen eller ser ständigt förvånad ut eller bara att det ska gå snett av någon annan orsak.

Ändrades ert utseende mycket? Så mycket att ni inte såg ut som er själva längre? Vad upplevde ni för för-och nackdelar med det hela? Var själva operationen läskig?

Jag har inga tips om hur du ska göra med ärret men hoppas att det läker ihop fint med tiden.

Jag kom att se tio år yngre ut, helt fantastiskt faktiskt!
    Plus att jag inte längre hindrades att se åt sidorna pga hängande ögonlock, fantastiskt det med.

Jag ser ingen nackdel faktiskt, bara fördelar. Skulle inte tveka en sekund att göra det igen om och när det skulle behövas.

Jag gjorde min operation under lokalbedövning. De satte några sprutor under ögonbrynen och masserade. Sedan nöp läkaren lite med en pincett för att fastställa att bedövningen tagit.
    Det enda som var lite otäckt var när jag blundade och det helt plötsligt blev ljust, det var när ögonlocket skars upp. Men det var bara otäckt vid första ögat, sedan var jag ju beredd på det.

Bedövningen hade släppt lite när det skulle sys men det gick bra ändå, var ju iaf lite halvbedövad fortfarande.

Det mest smärtsamma var när bedövingen släppte, då gjorde det rätt bra ont. Men inget som inte Ipren och Alvedon rådde bot på.

Som sagt, skulle inte tveka att göra om det.
    Anonym (Fredrika) skrev 2024-11-13 15:04:37 följande:

Jag tror inte det är nån risk för att dom ska ta för mycket om du går till nån med gott rykte. Jag hade också den oron, men läkaren sa att det var ingen fara.

Det här må låta konstigt, men när jag helt plötsligt såg mina ögonlock utan att själv lyfta ögonbrynen med hjälp av musklerna I pannan så tyckte jag från början att jag såg typ trött ut. Det var nog en vanesak men det var en sak jag reagerade på från början men inget jag tycker längre. Tror det kan hänga ihop med att när jag lyfte ögonbrynen själv så blir ögonvecket inte lika djupt som det blir naturligt efter en sån här operation. 

Jag kan tycka det var rätt skönt att göra operationen under narkos. Vanligtvis blir jag jättedålig av narkos men det här var nog en lättare variant för man blev väckt rätt snabbt och kände mig inte illamående eller nåt. Åkte hem inom en timme efter jag blivit väckt och hade ingen problem. Hade ingen smärta efteråt och förvånansvärt lite blåmärken. Hade tidigare ibland huvudvärk pga att jag spände pannan för att lyfta ögonlocken och det har jag inte haft sen operationen.

Trots att jag just nu stör mig på ett av mina ärr så skulle jag absolut göra om det. Älskar att inte längre se trött ut konstant och att kunna använda kontrasterande ögonskugga som får min ögonfärg (grågröna) att verkligen synas.
Svar på tråden Ärr efter ögonlocksplastik