Kan jag säga ifrån till svärmor?
Jag växte upp i ett land men flyttade sen till mitt andra land där jag har bott längre än i det första. Jag pratar språket flytande och ingen hör på mitt uttal att jag inte har vuxit upp där. (Inget jag inbillar mig utan jag talar verkligen som en infödd.) Jag ser även ut som en infödd så inte heller det "avslöjar" mig.
Svärmor däremot har en tung brytning då hon är från ett annat land och får väldigt ofta frågan var hon är ifrån och då svarar hon personen oftast. Men om jag är med och tydligen även om jag inte är med men kommer på tal så säger hon alltid var jag är "ifrån". Det kan vara till vem som helst, en kassörska, servitris, bilhandlare, någon granne längre ner på hennes gata som hon pratar med för första gången, polisen när hon förnyar sitt eget pass, verkligen vem som helst som hon aldrig mer kommer att träffa.
Det här stör mig något kopiöst. Alla behöver inte veta var jag växte upp! Det kan folk som jag lär känna få veta inom sin tid, inte främlingar. Dessutom är det inte upp till henne att avslöja det till främmande personer.
Min man säger att jag inte ska bry mig men han avslöjar sällan till främlingar var han växte upp heller så det är inte så att han är så öppen själv. Han vill väl bara "skydda" sin morsa. Hon är gammal men inte dement och har alltid gjort så här. Har jag rätt att säga ifrån att hon ska sluta upp med det där?!