• Anonym (xxx)

Kan jag säga ifrån till svärmor?

Anonym (Det irriterar mig) skrev 2024-10-28 22:00:07 följande:
    Kan jag säga ifrån till svärmor?

Jag växte upp i ett land men flyttade sen till mitt andra land där jag har bott längre än i det första. Jag pratar språket flytande och ingen hör på mitt uttal att jag inte har vuxit upp där. (Inget jag inbillar mig utan jag talar verkligen som en infödd.) Jag ser även ut som en infödd så inte heller det "avslöjar" mig.

Svärmor däremot har en tung brytning då hon är från ett annat land och får väldigt ofta frågan var hon är ifrån och då svarar hon personen oftast. Men om jag är med och tydligen även om jag inte är med men kommer på tal så säger hon alltid var jag är "ifrån". Det kan vara till vem som helst, en kassörska, servitris, bilhandlare, någon granne längre ner på hennes gata som hon pratar med för första gången, polisen när hon förnyar sitt eget pass, verkligen vem som helst som hon aldrig mer kommer att träffa.

Det här stör mig något kopiöst. Alla behöver inte veta var jag växte upp! Det kan folk som jag lär känna få veta inom sin tid, inte främlingar. Dessutom är det inte upp till henne att avslöja det till främmande personer.

Min man säger att jag inte ska bry mig men han avslöjar sällan till främlingar var han växte upp heller så det är inte så att han är så öppen själv. Han vill väl bara "skydda" sin morsa. Hon är gammal men inte dement och har alltid gjort så här. Har jag rätt att säga ifrån att hon ska sluta upp med det där?!

Är det verkligen ett problem? Hur många nya människor träffar hon egentligen? Och du springer väl inte med henne till affären, polisen osv varje dag? 

Självklart är det inte hennes sak att säga det, men snacka om att göra en höna av en fjäder. 
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Det irriterar mig) skrev 2024-10-29 14:50:13 följande:
    Om det inte vore ett problem för mig så skulle jag väl inte skriva det? Det är inte upp till dig att avgöra vad jag gör "en höna av en fjäder" av.

Det händer ju varje gång vi träffas och går ut vilket oftast är en gång i veckan och då kanske vi äter på restaurang och går med henne på ett ärende hon måste uträtta och då är hon igång med var jag är ifrån till ett antal främlingar.
    OK, vad vill du med tråden då? För du kan ju inte säga till henne, eftersom hon inte bryr sig om det. Så vad vill du ska hända, du verkar ju inte heller tycka att din man ska göra något, för då hade han väl redan gjort det? Du har haft det så här i 20 år skriver du. Och först nu börjar du fundera på om du ska säga något? 

Så om ingen lösning finns, varför lägga energi på detta? Den enda som mår dåligt av det är du. Jag tror ärligt talat att andra människor skiter i var du kommer ifrån. 
Svar på tråden Kan jag säga ifrån till svärmor?