Anonym (Johanna) skrev 2024-10-28 21:25:28 följande:
Dotterns pojkvän ?flyttar in?
Halloj!
Först o främst, tack för ?insläpp?🙏
Ny här?3-barns mor varav yngsta ungen nyss fyllda 18. Hon har numer, sedan ca halvåret tillbaka en pojkvän. Väldigt förtjust i vår dotter! Så fint att se?värmer i mammahjärtat att han är så rar mot henne på många sätt o vis, etc etc
M E N nu har har liksom bara ?flyttat in? hos oss. Sover nu flera dagar/vecka i sträck, går ?fritt? fram i kylskåpet, kommer och sätter sig vid dukat bord, frukost lunch o middag mm.
Har vi lite ?fest? en kväll, ja då efterfrågar han öl eller så säger han - Kan vi inte ta lite glass till efterrätt el dyl!
Ehhhh? Vad tycker/känner du när du läser detta?
På ett sätt kan jag känna att det är fint att han är så hemma hos er och så trygg i att han är välkommen dit han kommer. Tror inte att jag någonsin varit sådär avslappnad ens i mitt eget föräldrahem.
Å andra sidan så vill man ju att det ska vara uppgjort vilka som kan få känna sig som hemma och familjemedlemmar, inte bara att nån tar för sig utan att ni är med på det.
Så, beroende på hur du vill att det ska vara så får du agera.
Antingen köper du läget, omfamnar att han ser ert hem som så välkomnande och att han blir en del av familjen. Eller så får du prata med honom och berätta de gränser du tycker är rimliga.
Och om han är mycket hos er och äter osv, så kanske han ska betala lite för det? I alla fall om er ekonomi inte riktigt mäktar med en extra person.