• Anonym (Johanna)

Dotterns pojkvän ”flyttar in”

Halloj!
    Först o främst, tack för ?insläpp?🙏
    Ny här?3-barns mor varav yngsta ungen nyss fyllda 18. Hon har numer, sedan ca halvåret tillbaka en pojkvän. Väldigt förtjust i vår dotter! Så fint att se?värmer i mammahjärtat att han är så rar mot henne på många sätt o vis, etc etc
    M E N nu har har liksom bara ?flyttat in? hos oss. Sover nu flera dagar/vecka i sträck, går ?fritt? fram i kylskåpet, kommer och sätter sig vid dukat bord, frukost lunch o middag mm. 
    Har vi lite ?fest? en kväll, ja då efterfrågar han öl eller så säger han - Kan vi inte ta lite glass till efterrätt el dyl!
    Ehhhh? Vad tycker/känner du när du läser detta?

• Svar på tråden Dotterns pojkvän ”flyttar in”
  • Anonym (Mor)

Men det är väl ni föräldrar som har "accepterat" att det är ok att han sover över och är en del av familjen? Om inte så är det väl dags att ta en diskussion?

• Anonym

Aldrig i livet att jag hade accepterat
    Detta skulle ni ha satt stopp för för länge sedan. man flyttar inte in hos folk utan att de godkänt det först.
    Och sedan gå i skåp och lådor och ta det man vill ha. Oj, maken till fräckhet.
    Prata med dottern och säg nej och stopp

• Anonym (Eh)

Och det här med att säga ifrån när han går i kylskåpet, det är inte en tanke som slagit dig....? Och kanske prata med din dotter om att inte ha folk över natten precis hela tiden? Och sluta bjuda honom på mat, myskväll mm stup i kvarten, för det verkar som att ditt undflyende sätt har fått honom att tro en massa i onödan, så nu måste du ta ett vänligt snack om att det blir för mycket.

• Tow2Mater

Hur gammal är pojkvännen, och jobbar han eller går i skola? När han inte sover hos er, sover han hos sina foräldrar eller har han eget boende, eller är han utslängd hemifrån och sover hos kompisar?

• Anonym (Johanna)

Oj?Ja, tack snälla för era svar! Jo ja, jag fattar! Borde satt stopp tidigare. Bör kanske tillägga ändå att detta ?inflyttande? ännu inte pågått mer än kanske 4-5 dgr då det nu är höstlov. Tidrn dessförinnan har ffa gällt helgerna eftersom min dotter pluggar på annan ort. Så, det är först nu jag reagerat. Ingen som känner igen sig? Ingen av er som varit i den lite kniviga situationen dom liksom smugit sig på?

• Anonym (Johanna)
    Tow2Mater skrev 2024-10-28 22:02:15 följande:

Hur gammal är pojkvännen, och jobbar han eller går i skola? När han inte sover hos er, sover han hos sina foräldrar eller har han eget boende, eller är han utslängd hemifrån och sover hos kompisar?

Han är ett år äldre, jobbar och bor eg hemma hos sina föräldrar 
  • Anonym (..)

Han gör inget fel. Det är ni föräldrar som gör fel eller rätt. 
    Ni har ju accepterar det. Så varför klaga nu?
    Om han är ett problem kasta honom ut helt enkelt. 
    Livet är enkelt det är folk som brukar komplicera det.
    Dottern kan följa honom det är inget problem. 

• Anonym (ant)
    Anonym (Johanna) skrev 2024-10-28 21:25:28 följande:
    Dotterns pojkvän ?flyttar in?

Halloj!
    Först o främst, tack för ?insläpp?🙏
    Ny här?3-barns mor varav yngsta ungen nyss fyllda 18. Hon har numer, sedan ca halvåret tillbaka en pojkvän. Väldigt förtjust i vår dotter! Så fint att se?värmer i mammahjärtat att han är så rar mot henne på många sätt o vis, etc etc
    M E N nu har har liksom bara ?flyttat in? hos oss. Sover nu flera dagar/vecka i sträck, går ?fritt? fram i kylskåpet, kommer och sätter sig vid dukat bord, frukost lunch o middag mm. 
    Har vi lite ?fest? en kväll, ja då efterfrågar han öl eller så säger han - Kan vi inte ta lite glass till efterrätt el dyl!
    Ehhhh? Vad tycker/känner du när du läser detta?

På ett sätt kan jag känna att det är fint att han är så hemma hos er och så trygg i att han är välkommen dit han kommer. Tror inte att jag någonsin varit sådär avslappnad ens i mitt eget föräldrahem.

Å andra sidan så vill man ju att det ska vara uppgjort vilka som kan få känna sig som hemma och familjemedlemmar, inte bara att nån tar för sig utan att ni är med på det.

Så, beroende på hur du vill att det ska vara så får du agera. 
    Antingen köper du läget, omfamnar att han ser ert hem som så välkomnande och att han blir en del av familjen. Eller så får du prata med honom och berätta de gränser du tycker är rimliga.

Och om han är mycket hos er och äter osv, så kanske han ska betala lite för det? I alla fall om er ekonomi inte riktigt mäktar med en extra person.
  • Anonym (ant)
    Anonym (Johanna) skrev 2024-10-28 22:03:26 följande:

Oj?Ja, tack snälla för era svar! Jo ja, jag fattar! Borde satt stopp tidigare. Bör kanske tillägga ändå att detta ?inflyttande? ännu inte pågått mer än kanske 4-5 dgr då det nu är höstlov. Tidrn dessförinnan har ffa gällt helgerna eftersom min dotter pluggar på annan ort. Så, det är först nu jag reagerat. Ingen som känner igen sig? Ingen av er som varit i den lite kniviga situationen dom liksom smugit sig på?

Såg inte det här inlägget förrän nu, men det ändrar min syn lite. 

Om det bara handlar om 4-5 dagar under ett lov, och på helgerna då skulle jag inte säga eller göra nåt alls. Låt vara att ni inte kommit överens om upplägget, men en hemmastadd gäst till mitt barn i några dagar på ett lov samt på helger skulle vara helt okej för min del. 
Svar på tråden Dotterns pojkvän ”flyttar in”