Barnens rätt/boende
Jag har varit skild sedan 10 år tillbaka. Har en ny man i mitt liv sedan dess och jag har två barn på 12 år respektive 14 år. Jag och min exman har haft barnen statiskt varannan vecka i dessa år och vi har gemensam vårdnad. Jag har nu detta år flyttat cirka 16,5 mil med min sambo. Jag frågade barnen vad de ville i samband med detta. Den stora ville bo hos pappa och den yngsta följa med. Pappan säger tvärt nej. Och vill ha dem på heltid. Jag får ha dem varannan helg och på lov. Jag betalar underhåll precis som man ska. Pappan tycker att jag ska åka och hämta samt lämna varje helg. Det blir alltså 66 mil och 8 timmar på en helg. Jag har föreslagit att han kan köra halva vägen och mötas. Så säger han att han har viktigare saker och inte den tiden, att det var jag som valde att flytta och att han har det jättekörigt i veckorna och att det är jobbigt. Jag har inte bett honom att ta barnen på heltid, gav förslag att jag kunde ta den yngsta med mig som ville följa med. Men icke. Vi har pratat om att barnen kan åka buss, men de är rädda och har en del ångest samt åksjuka. Nu vill han utföra ett umgängesavtal med jurist. Detta är så dumt för han vill verkligen inte prata med varken mig eller våra barn, han lyssnar inte på vad de vill. Han har hotat mig att om jag går till tingsrätten får jag det jobbigt och får betala hela kalaset för jag kommer förlora. Han försöker vända den yngsta sonen genom att göra honom osäker på mig, säger saker som att mamma inte prioriterar er, etc. Vad ska jag göra? Vi har provat att prata med diverse myndigheter, men ingen kan hjälpa oss, ingen säger åt deras pappa heller när han bara sitter och skriker om hur dum jag är och vad jag inte gör. Fast vi är där för att prata om hur vi ska lösa saker kring barnen. Jag har stått ut med detta i över 10 år nu och vet verkligen inte vad jag ska göra. Någon annan som varit med om samma sak eller har några tips? Tar tacksamt emot dem.
Men personligen tycker jag att du ska ta resorna själv. Det var du som valde att flytta ifrån dina barn och pappan lägger ändå mycket mer tid på barnen i och med att de bor där. Orättvist, sniket och egocentrerat att kräva att han kör halva vägen.