• Anonym (jo)

Det är synd om skilsmässobarn

Anonym (T) skrev 2024-10-28 18:45:15 följande:
    Det är synd om skilsmässobarn

Jag jobbar på förskola och har lagt märke till hur många barn det är som har skilda och separerade föräldrar. Är det inte synd om dom barnen som är allt mellan 1 och 5 år och som tvingas leva varannan vecka liv? Särskilt om någon av föräldrarna träffar en ny och som har egna barn som dom tvingas bo med. 

Jo, det är synd om de barnen, de får dela upp sitt liv i olika delar från låg ålder och det kommer att följa dem hela livet. Och många av de barnen får gå igenom många separationer under uppväxten då det är vanligt att även nästa och nästa relation som föräldrarna har spricker.
    Elin pelin skrev 2024-10-28 19:04:37 följande:

Är det bättre för barnet att växa upp i en familj där föräldrarna inte älskar varandra eller en dysfunktionell familj? Är det inte bättre att lära barnet vad kärlek är?

Är det inte bättre att låta bli att skaffa barn om man inte älskar varandra och kan vara en funktionell familj? Om man skiljer sig redan när barnet är i förskoleålder så har man ju knappt blivit förälder innan man skiljer sig. Hur kan en skilsmässa lära barnet vad kärlek är? Om man väntar med relation och barn tills man är mer mogen att hantera det så kan man hålla ihop trots påfrestningar. Det är ju inget tvång att skaffa barn heller. 
  • Anonym (jo)
    Anonym (Värre med fördomsfull personal) skrev 2024-11-05 14:28:16 följande:
    På vilket sätt anser du att det hade varit bättre för mig och mina barn att stanna i den situation vi hade o h som jag beskrev i mitt första inlägg i tråden? Där du sett en bild av min relation från utsidan men där verkligheten var en annan? 

Och jo, du är fördomsfull gällande omständigheterna kring en separation och om man kämpat eller inte för att vara kvar i relationen. 
    Det märkliga är väl varför man skaffar barn i en sån situation. Och att en person skulle verka så lämplig innan man får barn och sen blir ett monster när barnen kommit köper jag inte. I så fall har man haft för bråttom eller inte tänkt efter ordentligt. 

Sen är ju den där mannen barnens pappa oavsett om ni lever tillsammans, så hur blev detta så himla bra för dina barn egentligen? De har fortfarande fötts och levt i en fruktansvärd situation och har fortfarande en väldigt dysfunktionell pappa.

Just skilsmässan är väl bara plåster på allt det andra de blir utsatta för?
  • Anonym (jo)
    Anonym (barnet) skrev 2024-11-06 07:51:26 följande:
    Man kan inte gå i parterapi med en sociopat (om hen mot förmodan skulle gå med på det). Hela grunden i hens personlighet är att hen aldrig gör fel, och därför aldrig behöver be om ursäkt för något.

Min far har aldrig bett om ursäkt liv vad jag har hört. Han är en notoriskt otrogen skattesmitare, skalbolagsfifflare, fortkörare, misshandlare och elak mot djur.
    Man kan dock låta bli att skaffa barn med en sociopat.

Och sluta dra allt till extremer och låtsas som att alla skilsmässor beror på såna enormt dysfunktionella orsaker.

De flesta går i sär för att de är för omogna och obetänksamma för att hantera en riktig relation. De tröttnar på vardagen med varandra, orkar inte kämpa när det blir lite trist, orkar skaffa ungar men orkar sen inte vara föräldrar. Ofta skaffar de nya familjer snabbt efter skilsmässan och utan att tänka efter, med nya separationer och ungar som ska forslas fram och tillbaka.

Och konflikter finns det gott om även efter skilsmässan, så att det blir lugn och ro för barnen när föräldrarna väl separerat är det ju ingen garanti för. Nä, då ska det bråkas om veckor, pengar, fritid, nya ungar, vinterjackor, sommarlovet och fan och hans moster. Och ungarna mitt i alltihop, med väskan, vandrande mellan sina omogna vuxna. 

Och jo, det är synd om de barnen. För de får bära bördan av sina föräldrars oförmåga. 
  • Anonym (jo)
    Anonym (AB) skrev 2024-11-08 08:46:02 följande:
    Jag tycker att det är mer synd om de småbarn som får växa upp i en familj där föräldrarna har en dålig relation... kanske högljudda gräl, våld och liknande, men där föräldrarna ändå väljer att hålla ihop för barnens skull, och sedan separerar när barnen hunnit bli stora och kanske flyttat ut.

Då är det så oändligt mycket bättre om de får växa upp med lyckliga föräldrar och måhända får tillbringa tid i en bonusfamilj med lycka och harmoni.

Jag håller dock med om att varannanveckaliv nog inte är så bra. Det är dock så vårt samhälle har valt att tackla situationen.
    Dels så finns det inga som helst garantier att en skilsmässa gör slut på bråk och våld. Tvärtom, så brukar föräldrar som bråkar, bråka oavsett om de lever tillsammans eller inte. Och gärna bråka om barnen, och varför inte genom barnen?

Och bonusfamilj i lycka och harmoni? Det kanske förekommer, men motsatsen är precis lika trolig. Nya partners som avskyr styvungarna, nya par som skaffar nya ungar alldeles för tidigt, många bonusfamiljer som också går isär..
  • Anonym (jo)
    Anonym (Jkl) skrev 2024-11-08 09:39:01 följande:

Vad är det med denna yrkesgrupp som tror att de har en helig roll i samhället att ständigt basunera ut sina åsikter om hur föräldrar ska göra med sina egna barn?

Jobbar själv som lärare men har aldrig mött en grupp så negativ som förskolepersonal. 

Håller med om att förskollärare ofta är trista.

Men det ändrar inte det faktum att även skilsmässor ofta är dåliga för barnen. 
  • Anonym (jo)
    Anonym (AB) skrev 2024-11-08 09:57:21 följande:
    Det är klart att det kan bli som du säger. Det är ju så att det finns människor som är idioter och egentligen inte borde få skaffa barn och där barnen alltid får lida oavsett vad som händer.

Vad tycker du är bäst för barn i en relation med föräldrar som är fientligt inställda till varandra? Anser du att det är bättre att dessa föräldrar håller ihop istället för att ändå försöka ge sina barn en bättre tillvaro?
    Jag anser att många borde tänka efter både ett och flera varv innan de skaffar barn och sen inser att de är fientligt inställda till varandra och vill skiljas.

Det är säkert en utopi, men många verkar ha alldeles för bråttom och skaffa barn utan att veta att relationen håller för det. 

Och sen kan man erkänna att detta med skilsmässan blir inte bra för barnen, utan det är för de vuxnas skull, på barnens bekostnad. Inte låtsas att barnen får det så himla bra med varannan vecka, leva i kappsäck, nya bonuskonstellationer. För ofta så blir det inte så himla bra för barnen. 
  • Anonym (jo)
    Anonym (barnet) skrev 2024-11-08 18:43:38 följande:
    Personer som träffar varandra väldigt unga vet inte så mycket om relationer, och den av dem som inte är sociopat utan väldigt snäll och blyg tenderar att försöka kompensera och anpassa sig istället för att dra gräns och sparka bakut.

Det är vedertaget att folk som är störda också gärna siktar in sig på den sortens personer som har sänkt motståndskraft mot deras personlighet.

Desto större anledning att vänta, tänka efter och vara lite mer kräsen i relationen innan man skaffar barn. 

och igen, de flesta skilsmässor beror inte på att den ena är psykopat utan på att den ena eller båda är oförmögna att hantera relationen, vardagen, barnen. Och antinfen skaffar barn innan relationen är redo, eller ger upp för snabbt när det blir lite jobbigt. 

och det är barnen som betalar för de vuxnas skilsmässa.

• Anonym (jo)
    Anonym (Värre med fördomsfull personal) skrev 2024-11-09 23:07:37 följande:
    Det behövs inte ens en skilsmässa för att folk ska visa sig vara idioter. Vi var tillsammans I strax över 20 år, det dröjde 11 år innan det blev levande barn (vi började försöka efter 6 år). Hade ett, på pappret, jättebra liv ihop men verkligheten stämde inte överens med det som syntes utåt. Det var psykisk misshandel, ett visst mått fysisk och det kom på allvar efter barnen. 

Men enligt det TS och hennes gelikar såg utifrån så måste jag vara hemsk som rivit upp mins barn från det bra livet som vi hade....
    Ja, det låter jättetråkigt att skaffa barn med nån som visar sig vara psykopat och att skilsmässan sen kommer som en räddning. Och trist för dina barn att ha denna pappa oavsett om ni är tillsammans eller inte.

Men om du försöker höja blicken en aning från ditt speciella fall så är det ju knappast så att det du beskriver är den vanligaste orsaken till en skilsmässa. 
  • Anonym (jo)
    Anonym (Värre med fördomsfull personal) skrev 2024-11-14 22:31:05 följande:
    Det spelar ingen roll varför man väljer att separera. Poängen är fortfarande att det TS ser är det ytliga och på ytan var även min relation "perfekt". TS hade dömt mig stenhårt för att jag lämnade mina barns pappa. 

Mina föräldrar är separerade sedan jag var liten. De har aldrig varit ovänner. Däremot så fungerade de sjukt dåligt som par. De är absolut mer "typiska" gällande separationsorsaker än jag och mitt ex. Däremot, hade de fortsatt tillsammans, som så många av er anser att de borde ha gjort, så hade det absolut inte blivit bra i slutändan, för någon.
    Nä, det är kanske så att du blir dömd oavsett. Och det kan också vara så att barn far illa av en skilsmässa oavsett.

För barnet som tvingas leva i kappsäck eller förlora en av sina föräldrar blir det ju en förlust och en trist livssituation oavsett om separationen beror på att pappa är psykopat eller att föräldrarna bara tröttnade på att ara tillsammans. 

Om nu dina föräldrar fungerade så dåligt som par att de separerade när du var liten - varför skaffade de ens barn tillsammans då? Det är där jag tycker att fler borde tänka efter lite innan de sätter barn till världen.
  • Anonym (jo)
    Anonym (Värre med fördomsfull personal) skrev 2024-11-15 11:18:59 följande:
    De fungerar bra som vänner men inte som par vilket de insåg när jag var två. Jag är dessutom en "oj hoppsan", inte för att du har något med saken att göra. Mamma har, efter pappa, levt i samma relation i drygt 45 år. 

Ibland funkar en relation, ibland inte. Ibland finns det barn med i bilden när man separerar, ibland inte. 

Vi tänkte jättemycket innan vi satte barn till världen och ändå blev det fel. Samma sak med de av mina vänner som har barn och är separerade. 

Innan du gått i någon annans skor kanske du inte ska döma dem för de val de gjort.
    Det är väl precis det där oj hoppsan som man bör undvika om man sen inte klarar av att leva med den andra föräldern. Samt att om man är vänner så kan man ju fungera som par om man bara vill.

Men såklart lättare att låta barnen ta konsekvenserna av hoppsan och inte tillräckligt kär. 
  • Anonym (jo)
    Anonym (Värre med fördomsfull personal) skrev 2024-11-15 12:10:25 följande:
    Eller så ger man bara fan i att döma andra för de val de gjort i livet eftersom man inte har en susning om anledningen till valen. 
    Det är fullt rimligt att ha synpunkter på en företeelse som innebär att barn riskerar att fara illa eller ha en orimlig livssituation. Separationer och barn med som flyttar runt har blivit så vardagligt att vi inte ens verkar fundera på hur det faktiskt blir för barnen. Allt handlar om hur det ska bli bra för de vuxna, och ofta på barnens bekostnad.

Att du känner dig dömd speglar väl bara att du egentligen vet att detta inte är så bra, men du försöker försvara dig känslomässigt genom att komma på en massa ursäkter. 
Svar på tråden Det är synd om skilsmässobarn