Anonym (barnet) skrev 2024-11-06 07:51:26 följande:
Man kan inte gå i parterapi med en sociopat (om hen mot förmodan skulle gå med på det). Hela grunden i hens personlighet är att hen aldrig gör fel, och därför aldrig behöver be om ursäkt för något.
Min far har aldrig bett om ursäkt liv vad jag har hört. Han är en notoriskt otrogen skattesmitare, skalbolagsfifflare, fortkörare, misshandlare och elak mot djur.
Man kan dock låta bli att skaffa barn med en sociopat.
Och sluta dra allt till extremer och låtsas som att alla skilsmässor beror på såna enormt dysfunktionella orsaker.
De flesta går i sär för att de är för omogna och obetänksamma för att hantera en riktig relation. De tröttnar på vardagen med varandra, orkar inte kämpa när det blir lite trist, orkar skaffa ungar men orkar sen inte vara föräldrar. Ofta skaffar de nya familjer snabbt efter skilsmässan och utan att tänka efter, med nya separationer och ungar som ska forslas fram och tillbaka.
Och konflikter finns det gott om även efter skilsmässan, så att det blir lugn och ro för barnen när föräldrarna väl separerat är det ju ingen garanti för. Nä, då ska det bråkas om veckor, pengar, fritid, nya ungar, vinterjackor, sommarlovet och fan och hans moster. Och ungarna mitt i alltihop, med väskan, vandrande mellan sina omogna vuxna.
Och jo, det är synd om de barnen. För de får bära bördan av sina föräldrars oförmåga.