Inlägg från: Anonym (Bastarden vars föräldrar höll ihop) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bastarden vars föräldrar höll ihop)

Det är synd om skilsmässobarn

Jag tror det tar emot oerhört mycket att erkänna för sig själv att man gör nåt som är i ens eget intresse och inte barnens för man vill inte skada sina barn. Visst är det ren misshandel (fysisk/psykisk) som pågår så är det en sak, men i dom allra flesta fall är det inte så. Att ena parten eller båda har fått nog av nån anledning är den vanligaste anledningen. Barn älskar sina föräldrar och vill ha tillgång till dom så mycket som möjligt. Att då hoppa mellan dom eller tvingas välja är inte optimalt.

Är inte heller helt ovanligt att åtminstone ena parten mår riktigt dåligt under/efter en skilsmässa vilket barnet känner av. Och att sen efter ett tag ev. tvingas att dela sin förälders uppmärksamhet och tid när föräldern börjar träffar nya partners är sällan speciellt kul det heller.

Maken och jag tror jag kommer att skilja oss när barnen flyttar hemifrån om några år. Vi har helt enkelt vuxit ifrån varandra, men just nu låter vi barnen ha sin trygga uppväxt med oss båda nära till hands.

mamaleona skrev 2024-11-05 15:08:38 följande:

Alla barns välmående, till 100%, hänger på HUR föräldrarna beter sig i situationen, mot varandra främst. Det är DÄR felet är om nån mår dåligt.

Så barn kan inte må dåligt/sörja för att föräldrar skiljer sig om föräldrarna beter sig bra mot varann, trots att barnets hela tillvaro som den känner till kommer förändras?
    Anonym (Louise) skrev 2024-11-05 16:19:32 följande:
    Det är nog en stor sorg för vissa barn och det är synd om dom. Än sen då, vad tycker du man ska göra åt det? Vad finns det att diskutera? Snudd på alla föräldrar förstår väl att barnen inte kommer att jubla över en skilsmässa. Men det är som det är, många skiljer sig. Ungefär som att ha en tråd om att det är synd att det regnar hela sommaren, vad kan man göra åt det? 
    Fast vädret är väldigt svårt att styra över. Skrattande Att skilja sig eller inte kräver ett aktivt val.
Svar på tråden Det är synd om skilsmässobarn