Inlägg från: Anonym (Trådskaparen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trådskaparen)

    Hjälp med komplex situation

    Kortfattat. Jag bor just nu heltid hos mina föräldrar då en av mina föräldrar är sjuk i cancer, vill inte gå in för mycket i detaljer. Min mammas pojkvän (jag vet mycket komplex situation) bor också här. Han är 60 + och har en del minnesproblem och kroniska sjukdomar men är hyfsat pigg och kan röra sig utomhus utan hjälpmedel. Jag är i 30+ åldern. Vi alla hjälper min sjuka förälder och samarbetar.

    Problemet är löjligt och kan lösas enkelt men de verkar ändå komplicerat och jag är så trött på detta.

    Pappa äter mat med mamma vid 17 tiden och mammas pojkvän brukar äta då också egentligen. Nu när jag bott här sen två veckor tillbaka så äter jag vid 13 tiden och då lagar jag bara mat till mig. Enkel mat då jag inte har nån inkomst från jobbet just nu, väntar på pengar från FK pga situationen jag är nu med sjuka föräldern. 


    De började successivt att jag lagade mat till mammas pojkvän som ville äta med mig. Slutar nu sen två veckor tillbaka att jag gör all mat. Min egna mat många ggr som jag köpt. Jag har inte råd försörja två personer med mat. 


    Han har sin pension och brukar köpa färdigrätt för 99kr varje dag, från maxi egna resturang. Men den verkar han ha slutat med sen jag började laga mat. 


    Blir mycket köttbullar o falukorv makaroner enkelt, är inga konstigheter egentligen att laga det till honom också om jag känner för det- men nu har de blivit så VARJE dag och jag skulle vilja äta mina vegetariska rätter till mig själv men märker han förväntar sig att jag ska laga till honom också. 


    Köpte därför vegetarisk pytt i panna täntke laga men då ville han också ha. Jag har stora problem ta upp åsikter med andra för är alltid rädd såra andra och biter hellre ihop o kör över mig själv. Jag är generös av mig, men med tanke på all kraft psykiskt de går åt hjälpa min förälder som är sjuk i cancer o all oro man har, så orkar jag inte laga mat varje dag som ett tvång till en annan person. 


    Tog upp detta till slut idag med honom o han säger han isåfall kan swisha för halva maten jag gör. Försökte förklara men gick inte. Jag sa att just idag kan jag laga till dig med, men kan du då ta disken? Ja sa han o nu efter maten så står disken kvar där nere. 


    Påminner honom men då hann min pappa ta disken istället o vill inte pappa får onödigt mycket att göra. 


    Förstår ni mig? Jag är generös av mig, men har levt tidigare i förhållande där jag fått diska o laga mat varje dag o vill inte fastna där igen, detta är dessutom mammas pojkvän. Jag hjälper gärna laga mat IBLAND till honom givetvis vill man va hjälpsam, men inte varje dag som de blivit nu. 


    Håller på koka inombords för jag orkar inte! Har alltid så svårt säga ifrån o man sitter skakar i händerna när man pratar med någon om sina känslor för man är så rädd såra.. kan låna som en banal sak men inte för mig. 


    Hjälp tack? 

  • Svar på tråden Hjälp med komplex situation
  • Anonym (Trådskaparen)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-28 16:23:07 följande:

    Du har flyttat in i en dysfunktionell situation och saker och ting har blivit konstiga. Det var kanske väntat. 

    Jag skulle inte orka en sekund i din situation, så jag förstår verkligen att du är urless. Jag är inte heller så konflikträdd som du, så jag skulle be "pojkvännen" att flytta ut ögonblickligen och i värsta fall ringa hans familj och be dem ta hand om honom. 

    Du har väl bara ansvar för din mamma och pappa. 

    Till att börja med kan pojkvännen gå tillbaka till sina färdigrätter. Eftersom han inte diskar så vill han uppenbarligen inte använda porslin och dylikt heller utan kan äta direkt ur burken. 

    Du måste våga ta konflikterna nu. För din och din sjuka förälders skull! Du behöver inte dela ditt liv och dina pengar med din mammas pojkvän! Han förstår det, men han gillar att utnyttja dig för att du inte har modet att säga Nej. 


    Tack för svaret! Han utnyttjar dock inte på de sättet tror jag, alltså han är en trevlig person, tror bara han är trött av situationen också o kanske passar på låta mig laga maten, han gör mycket nytta här nu med föräldern som är sjuk. Vetinte hur jag ska vara rak mot honom? Några tips på meningar man kan säga? 
  • Anonym (Trådskaparen)

    För de första tycker jag synd om honom. Han har reumatisk i händerna som gör att han har ganska svårt använda bestick o öppna förpackningar, jag har inte hjärta nog neka honom. För de andra så har han en del minnesproblem som de med disken. Så är rädd att jag ändå får upprepa mig varje dag. Jag vet Inte hur jag ska säga till på rätt sätt. 


    Pratade med honom innan. Jag sa att jsg vill göra mina rätter också. Sa lite förslag på mat jag äter som är billigt, blodpudding, fiskbullar.. ja nu blir de mycket dålig o billig mat.. han sa bara att han kan ära vad som helst jag lagar de är inga problem för honom, samt att han isåfall swishar mig halva summan? han verkar inte förstå? Kan jag va så elak neka honom? Suck? 

  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Que) skrev 2024-10-28 17:45:43 följande:
    Förstår ärligt talat inte. Varför kan du inte "laga mat" åt honom om han swishar hälften?
    Men varenda dag laga extra mycket mat o jag har ingen mental ork.. kan jag inte som vuxen få bestämma själv? Just att jag känner mig fast som är problemet, att ett nej inte verkar respekteras
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (Que) skrev 2024-10-28 19:31:55 följande:
    Fast det tar ju inte så mycket längre tid, om ens någon, att göra lite extra om du ändå ska äta. Han är din mammas partner och har medicinska problem. Hade helt klart bitit ihop.
    Jag förstår hur du menar. Men har gjort mat varje dag i två veckor till honom nu.. har svårt stå emot hjälpa någon men jag har ingen ork
  • Anonym (Trådskaparen)
    Anonym (L) skrev 2024-10-28 20:12:03 följande:
    Sanningen? Det var rena spekulationer om vad som ska hända i framtiden.

    Att TS behöver säga ifrån är vad jag har försökt peppa henne till i flera inlägg redan. För det är pepp och som stöd man behöver i en sådan situation. 

    När ens egna känslor säger till en att man inte är mycket värd behöver man få höra motsatsen från andra.

    Tack!

    är just att allt med min sjuka förälder gör oss alla känsliga o mår dåligt, vill ju inte ta bort hans möjlighet till att få äta färsk mat.. känner mig taskig bara.. men samtidigt blir de bökigt om jag ska köpa min mat ex om jag gör egna gjorda raggmunkar med grönsaker o han ska swisha halva priset blir så bökigt räkna ut vad en grönsak kosta osv.. sen tar de dubbel så lång tid göra mer mat o all disk som jag måste ta. Har skitsvårt säga mina åsikter o nu försöker jag men han verkar inte förstå helt plus hans minnesproblem lite också  

Svar på tråden Hjälp med komplex situation