Ställde krav på bonusdottern vid lån, kaos
(Hinner bara läsa trådstarten just nu)
Ts, det är fullkomligt självklart att du har rätt att ställa det kravet som du ställer. Det är högst rimligt och oavsett detta lilla villkoret så är det mycket generöst av dig att erbjuda bonusdottern att låna, särskilt om du avstår från ränta och annat.
Och det är mycket generöst av dig mot mamman att låna ut till hennes dotter, trots att mamman uppenbarligen inte har klarat att uppfostra dottern.
Om mamman och dottern reagerar negativt på detta så ligger det helt och hållet hos dem själva, och framförallt hos mamman.
Du ska inte bry dig om detta och inte låta deras ynkliga reaktioner påverka dig.
Om det är detta som får mamman att visa sitt rätta ansikte för dig så får du nog se det som positivt att du nu har fått en ärlig bild av henne som person och hur hon ser på dig.
Mamman väljer att ta åt sig, väljer att se ned på sig själv för sina misslyckanden gällande att få sin dotter att växa upp till att bli en ansvarstagande person på åtminstone normal nivå.
Om detta är mammans val så ligger det inte i dina händer, detta kan du inte göra något åt. Det är enbart mamman som själv kan göra något åt detta.
Jag går till mig själv och för mig skulle det vara fullkomligt naturligt att ställa samma villkor som du.
För mig skulle det inte vara främst en fråga om vare sig ekonomi eller nikotin eller något sådant. För mig skulle det handla om att hon behöver visa att hon har förstått att hon har ett eget ansvar för sina egna beslut.
Om jag skulle ställa upp på att rädda bonusdottern, från den situation som hon själv har valt att försätta sig i, och att jag därigenom också skulle rädda mamman, så skulle åtminstone ställa kravet att bonusdottern åtminstone visar att hon nu äntligen har förstått hur verkligheten fungerar, att hon nu vill visa att hon har förmåga, vilja och beslutsamhet att åtminstone ta ett beslut, ta sitt eget ansvar, för att sluta snusa. Det är inget märkvärdigt beslut, massor av människor fattar beslut att sluta snusa.
Om jag skulle låna ut pengar så skulle jag kräva att dottern visar att hon nu äntligen har fattat att hon faktiskt har ett eget ansvar för sina egna beslut.
Om hon inte ens vill visa för sig själv och för dig att hon klarar att sluta snusa så klarar hon knappast att ta ansvar för ett eget boende och framförallt klarar hon inte ta ansvar för sina lån, vare sig till dig eller till banken.
Hundratusentals människor visar varje år att det är enkelt att sluta snusa och röka.
Man väljer själv om man vill identifiera sig med människor som tar sitt ansvar, som är beslutsamma och har en egen vilja, alltså de som lyckas,
eller om man hellre väljer att identifiera sig med människor som misslyckas.