Inlägg från: Anonym (Trådstartaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trådstartaren)

Snart 7 åring torkar inte sig

Min sambos snart 7 åring torkar inte sig efter han bajsat. Vi har förklarat varför det är viktigt och satte upp en lapp på dörren att han ska torka sig, spola och sen tvätta händerna.

Han gör inget av det, i toan ligger bajset kvar utan papper och vasken/kranen/tvålen är torr. 

Han blir förbannad och säger att han har torkat sig och tvättat händerna när vi ber honom gå och spola, torka sig och tvätta händerna. Säger att han inte har ljuger och blir FÖRBANNAD på riktigt för vi kommit på honom.

Hur ska vi göra? Jag tycker det är så fruktansvärt äckligt då barnet sen kliar sig i rumpan och går och tar på saker i hemmet. Det kvittar om vi är lugna och pedagogiska eller själva blir irriterade, barnet lär sig inte och blir skogstokig oavsett.

• Svar på tråden Snart 7 åring torkar inte sig
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (?) skrev 2024-10-28 11:15:15 följande:

Gå ett steg längre och lägg till både tydliga konsekvenser och belöningar.

Vad för konsekvenser? Nu låter jag kanske hård men ska man på riktigt belöna en sjuåring för den torkar sig efter den bajsat?? Det är helt sjukt i min värld, absolut om han var 4-5 och precis börjat lära sig men han är väl ändå gammal nog att lyssna och förstå? 
  • Anonym (Trådstartaren)
    Fjäril kär skrev 2024-10-28 11:31:08 följande:

Har barnet överhuvudtaget fått lära sig HUR han ska torka sig?  Ta det inte för givet att han kan...

Det tar jag för givet att hans föräldrar lärt honom men får kanske fråga för säkerhets skull. 
  • Anonym (Trådstartaren)

Om hans föräldrar nu inte visat hur han ska göra hur ska min sambo då på bästa sätt visa barnet?

Be barnet kalla när den är klar och visa att man torkar tills där inte är brunt på pappret?
    Bara förklara hur man torkar sig? 

Göra en visuell bild på hur toapappret gravid brukar se ut när man torkar sig?

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-10-28 13:48:43 följande:

Hur gör barnet hos den andra föräldern?  Blir torkad gissar jag?  Och din sambo felaktigt tror att han gör det själv? 

Då kanske barnet faktiskt inte fått lära sig hur han ska göra. 

Den andra föräldern säger att barnet torkar sig och spolar varje gång. 

Det är också bevisat att den andra föräldern ljuger regelbundet så vad som är sant eller inte har jag ingen aning om. 

Svar på tråden Snart 7 åring torkar inte sig